Styra varmvattenberedare med timer?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Haralt
Inlägg: 2528
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Styra varmvattenberedare med timer?

Inlägg av Haralt »

micke71,
vad är det i rören från utedelen till inne-delarna i den Hitachin som du pekar på?
Är det vatten eller gas?

Vad jag funderar på är om man i huvudbyggnaden kan ha en innedel för värme och en innedel för att bereda varmvatten, och att ha en innedel för värme i nybyggd Attefall-stuga(är under byggnad). Vi har nu i huvudbyggnaden direktverkade el med elektriska el-element + en liten 10 år gammal luft-luft-värmepump. Attefallaren står ca 20 meter från huvudbyggnaden. Man får väl då gräva ner värmebärarledningarna?
Senast redigerad av Haralt 16 februari 2023, 18:40:00, redigerad totalt 3 gånger.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14937
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Styra varmvattenberedare med timer?

Inlägg av rikkitikkitavi »

Det går utmärkt att gräva ner rörledningar med värmebärare i rör i mark. Att få en vettig styrning, not so utmärkt (lätt).

Det är din risk om du kör med vatten och det fryser...

Hur det är med köldmediarör vet jag inte, men de får inte utsättas för en miljö där korrosion riskerar orska läckage av F gas.

@Haralt, det är R32 i rören såvitt jag kan förstå.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17279
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Styra varmvattenberedare med timer?

Inlägg av AndLi »

Förutom att man väl lär behöva fimpa ac medan man gör varmvatten?

Mina två innerdellar skriker högt om man försöker köra kyla i den ena och värme i den andra... borde väl iof kunna gå att lösa med en satans massa ventiler?
rikkitikkitavi
Inlägg: 14937
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Styra varmvattenberedare med timer?

Inlägg av rikkitikkitavi »

Tror det blir svårt att lösa med ventiler. däremot kan man ju dra in ute delen i det utrymme som man skall kyla om man kör den andra innedelen på värme :)
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Styra varmvattenberedare med timer?

Inlägg av Micke_71 »

Haralt skrev: 16 februari 2023, 18:27:10 micke71,
vad är det i rören från utedelen till inne-delarna i den Hitachin som du pekar på?
Är det vatten eller gas?

Vad jag funderar på är om man i huvudbyggnaden kan ha en innedel för värme och en innedel för att bereda varmvatten, och att ha en innedel för värme i nybyggd Attefall-stuga(är under byggnad). Vi har nu i huvudbyggnaden direktverkade el med elektriska el-element + en liten 10 år gammal luft-luft-värmepump. Attefallaren står ca 20 meter från huvudbyggnaden. Man får väl då gräva ner värmebärarledningarna?
Enligt vad jag kan få fram så är det gas. Men jag törs inte svära på det.
Nerre
Inlägg: 26747
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Styra varmvattenberedare med timer?

Inlägg av Nerre »

AndLi skrev: 16 februari 2023, 16:56:30 Ni hittar nog en lösning på det när elpriset stiger än mer.
Som sagt var, jag har funderat på bergvärme i flera år, tyvärr är jag lite dålig på att få tummen ur. Och just nu är det ju inte direkt läge att börja byta grejerna, får ju vänta till sommaren i alla fall.

Det jag tycker är jobbigt är att hitta en bra firma att kontakta, jag misstänker också att våra behov är lite för krångliga så de flesta firmor orkar nog inte ens lämna offert i nuläget när folk skriker efter värmepumpar.

Ventilationsaggregatet sitter ju t.ex. på vinden, medans pannan och VV-beredaren sitter i källaren. Ska man ha nåt med vattenmatat paket så ska det alltså dras upp värmeledningar på vinden. Eller så måste vi dra en massa nya ventilationsrör mellan vinden och pannrummet. Idag går det ett rör ner med tilluften, frånluften går via "gamla" ventilationskanaler. Det blir minst två nya rör om vi ska ha aggregatet i pannrummet.

Och det är dessutom trångt mellan takstolarna på vinden, det är precis att den gamla Airoterm 3 vi har får plats där. De andra aggregat jag sett när jag letat är mycket mer avlånga.
Nerre
Inlägg: 26747
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Styra varmvattenberedare med timer?

Inlägg av Nerre »

AndLi skrev: 16 februari 2023, 17:00:03 Har han inte plats för en utedel till en värmepump hur ska han då få plats med borriggen för bergvärme?
Borriggen är ju temporär? En utedel till luft-vatten kommer sitta där hela tiden. Man vill inte gärna ha den på fasaden på framsidan (bredvid köksfönstret), men jag har inga problem att ha borrigg stå på gräsmattan en vecka.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14937
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Styra varmvattenberedare med timer?

Inlägg av rikkitikkitavi »

Nerre skrev: 16 februari 2023, 21:18:14
AndLi skrev: 16 februari 2023, 16:56:30 Ni hittar nog en lösning på det när elpriset stiger än mer.
Som sagt var, jag har funderat på bergvärme i flera år, tyvärr är jag lite dålig på att få tummen ur. Och just nu är det ju inte direkt läge att börja byta grejerna, får ju vänta till sommaren i alla fall.

Det jag tycker är jobbigt är att hitta en bra firma att kontakta, jag misstänker också att våra behov är lite för krångliga så de flesta firmor orkar nog inte ens lämna offert i nuläget när folk skriker efter värmepumpar.

Ventilationsaggregatet sitter ju t.ex. på vinden, medans pannan och VV-beredaren sitter i källaren. Ska man ha nåt med vattenmatat paket så ska det alltså dras upp värmeledningar på vinden. Eller så måste vi dra en massa nya ventilationsrör mellan vinden och pannrummet. Idag går det ett rör ner med tilluften, frånluften går via "gamla" ventilationskanaler. Det blir minst två nya rör om vi ska ha aggregatet i pannrummet.

Och det är dessutom trångt mellan takstolarna på vinden, det är precis att den gamla Airoterm 3 vi har får plats där. De andra aggregat jag sett när jag letat är mycket mer avlånga.
I hear notin but scuses, som en gammal projektledare från UK jag jobbade med :)

Antingen har ni CC 600 eller 1200 på takstolarna, och det finns aggregat som är anpassade för dessa utrymmen. Jag antar det är ganska låga takstolar, och inte så höga heller.
Det går att lösa det mesta faktiskt men det kan vara problemet med att hitta en vettig firma som gör jobbet till en rimlig peng. Just nu är det svårt med värmepumpsleveranser men skall NIBE dubblera som omsättning till 2026 så får de nog se till och lösa sina logistikproblem. Det gäller alla i branschen.


Du kan byta precis när som helst. Själva värmepumpen byter man på en dag, river ut det gamla och in och drifta den nya så du har grundvärme ialla fall, kanske inte helt intrimmad. Men räkna med 6-12 månaders leveranstid just nu... Kompis bytte från elpanna till luft-vatten i Malmö. De sparar 14000kWh. Bytet tog 3 dagar. En dag montera utedel och koppla all el, en dag montera in inomhusdelen och strömsätta denna och testa och producera varmvatten och sista dagen kopplade de över vattenrören och driftade allt på. De var utan värme under kanske 2-3h...

Ärligt talat tror jag faktiskt att bergvärme är det som är lättast för er. Men ni får kolla om grannarna tömt berget på värme redan.

Du måste ändå fundera på hur du skall göra med ventaggregatet- De enda länkar jag hittar till Airoterm är antingen riktigt gamla byggahuslänkar där de frågar efter ngn firma i Stockholmstrakten som kan serva denna eller länkar till ryska hemsidor. Ingetdera bådar gott för att få tag på reservdelar och service...

Du kommer förmodligen spara ett par hundra W bara på moderna fläktar i aggregatet...
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Styra varmvattenberedare med timer?

Inlägg av Micke_71 »

Ähh, ställ utedelen på grannens tomt så slipper du se den. :mrgreen:
Nerre
Inlägg: 26747
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Styra varmvattenberedare med timer?

Inlägg av Nerre »

Det är nog 1200. Men vinden är "inredd", så det kan alltså ligga på tvären för då ligger det tvärs över "gången". Airotermen är byggd på höjden, storlek som en diskmaskin ungefär alltså.

Men visst, det är klart att det går att lösa.

Men de här grejerna vet jag hur de funkar nu, byter man så lär det bli en inkörningsperiod. Det tog dock ett par år innan vi fick de nuvarande grejerna att fungera bra, på grund av flera anledningar.

Dels var kondensvattenledningen en rätt klen slang som det blev "luftlås" i så det blev stopp, och då frös det, vilket gjorde att kondensvattnet rann över och droppade ner i köket... Vi bytte till PEM-slang och drog dessutom i en värmekabel, och sen svetsade farsan ett rostfritt tråg som den står i ifall det blir stopp igen.

Sen samverkar inte pannan och ventilationsaggregatet, de har varsina termostater. Det gjorde att första vintern så värmde pannan så mycket att ventilationsaggregatet slog ifrån kompressorn och sen blev det ju aldrig kallt så att den slog på igen. Så största delen av vintern blåste det bara in kalluft...

Pannans termostat är inte riktigt termostat, framledningstemperaturen styrs primärt av utetemperaturen men sen finns det en "rumsgivare" (men det är nog bara en termostat som slår till/från vid inställd temperatur, för den har en ratt precis som en termostat) för att kompensera för om man har andra värmekällor. Vi har t.ex. öppen spis i vardagsrum och gillestuga (insats i vardagsrummet, men den i gillestugan är vanlig öppen spis så den använder vi inte så ofta).

Första åren vi bodde i huset hade vi ju tajt ekonomi också, fanns inget utrymme att byta ut nåt, så vi har ju lite grann vant oss vid den här kostnaden. Det blir liksom att "det är vad det kostar att bo i det här huset".
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17279
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Styra varmvattenberedare med timer?

Inlägg av AndLi »

Nerre skrev: 16 februari 2023, 21:20:04
AndLi skrev: 16 februari 2023, 17:00:03 Har han inte plats för en utedel till en värmepump hur ska han då få plats med borriggen för bergvärme?
Borriggen är ju temporär? En utedel till luft-vatten kommer sitta där hela tiden. Man vill inte gärna ha den på fasaden på framsidan (bredvid köksfönstret), men jag har inga problem att ha borrigg stå på gräsmattan en vecka.
JA och då har ni ju plats men prioriterar utseende framför driftkostnader, måste vara skönt att ha så gott om pengar... ;)
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17279
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Styra varmvattenberedare med timer?

Inlägg av AndLi »

Nerre skrev: 16 februari 2023, 21:18:14
AndLi skrev: 16 februari 2023, 16:56:30 Ni hittar nog en lösning på det när elpriset stiger än mer.
Som sagt var, jag har funderat på bergvärme i flera år, tyvärr är jag lite dålig på att få tummen ur. Och just nu är det ju inte direkt läge att börja byta grejerna, får ju vänta till sommaren i alla fall.

Det jag tycker är jobbigt är att hitta en bra firma att kontakta, jag misstänker också att våra behov är lite för krångliga så de flesta firmor orkar nog inte ens lämna offert i nuläget när folk skriker efter värmepumpar.
Du kan få en av mig, TA brunnsborrning...
Installerade en LLVP i Skåne i höstas(med en annan firma), beställdes i september och installerades i december.. :D
rikkitikkitavi
Inlägg: 14937
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Styra varmvattenberedare med timer?

Inlägg av rikkitikkitavi »

Nerre skrev: 16 februari 2023, 21:56:43 Det är nog 1200. Men vinden är "inredd", så det kan alltså ligga på tvären för då ligger det tvärs över "gången". Airotermen är byggd på höjden, storlek som en diskmaskin ungefär alltså.

Men visst, det är klart att det går att lösa.

Men de här grejerna vet jag hur de funkar nu, byter man så lär det bli en inkörningsperiod. Det tog dock ett par år innan vi fick de nuvarande grejerna att fungera bra, på grund av flera anledningar.

Dels var kondensvattenledningen en rätt klen slang som det blev "luftlås" i så det blev stopp, och då frös det, vilket gjorde att kondensvattnet rann över och droppade ner i köket... Vi bytte till PEM-slang och drog dessutom i en värmekabel, och sen svetsade farsan ett rostfritt tråg som den står i ifall det blir stopp igen.

Sen samverkar inte pannan och ventilationsaggregatet, de har varsina termostater. Det gjorde att första vintern så värmde pannan så mycket att ventilationsaggregatet slog ifrån kompressorn och sen blev det ju aldrig kallt så att den slog på igen. Så största delen av vintern blåste det bara in kalluft...

Pannans termostat är inte riktigt termostat, framledningstemperaturen styrs primärt av utetemperaturen men sen finns det en "rumsgivare" (men det är nog bara en termostat som slår till/från vid inställd temperatur, för den har en ratt precis som en termostat) för att kompensera för om man har andra värmekällor. Vi har t.ex. öppen spis i vardagsrum och gillestuga (insats i vardagsrummet, men den i gillestugan är vanlig öppen spis så den använder vi inte så ofta).

Första åren vi bodde i huset hade vi ju tajt ekonomi också, fanns inget utrymme att byta ut nåt, så vi har ju lite grann vant oss vid den här kostnaden. Det blir liksom att "det är vad det kostar att bo i det här huset".
Du har gamla saker. Det är mycket bättre ordnat med detta idag och inga konstigheter. Alla but ifs är lösbara med en firma. Jag ser väldigt lite inkörningsproblem och viss eftermarknadsservice har de flesta firmor idag. Och man har garantier på installationen. Om en kondensledning läcker vatten och det blir problem med vattenskador så...

Att ni inte bytte första åren förstår jag men uppenbarligen har ni ju råd att byta nu eftersom ni har råd med elräkningarna...
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17279
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Styra varmvattenberedare med timer?

Inlägg av AndLi »

Men de vill ju inte byta för att det blir fult på fasaden, och vad ska då grannarna säga?
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Styra varmvattenberedare med timer?

Inlägg av Micke_71 »

Jag kastar in en fråga om någon som vet. Det är väl inte riktigt aktuellt just nu men som ett rent tankeexempel.

Om jag skaffar en luft/vatten monoblock men vill komma ifrån frysrisken. Det borde väl vara möjligt att köra pumpen mot en solslinga i acktanken med ett mindre expansions kärl på slingan så den lilla volymen kan ha frysskydd (glykol). Då borde man ju även komma ifrån bekymret med rost och behov av magnetitfilter. Toppslingan går till värmen och mellanslingan till förvärmning av varmvatten då det ska vara ett lågtemperatursystem. Själva acktanken har noll flöde utan är bara kopplad mot ett lite större expansionkärl och fungerar enbart som värmelager.

Acktanken i tankeexemplet är på 1.5m3 och idèn är att gå upp i temperatur till 55grader trots sämre COP när elen är billig och kunna nyttja energin ner till 35grader när elen blir svindyr innan pumpen börjar arbeta igen eller så får pumpen arbeta med lägre effekt i området där COP är som bäst, ifall det samtidigt är svinkallt. Dvs kapa pristopparna och kunna styra pumpens last efter bästa COP och inte efter tillfälliga behovet.

Det blir ca 35kwh lagrat från 35 till 55 grader på 1.5m3

Det kräver iofs en vanlig VVB men den kan vara mindre eftersom det förvärmda kallvattnet kommer att vara runt 40grader. Den behöver bara värma vatten från 40-65grader
Skriv svar