Frånluftsvärmepump löser JFB

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Hyperspam

Frånluftsvärmepump löser JFB

Inlägg av Hyperspam »

Hej,
Vi har en gammal (~15 år) Nibe 200P frånluftsvärmepump som förutom byte av kompressor och fläkt senaste åren har fungerat bra.
Nu idag har den löst ut JFB tre gånger och efter det står den avstängd.

Jag tänkte direkt att det är någon av ovanstående komponenter som har gett upp igen. Men, jag öppnade upp den och mätte lite resistans mellan olika saker och ser då ca 80-100 Ohm imellan nolla och jord beroende på var jag mäter. Detta även med kompressorn helt bortkopplad. Märkligt nog kan jag slå på ström, köra fläktar (både frånluft och tillluft) men när jag försöker starta kompressor löser JFB direkt. Kan det vara det att kompressorn egentligen är hel, bara att strömmen blir tillräckligt hög för att lösa ut JFB först när den försöker starta?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Frånluftsvärmepump löser JFB

Inlägg av TomasL »

Nej, JFB löser inte på överström, du behöver isolationsmäta kompressorn, en vanlig multimeter duger för det mesta inte.
Troligen har du överslag i kompressorn.

Det är en fördel om du fyller i din profil korrekt, med till exempel bostadsort eller liknande.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Det kan också vara flera små jordfel som tillsammans löser jordfelsbrytaren.

Hur är det med elvärmebatteriet, är det OK?
Hyperspam

Inlägg av Hyperspam »

Tack för svar, och profil uppdaterad.

Testade elpatronen nu och JFB löste ej ut, så det tyder väl på att det är kompressorn.

Men jag tyckte ändå det var suspekt med så låg resistans mellan nolla och jord - är det inget skäl till oro?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Beror på var och hur du mätt, omöjligt att säga.
Om maskinen är helt frånkopplad från nätet, dvs kabeln urkopplad (det räcker inte med att skruva ut säkringarna eller slå av den på huvudbrytaren), så borde det inte vara någon anslutning mellan jord och nolla.
Orsaken till att man måste koppla ur kabeln är att nollan och jorden fortfarande är anslutna till centralen och maskinen, och de är ihopkopplade i centralen.
Hyperspam

Inlägg av Hyperspam »

Aha. Hade skruvat ur säkringen men drar jag ur kabeln också så finns det inte längre kontakt nolla-jord. Tack för förtydligandet.

Värt att notera kanske är att kompressorn byttes för ca. 2 år sedan. När den lade av då så märktes aldrig något på JFB, värmepumpen indikerade glatt att kompressorn gick trots att den inte snurrade, den matade bara på ström tills klixon (sp?) löste ut. Naturligtvis kan den ju ha gått sönder på ett annat sätt, men sjukt trist med bara 2 års livslängd.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Dock är det så att du upptäcker i princip enbart direkta kortslutningar mellan fas/Jord Jord/Nolla osv med en multimeter, ofta måste man använda en megger för att hitta felen, dpå de bara är mätbara vid högre spänning.
En megger lägger på 500V eller mer när den mäter, din DMM max 9V eller så.
Sen som ANDLI skrev, det kan vara flera mindre jordfel som sammantaget löser ut JFBn, du kan alltså ha små jordfel i elbatteriet och fläktarna, dock inte tillräckligt för att lösa JFBn, om man sedan lägger till ett jordfel i Kompressorn, kan det bli så mycket jordström att JFBn löser.
Detta hittar man enbart med en megger.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det behöver ju inte heller vara fel i värmepumpen, det kan vara vatten i en grendosa eller utebelysning som ger överledning mellan nolla och jord vilket löser ut jordfelsbrytaren vid stora laster.

Suspekt om 2 kompressorer verkligen gått sönder på kort tid, iså fall bör man misstänka någon grundläggande felorsak.
Hyperspam

Inlägg av Hyperspam »

Hej,
Grannen hade en isolationsprovare typ ISO-CAP 100 som jag fick låna. Endast 100 volt ut men enligt den är det då 0,00 MOhm mellan kompressorlindningar och jord, men 199,9+ MOhm mellan valfri annan punkt och jord - kan man tolka det som en trasig kompressor då?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Ja, om du har kopplat loss alla tampar från kompressorn, så är det fel.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

När du ändå har instrumentet hemma kan du ju provmäta på gamla kompressorn.
För att se om det blir någon skillnad.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Vill minnas att NIBE förlängde garantitiden på dessa, då kompressorerna rasade på löpande band, jag tror man satte dit en vevhusvärmare på kompressorn, vilket vad jag minns löste problemet.
Hyperspam

Inlägg av Hyperspam »

Ja, jag mätte på anslutningarna till kompressorn med kabeln bortkopplad. Samtliga visar 0, vilket är rimligt antar jag då det är en 1-fas kompressor så två lindningar där den ena drivs via en kondensator?

Gamla kompressorn finns ej kvar tyvärr. Det stämmer att Nibe har haft problem med dessa då köldmediet (R290) reagerade med kompressoroljan så att motorn kärvade fast vilket just var det som hände, men när de bytte kompressorn så byttes även exp. ventil osv. för att köra med R410A, plus en vevhusvärmare. Så därav en annan typ av haveri, antar jag.

Men vad kan leda till att isoleringen på lindingarna fallerar på så kort tid?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Överhettning, varför R410, tror knappast att komponenterna är godkända för det.
Hyperspam

Inlägg av Hyperspam »

Pressostater osv. byttes också till motsvarande för R410A. Personen som bytte sade att de gjorde detta för att dessa kompressorer höll längre än de med R290... men så blev det ju inte.

Överhettning alltså. Vevhusvärmaren (typ värmekabel runt midjan på kompressorn) tillkom ju vid bytet och verkar vara under konstant matning. Å andra sidan så är det ju också ett konstant luftflöde igenom kylkretsen så det borde inte bli några extrema temperaturer ändå.
Det skulle kunna vara så att denna kompressor också har kärvat fast, men den verkar sakna överhettningsskydd så kanske då också har passat på att bränna sina lindningar.

Hursomhelst, tack för all hjälp, blir att ringa en firma på måndag och prata kompressorbyte.
Skriv svar