CE-märkning, vad gäller för byggsats?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bos
Kontakt:

CE-märkning, vad gäller för byggsats?

Inlägg av bos »

Det finns en hel del trådar på olika fora (även detta) om CE-märkning, men jag är fortfarande osäker. Bäst är kanske att fråga relevant myndighet (vilken det nu kan vara), men kanske någon kan fylla i gråzonen här.

Fall 1: CE-märkning av nätdelar; om jag designar en nätdel och vill sälja den som en komplett enhet (plug-and-play) så får jag inte göra det utan att den först blivit CE-märkt. Så långt är jag med.

Fall 2: Om jag tar samma designade nätdel och säljer schemat samt komponentlista till en person, som sedan köper in det som behövs och bygger ihop själv krävs ingen CE-märkning. Så långt är jag också med.

Fall 3: Samma nätdel, jag säljer det som ett komplett kit med alla komponenter, skruvar, allt som behövs, samt schemat till en köpare. Krävs CE här? Om köparen av byggsatsen tabbar med att följa instruktionerna och hens hus brinner ner, vem bär ansvaret i detta fall?

Kärnfrågan i min förvirring är kanske denna: Har jag fortfarande ett ansvar (CE eller något annat) om jag säljer nätdelar i byggsatser?

Bonusfrågor: Vad räknas som byggsats? Om jag monterar allt utom en transformator, eller t.ex strömsladden, och lägger det ansvaret på kunden, är det en byggsats? Eller måste det handla om ett soprent PCB när kunden monterar precis allt själv?
Nerre

Re: CE-märkning, vad gäller för byggsats?

Inlägg av Nerre »

I princip gäller att alla "produkter" som placeras på marknaden måste vara CE-märkta, annars får man inte sälja dem.

När det gäller byggsatser så är det ju lite svårt att definiera vad som är "produkten", jag är inte så insatt i alla varianter där så jag skulle gissa att en direkt fråga till Elsäkerhetsverket är bästa vägen att gå.

Jag tror du kan få problem eftersom det som styr hur en produkt ska CE-märkas är den avsedda användningen, inte vad det är för produkt. Om du säljer en byggsats med syfte att vem som helst ska kunna bygga ihop den så tror jag att det lär krävas att du skriver vem som får bygga den och hur slutprodukten ska kontrolleras så att den uppfyller relevanta regler. För du har ansvar för produkten så länge den används enligt sin avsedda användning.

Det är inte tänkt att man ska kunna "komma undan" CE-märkning genom att sälja nåt som en byggsats.

Sen oavsett om produkten är CE-märkt eller inte så är du ansvarig för produkten enligt produktansvarslagen.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19920018.htm
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Tror du kan få lite hjälp här:
http://ec.europa.eu/avservices/avs/file ... rodukt.htm

Gissar att det handlar mest om WEE och ROHS samt det allmänna produktdirektivet, smådelar hamnar väl under leksaksdirektivet.
Om du levererar en komplett byggsats, så måste du nog ta hänsyn till kundens ålder mm, dvs är det "ätbara" smådelar, så skall du ange detta och åldersgräns mm.
Levererar du bara schema och kort behöver du nog knappast bry dig.
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

Våra vägar korsas tydligen lite här och var :)

Jag mailade Elsäkerhetsverket igår (samma frågeställning som i denna tråd) och fick svar idag. De skrev såhär:
Svar: Svar på Fall3: Ja. Produkten ska CE märkas och uppfylla de väsentliga kraven i all tillämplig lagstiftning, bland annat ELSÄK-FS 2016:1 och ELSÄ-FS 2016:3. Tillverkarens ansvar gäller produkten under hela dess livslängd.
Svar på Kärnfrågan och Bonusfrågor: En byggsats är en elektrisk utrustning. Tillverkaren har ansvar för att den uppfyller de väsentliga kraven i all tillämplig lagstiftning och ska vidare föreskriva i bruksanvisning och säkerhetsanvisning på svenska hur den ska monteras och för att vara säker och för att vara säker vid användning och anvisningarna ska åtfölja utrustningen i förpackningen.

Med vänlig hälsning

Karl-Hugo Hult

Avdelningschef
karl-hugo.hult@elsakerhetsverket.se
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

TomasL skrev: 6 november 2016, 21:10:27 Tror du kan få lite hjälp här:
http://ec.europa.eu/avservices/avs/file ... rodukt.htm

Gissar att det handlar mest om WEE och ROHS samt det allmänna produktdirektivet, smådelar hamnar väl under leksaksdirektivet.
Om du levererar en komplett byggsats, så måste du nog ta hänsyn till kundens ålder mm, dvs är det "ätbara" smådelar, så skall du ange detta och åldersgräns mm.
Levererar du bara schema och kort behöver du nog knappast bry dig.
Not Found
The requested URL was not found on this server.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Kanske inte så konstigt när TomasL postade den för drygt 6 år sen..
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

En firma som sätter ihop en byggsats med komponenter de redan har i butiken
kan väl inte behöva CE-certifiera påsen då komponenterna redan är godkända?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jodå, den slutliga produkten kan nog behövas ce märkas om den i sin tur inte kan ses som en komponent...

Enskilda komponenter går väl knappt att ce märka?
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

En transformator är väl certifierad?
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Transfunk sålde en batteriladdare till 2V blyackar för glödstift.
Man fick med eller fick köpa brevid en dörrringtrafo som var helkapslad.
Jag köpte min trafo på Clas Ohlson.
Den var S-märkt. Hittar jag den ska jag visa en bild.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

4kTRB skrev: 20 februari 2023, 18:28:57 En transformator är väl certifierad?
Nu är väl inte CE märkningen en certifiering?

Är transformatorn en apparat ska den CE märkas, är det en komponent hävdar jag att den inte ska det..
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Ja exakt, är det en apparat, så skall den CE-märkas, typ de kapslade transformatorer som skruvas upp på en vägg.
Är det en komponent, som lödes fast på ett mönsterkort eller monteras inne i en apparat, så är det en komponent, och skall inte CE-märkas. Den skall dock uppfylla kraven i de relevanta direktiven.
Nerre

Inlägg av Nerre »

AndLi skrev: 20 februari 2023, 18:25:01 Jodå, den slutliga produkten kan nog behövas ce märkas om den i sin tur inte kan ses som en komponent...

Enskilda komponenter går väl knappt att ce märka?
Mycket riktigt. Även den som bara kombinerar redan CE-märkta grejer får ett tillverkaransvar för det. Däremot kan man i vissa fall kanske använda förenklade procedurer för att påvisa överensstämmelse med regelverket.

Från mitt område (medicintekniska produtker) har vi nåt som kallas "procedure pack", det är en samling redan CE-märkta produkter som samlas ihop i ett paket för att användas vid en kirurgisk procedur. En sån procedure pack behöver inte CE-märkas om följande krav är uppfyllda (fritt ur huvudet nu):
1. Alla ingående produkter är CE-märkta
2. Alla ingående produkter används för sin CE-märkta avsedda användning
3. De ingående produkterna är kompatibla med varandra
4. Användarinstruktioner för alla ingående produkter är med

Då behöver man "bara" utfärda en deklaration för ovanstående punkter för att få sälja denna procedure pack.

Men om ett enda av de ovanstående villkoren inte är uppfyllt, då måste man CE-märka denna procedure pack (och då blir de ingående produkternas befintliga CE-märke irrelevant).

Men även när det t.ex. gäller EMC så har man sen många år tillbaka jobbat på att ta död på myten CE+CE=CE.
Skriv svar