Hastighetsreglera fläkt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
nifelheim
Den första

Hastighetsreglera fläkt?

Inlägg av nifelheim »

Skulle vilja minska farten på en 14 Watts fläkt.
Jag funderade på om det skulle gå med en "vanlig" dimmer, det fungerade som tänkt, men inte så länge. :)
Efter ca 5 minuter spreds en doft av Ampere och det var slutkört.

Körde med denna dimmer, för jag trodde att en "LED dimmer" betyder bakkants styrning och det skulle vara bättre,
vet inte riktigt varför jag trodde det. :humm:
Screenshot from 2023-01-16 23-35-12.png
och det här är fläkten
kanalfläkt.png

är det bara köpa en ännu kraftigare dimmer och försöka igen eller ska det vara en annan sort?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort

Re: Hastighetsreglera fläkt?

Inlägg av Hobbyisten »

Var det dimmern eller fläkten som havererade ? De flesta växelströmsmotorer drivs med trefas om det kan vara till hjälp :humm:
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

det var dimmern som brann, motorn funkar perfekt!
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Motorn i fläkten är antagligen en skärmpolmotor. Just till fläktar kan sådana regleras med tyristor eller spänningssänkning. Det är p.g.a. att kraften för att driva fläkten ökar mycket brant med varvtalet.

Det finns tyristordon speciellt för ändamålet. De är konstruerade för att tåla motorns induktiva belastning. Brukar även ha en inställning för minsta hastighet. Tillförs så lite ström att fläkten inte roterar kan motorn bli överhettad.

Den Du valde var totalt olämplig. Den saknar skydd för induktiv last.
Bakkantstyrning försvårar belastningen på den. Vid brytning i bakkant går där ström då den bryter, så det blir en kraftig induktiv spänningstopp. En gammaldags tyristorstyrning bryter när strömmen är nästan noll och toppen blir svag. Vid tillslag håller induktansen emot, så heller ingen stor strömtopp.

Borrmaskinsstyrning som i varje fall förr fanns och höll varvtalet konstant är helt olämplig. De kräver en allströmsmotor med kol då de känner av spänningen motorn alstrar till följd av rotorns remanens när tyristorn är från.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Dock tenderar en traditionell tyristordimmer att ge oljud i motorn, så det bästa är egentligen en stegtrafo, vilket finns som tillbehör från fläkttillverkarna.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist

Inlägg av Jan Almqvist »

Förslag på lågbudgetlösning: Prova med en lagom stor vanlig glödlampa för 230 V i serie med fläktmotorn, 14 W är ju inte mycket.
Ju högre effekt på lampan, desto fortare kommer fläkten att snurra.
Elman

Inlägg av Elman »

Stegtrafo eller E1377220 eller liknade till kanalfläktar med ytterrotortyp som tål högre värme i lindningen som bildas vid reglering.
Vet inte om den fläkten tål att regleras kolla med tillverkaren.
Generellt med AC fläktar
Effektlagen P=U x I
Sänker man spänningen kommer strömmen öka. (Lindningen blir varm)
Så en motor med 215 volt pga spänningsfallet i ledningen till den drar mer ström. Än den som sitter med 235V i kabel kortare eller mindre belastad kabel.

Är det en befintlig äldre fläkt med några år på nacken byt/mät driftkondensatorn i kopplingsdosan på motorn /fläkt ,med dålig Kan den dra 4 gånger mer ström än den gjorde från början.. då ryker varvtalsregulatorn ..

Man kan välja en fläkt av EC typ. Enklare att reglera räcker med en potentiometer . Så slipper man stök externa trafos eller externa hastighetsregleringar samt drar mindre effekt. Men dom är dyrare i inköp men billigare på sikt.
ie
EF Sponsor

Inlägg av ie »

Kolla https://www.jula.se/catalog/bygg-och-fa ... or-013371/.

Jag kör en sån (lite äldre modell dock) till min kanalfläkt. Märker inte av något extra oljud.
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

Hittade samma fläkt här:
https://www.luftbutiken.se/kanalflaktar ... 0-dfm.html

Där säger dom till att den går att hastigetsreglera med en extern hastighetsregulator och hänvisar till något som är väldigt likt den på jula.

Så det blir nog att testa en sådan, tack för tipset. :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

ie skrev: 17 januari 2023, 13:04:15 Kolla https://www.jula.se/catalog/bygg-och-fa ... or-013371/.

Jag kör en sån (lite äldre modell dock) till min kanalfläkt. Märker inte av något extra oljud.
Det är olika för olika fläktkonstruktioner och faktiskt också individuellt för fläktar av samma modell, en del ger oljud en del inte.
Du kan alltså ha två exakt likadana kanalfläktar, bägge reglerade med exakt likadana regulatorer, en för oljud och en inte.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Här är ett exempel på en temperaturkontroll med hjälp av en NTC och en triac-styrd fläkt.
TDA1023, en väldigt gammal IC som sköter om triggningen och styr fläkten.
http://automacaoventilador.blogspot.com ... to-do.html
https://manualmachine.com/philips/tda10 ... datasheet/
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

För den händelse någon försöker bygga efter schemat som är länkat ovan, värdet på R2 180ohm är fel. det skall vara 180kohm. Där bör nog också vara något som skyddar triac mot induktiva spänningstoppar.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Elman>Generellt med AC fläktar
>Effektlagen P=U x I
>Sänker man spänningen kommer strömmen öka. (Lindningen blir varm)

Det där får jag inte att gå ihop, men jag kan också vara helt ute i busken. Du menar alltså att en 230V-motor kopplad till 120V skulle överhettas p.g.a. dubbelt så hög ström som märkströmmen medan samma kopplad till 400V skulle dra lägre ström?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det gäller inte riktigt för elmotorer.
Du får tänka i moment istället och räkna om det till effekt, så ja i princip är det så att lägre spänning medför högre ström.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Sant, och jag var otydlig med att jag syftade på motorn till fläkten det handlade om. Minskar inte det nödvändiga momentet kraftigt med sänkt varvtal? (Det var förra årtusendet jag räknade på sådant sist.)
Skriv svar