Udda fråga om användning av PC fläktar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Freddy45724

Udda fråga om användning av PC fläktar

Inlägg av Freddy45724 »

Hej alla

jag är ny här och söker hjälp med vad som behövs för att genomföra en liten udda grej med vårat hus.

Bakgrunden:

Vi ska installera bergvärme i huset.
En bergvärmepump har olika SCOP värden (ett mått på dess verkningsgrad) beroende på vilken vattentemp den skickar ut i huset.
Hus med radiatorer har framledningstemperaturer på 55 grader och golvvärme 35 grader.
Juh högre temperaturer den behöver jobba emot desto sämre är verkningsgraden.
Bergvärmepumpen är alltså mer effektiv när man har golvvärme då den jobbar emot en lägre temperatur.

Vårat hus har radiatorer.
Jag vill då sänka framledningstemperaturen till 35-40 istället för 55 grader dels för att uppnå den högre verkningsgraden på bergvärmepumpen men också för att sprida värmen och cirkulera den genom huset mer effektivt.
Och för att lyckas värma upp huset med lägre temperatur i radiatorerna och verkligen få ut värmen ifrån dom och cirkulera luftflödet så tänkte jag installera PC fläktar under radiatorerna.

här kan ni se olika lösningar ifrån både "hemma meck" och företag som säljer konceptet.

Nu kommer vi till min frågeställning:

jag har tittat på dessa pc fläktar och behöver följande antal:

Artic P12 PWM PST 120mm, jag behöver ha 56 stycken av den.
https://ibertronica.es/arctic-p12-pwm-p ... ntiladores
12V /0,08A / 1W

Artic P8 PMW PST 80mm, jag behöver ha 68 stycken av den.
https://ibertronica.es/arctic-p8-pwm-pst-80x80x25
12V / 0,09A / 1W

Med PMW systemet kan jag reglera fläktarnas varvtal genom pulse modulering och på det viset ställa in dom enligt vad jag tycker är bekvämt i huset ur ett ljudnivå perspektiv och luftflöde.
Jag vill kunna justera varvtalet genom telefonen och apple homekit.

Så frågan är vad som behövs för att genomföra detta projekt? Jag tänkte fråga er om det går att koppla ihop det mot exempelvis en WIFI styrd led dimmer på 12V som modulerar enligt PMW principer?
jag söker tips av er hur jag ska gå till väga och vilka komponenter som behövs för att kunna WIFI styra varvtalet genom Apple home kit.

Hälsningar //
Freddy
Haralt

Re: Udda fråga om användning av PC fläktar

Inlägg av Haralt »

ett annat alternativ är att byta ut ett par befintliga vattenradiatorer mot vattenradiatorer som har större värmeavgivande yta(m2). De blir då förmodligen litet djupare, men har samma längd och bredd. Vad är det för fabrikat och typ på de befintliga vattenradiatorer du har idag? Vilket år installerades de? Du kanske har foto på dina befintliga vattenradiatorer?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Välkommen till forumet.
Jag skulle använda ESP 32 eller den billigare ESP8266. ESP 8266 har en del digitala utgångar där du kan skicka PWM till ett eller flera element med fläktar. Via Wifi får de signaler från en hemsida.
Jag är dålig på hur Apple sköter sin kommunikation med yttervärlden i sådana här sammanhang. Så den biten kommer jag inte att kommentera. Det är bra att veta var du bor någonstans. Det skiljer ändå en del i klimat i detta landet mellan Ystad och Treriksröset.

Du kan ju inte styra värmen helt med fläktarna. Det viktigaste är ju ändå hur husets ordinarie värmestyrning styrs. Styrs det bara av värmepumpen? Hur stora acc-tankar finns det etc. Hur är huset byggt, dvs planlösning, hur styrs varmvattnet. Görs detta via Apple systemet?

Det viktigaste är väl först att bestämma vilken maxhastighet du ska ha för fläktarna. När du kommer upp i den hastigheten är det ju sedan ingen mening att ändra fläktstyrningen. Utan då sker övrig styrning med värmesystemet. Under den temperaturen har du att avgöra vid vilken temperatur du ska stänga av fläktarna. Där har du alltså temp gränserna för PWM. Kordinera dessa med COOP kurvorna. Det är ingen mening att köra för långsamt med fläktarna de mår bara dåligt av det men det får du labba fram.
Fläktarna ger ändå bara en liten påverkan på energiförbrukningen. Jag skulle börja med att diagnostisera hur stor påverkan man kan få med fläktarna körda vid en behaglig ljudnivå och/eller flöde. Vilken nu ställer gränsen.
Teknikern
Bannad

Inlägg av Teknikern »

Om du nöjer dig med begagnade fläktar så har jag massor av samma sort, det är 230-voltsfläktar och är det intressant så återkom så får du data på fläktarna samt mängden som finns här.
Användarvisningsbild
farbrorvattenmelon

Inlägg av farbrorvattenmelon »

Tidigare diskussion om ämnet här på forumet:
viewtopic.php?t=97284
Prins Valiant

Inlägg av Prins Valiant »

Jag har haft bergvärme i 23 år och tycker att du överdriver problemet. Dels är ju fördelen med element och golvvärme att du får en tyst och dragfri uppvärmning av bostaden. Dels att varför talar om du framledning = 55 C. Vet du att du verkligen behöver 55C framledning och hur många dagar /år.

Högt, så högt har ju bergvärme bara kunnat prestera i drygt 10 år. Jag tvivlar på dina antagande. Hus har en elementyta som är anpassat för det område du bor. Ytterst få behöver ha 55C. Det gäller ett fåtal dagar. Om inte, som föreslagits, byt till tjockare större, eller fler element. Satsa på element istället för fläktdrag som dessutom drar el.

Jag bor i Skåne, och vid 0C ute har jag ca 41C på stigaren. 55C behöver jag vid -15C, och det har inte behövts på många år, och i så fall bara enstaka timmar. Många tycker att detta är höga stigarvärden.
Jag har följt och skriver på värmepumpsforum, och förstått av de kurvor de valt för stigartemperatur brukar man ej behöva högre stigartemperaturer än 55C i innersta Norrland. Husen brukar ha ett värmesystem som är anpassat till klimatet. Om du inte har det, in med lite bättre element. Hitintills har ingen på det seriösa värmepumpsforum dryftat de problem du verkar erhålla. Och då är det många, oerhört kunniga personer på det forumet. Att byta element går kvickt, speciell om systemet är tömt vid värmepumpsbyte.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Genom att sätta fläkt på elementen kommer du öka avgiven effekt vilket kommer öka deltat på tur och retur till elementet.
Så en lokal styrning kanske inte är fel?
Vid högre delta kör du på högre varvtal. Då kommer fläktarna regla sig helt automatiskt.
Användarvisningsbild
jihe

Inlägg av jihe »

Om du ändå är beredd att acceptera ljud så kanske ett alternativ kan vara att komplettera anläggningen med en eller ett par fläktkonvektorer?

Om du ändå väljer att köra datorfläktar, testa då med en prototyp först att fläktarna du väljer är ok att köra i den orientering du har dem. Jag kör datorfläktar i källaren och de rasslar lite i lagren när de ligger ner och blåser uppåt. De gjorde det från första början och det har inte blivit sämre på de tre år eller vad det är de suttit där. Ljudet är acceptabelt för mig i källaren, men jag skulle inte tolerera det i boytan. Jag skulle i och för sig inte stå ut med fläktar i boytan även om de vore tysta.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Om man ska vara lite petig så är SCOP inte ett mått på verkningsgrad. En mer korrekt benämning på svenska är värmefaktor.
Vi har haft lång diskussion om huruvida verkningsgraden går upp eller ner vid sänkt framledningstemperatur.
Jag kommer inte ihåg om det blev någon tydlig slutsats. Förändringen är marginell.

Värmefaktorn går dock upp vid sänkt framledningstemperatur.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det som du kallar verkningsgrad är helt ointressant för husägaren, det som spelar roll är hur mycket värme huset tillförs per förbrukad kWh.
Helt korrekt heter det COP, men många kallar det också verkningsgrad vilket 99% av alla människor förstår vad det gäller.

Att COP förbättras av lägre framledningstemperatur är helt säkert. Bästa lösningen är att lägga in golvvärme, näst bästa är större radiatorer.
Vill man inte kosta på större radiatorer kan man montera fläktar och få exakt samma resultat - eller till och med bättre. Nackdelen är att det uppstår ljud.

Freddy: Om du skriver exakt modell på värmepumpen så kan vi räkna ut hur mycket du tjänar på sänkning av framledningstemperaturen.
Det är även intressant vilken ort du bor på och hur nuvarande panna är inställd, exempelvis vad har du för framledningstemperatur vid 7°, 0°, -10°, -20°
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Prins Valiant skrev: 19 februari 2023, 18:26:48 Jag har haft bergvärme i 23 år och tycker att du överdriver problemet. Dels är ju fördelen med element och golvvärme att du får en tyst och dragfri uppvärmning av bostaden. Dels att varför talar om du framledning = 55 C. Vet du att du verkligen behöver 55C framledning och hur många dagar /år.

Högt, så högt har ju bergvärme bara kunnat prestera i drygt 10 år. Jag tvivlar på dina antagande. Hus har en elementyta som är anpassat för det område du bor. Ytterst få behöver ha 55C. Det gäller ett fåtal dagar. Om inte, som föreslagits, byt till tjockare större, eller fler element. Satsa på element istället för fläktdrag som dessutom drar el.

Jag bor i Skåne, och vid 0C ute har jag ca 41C på stigaren. 55C behöver jag vid -15C, och det har inte behövts på många år, och i så fall bara enstaka timmar. Många tycker att detta är höga stigarvärden.
Jag har följt och skriver på värmepumpsforum, och förstått av de kurvor de valt för stigartemperatur brukar man ej behöva högre stigartemperaturer än 55C i innersta Norrland. Husen brukar ha ett värmesystem som är anpassat till klimatet. Om du inte har det, in med lite bättre element. Hitintills har ingen på det seriösa värmepumpsforum dryftat de problem du verkar erhålla. Och då är det många, oerhört kunniga personer på det forumet. Att byta element går kvickt, speciell om systemet är tömt vid värmepumpsbyte.
Jag körde förr elpanna, jag kan inte heller påminna mig att jag såg 55 grader i framledningstemperatur regelbundet, däremot var huset vi körde vedpanna ofta på de nivåerna. Det ena är byggt på 90 talet, det andra kom nog radiatorerna från 50-60 talet..
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Prins Valiant skrev: 19 februari 2023, 18:26:48 ..
..
Att byta element går kvickt, speciell om systemet är tömt vid värmepumpsbyte.
Man fryser ledningen när man byter så man behöver inte ens tömma. Ska alla element bytas så är det naturligtvis enklast att tömma.
Prins Valiant

Inlägg av Prins Valiant »

Mindmapper skrev: Man fryser ledningen när man byter så man behöver inte ens tömma. Ska alla element bytas så är det naturligtvis enklast att tömma.

Jag tänkte mest att ifall man byter till en värmepump så från något annat, brukar det innebära tömning av system p.g.a. ny rördragning.
svanted

Inlägg av svanted »

Mindmapper skrev: 20 februari 2023, 13:43:41
Prins Valiant skrev: 19 februari 2023, 18:26:48 ..
..
Att byta element går kvickt, speciell om systemet är tömt vid värmepumpsbyte.
Man fryser ledningen när man byter så man behöver inte ens tömma. Ska alla element bytas så är det naturligtvis enklast att tömma.
om de är vettigt installerade ha de en ventil i nedre anslutningen så att man kan stänga även den för radiatorbyte,
och vad gäller att sänka framledningstemperaturen...
för att behålla effekten måste man då öka flödet i rören och just där kommer en annan dimensionering in nämligen rördimensionen,
är den för klen blir det brus, och ett d-a brus om man vill ha riktigt låg framledning.
jag har pumpen på 2an och har ett betydande brus på 3an blir det olidligt.
ångrade att jag inte satte 22m rör överallt då det begav sig,
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Du behöver inte högre flöde om du med hjälp av fläktar kan hålla samma temperaturfall över radiatorn.
Skriv svar