Transformator till led strålkastare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Karl82

Transformator till led strålkastare

Inlägg av Karl82 »

Ska följande transformator och led lampa passa till varandra?
Jag får nämligen ett burrande ljud och blinkande ljus från lampan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mindmapper

Re: Transformator till led strålkastare

Inlägg av Mindmapper »

Tecknet efter 12V på matningsdonet betyder pulserande likspänning. Det är alltså inte en transformator bara. En transformator ger ut växelström AC. Utan det är en transformator med en likriktare för att göra om AC till likspänning DC. Men pulserande DC är inte slät likspänning utan den går snabbt upp och ner från 0V till 12V och ner igen 100ggr i sekunden.
Det är nog på gränsen att det kan gå men det kan nog bli lite brum. En som är känslig reagerar nog kanske. ¨
Är det mycket brum är det ett tecken på att matningsdonet inte levererar det den ska.
Säkrast är att mäta att den ger ut 12DC för att veta.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Den slutsatsen kan man inte dra av enbart tecknet, den symbolen är väl afaik numera den officiella för DC aka likstöm
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Vad har ledstrålkastaren för data? Effekt/strömförbrukning. Trafon är specad för 1A @ 12V men om strålkastaren drar/vill dra mer kommer, som Mindmapper antyder, trafon/aggregatet att lämna en helvågslikriktad sinus, därav blink och brum.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

1. Ledstrålkastarens effektförbrukning är felmärkt, drar mer än de 10W som den är märkt med.
2. Nätadaptern är felmärkt, lämnar betydligt mindre effekt/ström än den är märkt.
3. Ledstrålkastaren drar mycket ström när den startar upp, vilket nätadaptern inte kan hantera.
4. Nätadaptern är trasig.
5. Ledstrålkastaren är trasig.

Om du ansluter strålkastaren till ett bilbatteri, lyser den ok då, i så fall mät strömmen, helst med ett instrument som kan lagra Max-värdet.
Mät spänning och ström när du ansluter den till din nätadapter.
Posta vilka värden du får här.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Mindmapper skrev: 18 januari 2023, 09:35:51 Tecknet efter 12V på matningsdonet betyder pulserande likspänning. Det är alltså inte en transformator bara. En transformator ger ut växelström AC. Utan det är en transformator med en likriktare för att göra om AC till likspänning DC. Men pulserande DC är inte slät likspänning utan den går snabbt upp och ner från 0V till 12V och ner igen 100ggr i sekunden.
Det är nog på gränsen att det kan gå men det kan nog bli lite brum. En som är känslig reagerar nog kanske. ¨
Är det mycket brum är det ett tecken på att matningsdonet inte levererar det den ska.
Säkrast är att mäta att den ger ut 12DC för att veta.
Det är med 99% ett switchat nätaggregat i den väggvårtan med tanke på storleken och utströmmen.

Visst pulserar utspänningen, eller det är lite rippel men på tiotals kHz. Det står dock LED driver så frågan är om det är ett konstantströmsaggregat också, men det borde stå då.

Om LED strålkastaren vill ha 12VDC duger den alltså, men du kör den på 10/12 W = 83% belastning så det kan bli lite väl hårt för den.Därav problemen. Och det är säkert så att endera är felmärkt.

Testa LED strålkastaren med 12V från ngn annan källa. I brist på annat bilbatteriet...Precis som TomasL skriver. Följd den ordningen.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nja, jag tror denna adapter är direkt olämplig, då den är avsedd för att driva LEDar direkt, med antingen CV eller CC reglering.
Lampan, ser ut att vara en typ byggstrålkastare, eller liknande med inbyggd LED-Driver, så den skall nog ha "Oreglerad" 12V
rikkitikkitavi

Om nätadaptern ger 12V reglerat ut är det CV och det fungerar utmärkt med bygglampan. Bygglampan kan säkert köras mot ett bilbatteri, tex 12-14V eller tom lägre eftersom det sitter ngn form av konstantströmgenerator i denna för LED drivningen.

Jag tror inte det är konstantströmdrivning i nätadaptern vid närmare eftertanke.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nej precis, antingen står det då endast ström, eller ström och inom vilket spann den kan leverera spänning vid den strömmen.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

rikkitikkitavi skrev: 18 januari 2023, 11:57:21 Om nätadaptern ger 12V reglerat ut är det CV och det fungerar utmärkt med bygglampan. Bygglampan kan säkert köras mot ett bilbatteri, tex 12-14V eller tom lägre eftersom det sitter ngn form av konstantströmgenerator i denna för LED drivningen.

Jag tror inte det är konstantströmdrivning i nätadaptern vid närmare eftertanke.
Enligt tillverkaren så är det det.
High Efficiency,Compliance To Erp Directive
High Precision Constant Voltage And Current Regulation
Programmable CV And CC Regulation
Protection ;Open Circuit / Short Circuit / Over Voltage
Auto Restart After Fault Conditions Remove
100% Full Load Burn-In Test
SELV Equivalent
Suitable For X`max Lighting Applications / LED Lighting Applications
rikkitikkitavi

Hur ställer man det på antingen CV eller CC? Det kan inte vara båda.
På CV är det 12V. Är det 1A på CC eller vad är det?

Står det 12V 1A med strecken så brukar det indikera reglerad 12V likspänning, eller så står det uttryckligt DC.

Det är inte omöjligt att väggvårtan fastnat i konstantström, det skulle kunna förklara LED belysningens felaktiga beteende.

https://www.iso.org/obp/ui#iec:grs:60417:5138
Senast redigerad av rikkitikkitavi 18 januari 2023, 13:10:40, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Hittar dock ingen Brux till vårtan, så det är svårt att säga hur man ställer om den.
rikkitikkitavi

Och leverantörens hemsida är delvis på Chinglish så antingen är den felmärkt, eller så står det fel på hemsidan. Och eftersom den fortfarande säljs tror jag hemsidan ger fel info.

https://www.tdcpower.com/product_classi ... y_SN=17264
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

Det ser ut att råda koncensus i tråden om att strålkastaren kan drivas med ca 11-14 volt DC. Dvs. att den har inbyggd elektronik som reglerar strömmen genom lysdioderna.

Den som är märkt "LED DRIVER", som jag inte gärna vill kalla transformator, ser ut som sådana som jag sett som kopplas direkt till en LED-slinga. Som innehåller elektronik för att reglera strömmen till lysdioderna.

Min gissning är att surret och blinkandet beror på att två LED-drivare kopplats i serie. Att LED-drivare nr 2 får spel när den matas med konstant ström istället för konstant spänning.

Kanske skulle en skaplig lyt (2000 µF?) mellan de två lösa problemet? Kanske med ett litet motstånd före, 0,5 ohm eller så, om "LED DRIVER" inte tycker om för stor strömrusning vid påslag?

Betydligt bättre vore nog att skaffa en konstantspänningskälla som ger 12 volt och driva strålkastaren med den.

/Pi

Edit: Jag ser nu att "LED DRIVER" kanske kan programmeras for CV (Constant Voltage). Då borde den ju kunna fungera, om man bara vet hur.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag tror du har en viss övertro på drivare för LED-slingor. Det ska ju vara billigt, och inte ha en massa onödig elektronik.
Alla jag haft har använt sig av CV och sen motstånd i slingan. Den av bra kvalisort jag har nu är 31V CV.
Julas absolut billigaste ”anslut” jag hade förut har en tung 24-trafo, och likriktaren sitter i en klump på sladden. :)
Skriv svar