äldre dator, insperation

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Gimbal
Inlägg: 7999
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Inlägg av Gimbal »

5.25" diskar, vilka moderna prylar ni rika killar lekar med. Själv sitter jag avundsjukt och tummar på min gigantiska 8" floppydisk. :(
jari9090
Inlägg: 9
Blev medlem: 29 november 2006, 10:33:27
Ort: Luleå

Inlägg av jari9090 »

Gör den till en blandning av väderstation och diagnostikdator för huset.
I förlängningen styra huset.
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Det hadde jag tänkt att bygga av enn annan dator, den ska kolla info på värmepumpen o lagra informationen så att man kan se det senare, o man ska kunna styra den också... 8)
Användarvisningsbild
Snabelost
Inlägg: 1089
Blev medlem: 1 mars 2005, 23:12:57
Ort: Sweden / Örebro / Fjugesta
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

TomasL skrev:Har en VIKTOR 286-12 stående med en IBM EGA skärm och WIN 3.1, dock saknar jag en adapter till musen, nån som har en liggande?
Microsoft mus till serieport, eller en serieportsmus.

Misstänker att väldigt få av er har sett och använt sånna här bojsänken
Jodå. Jag har varit med lääänge!

För länge sedan hade vi en Commodore PET hemma. Det du! :lol: Btw, så finns den kvar i ett förråd hos mina päron. Någon som vill köpa?

/Magnus
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor
Inlägg: 1195
Blev medlem: 23 november 2006, 18:34:28
Ort: En bit utanför Karlstad

Inlägg av Limen »

Snabelost: Är väl hyffsat antikvärde på dem nuförtiden?
Användarvisningsbild
Snabelost
Inlägg: 1089
Blev medlem: 1 mars 2005, 23:12:57
Ort: Sweden / Örebro / Fjugesta
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Nja, jag tror inte det. Det finns nog för många.

/Magnus
Användarvisningsbild
Ac3T
Inlägg: 186
Blev medlem: 27 november 2007, 02:21:02

Inlägg av Ac3T »

Sorry jag väcker tråden, men jag kunde inte motstå att skriva lite, eftersom man har "varit med sen förr".. Haha.. Fan, jag är gammal kom jag på nu... Lr, nja....Iaf 32..

Hur som helst, det där med att den där datorn, en 286:a, som inte tar emot 3½"-floppy har jag lite svårt att tro på... Åtminstone bör den klara av 720kb- floppys (Går alltså att använda vanliga 1,44MB), men om jag inte helt missminner mig, bör den klara av 320kB också. - Där vet jag inte hur Windows XP, eller, haha, Vista skulle reagera på ett sånt fjuttigt media... Nån som provat? Jag har en 80286:a (Måste göra hela namnet rättvisa istället för bara 286:a!) i mitt förråd, men jag är osäker ifall det fungerar...

Det har bara ISA-slot, och mitt enda ISA-kort för VGA (Med fantastiska 256 färger i max 1024 x 768!!!) är upptaget i min P166 @180MHz router med 5 x NIC's i en ombyggd 19"- låda... Haha.

Jag har dock några st. floppy & MFM- kontrollers ute i förrådet, och, tror jag, en 5 1/4"- floppy modell AT (För de som inte har en susning om vad AT är så kan jag kortfattat säga att AT = modern(ish) standard, och XT var före 80186:orna kom (och dog lika snabbt för de var en FEET flopp), nämligen 8088 och 8086:orna.

Mellan dessa kunde man alltså inte flytta vilka grejer hur som helst.
T ex. tangentbord var en hopplös historia, men vissa modeller har en omkopplare som det brukar stå "XT / AT" på... Lite ql trivia =0)


Så, om nån av er fortfarande har kvar era reliker, och skulle vilja ha nåt kontrollerkort, kan jag skänka bort dem mot frakt förstås...
Floppyn tror jag dock att jag ska ha kvar för jag har några disketter kvar med lite gammal "guld" sen 'förr', fast jag gjorde förstås backup på allt när jag skaffade min (nästan) riktiga dator, en 286:a och kunde köra 1,44MB- disketter med mina dåvarande 2 x 20 MB hårddiskar, stora som dasslock.. Nja, nästan iaf. 51/4". En kompis hade en 8" på 20 MB tror jag det var iaf.

Jaja.. Nog med nonstalgia.

Jag tror iaf att den där datorn KAN vara beroende på hårdvaran (Menar alltså inte BIOS), så ett kontrollerkort kan vara det som ev. spökar. Men sen har jag för mig att det fanns BIOS-tweak:ar för att kringgå vissa inställningar, men det var 100 år sen jag höll på med sånt... Går alltid att googla tills arslet blir blått & vått...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45508
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

3 1/2" var inte ens påtänkta när viktor'en byggdes, så, nä, 3 1/2 floppy är inte att tänka på, det är den gamla hederliga floppycontrollern med 2 kablar, dvs data och styr skillda åt.
Användarvisningsbild
Ac3T
Inlägg: 186
Blev medlem: 27 november 2007, 02:21:02

Inlägg av Ac3T »

Jag kollade precis upp när 3½"-diskettstationerna kom ut, och det var 83... Tilläggas skall också att jag aldrig lade någon vikt på när dessa kom ut eftersom de var inte livskritiska till en dator, annat än just att få eländet att fungera och sen kunna göra sitt jobb...

Min första pjuter köpte jag för 1000 kr vintern '92, och jag lärde mig allt jag behövde veta, tyckte jag då iaf =0p

2 år före Internet - Jag fattar inte att mänskligheten klarat sig utan före dess... Helt sjukt. I dagsläget skulle jag inte klara mig utan google, Swedbank, VoIP, ICQ, MSN och e-post.
Fan, men är lite lätt låst faktiskt...
Skriv svar