CE märkning av Elektronik
Re: CE märkning av Elektronik
CE märket är inte varumärkesskyddat eller så, kineserna kan sätta dit hur många CE-märken de vill.
Det är den som importerar produkten till EU som måste säkerställa att den uppfyller villkoren.
I princip är CE-märket bara en indikering av att tillverkaren har skrivit en Declaration of Conformity för produkten. Det är på DoC man ser vad produkten är CE-märkt mot.
Det är väldigt vanligt med CE-märken som har fel proportioner. Många tror att det bara är bokstäverna C och E. I princip ska C och E vara delar av två cirklar som tangerar varandra.
https://support.ce-check.eu/hc/en-us/ar ... xport-Mark
(Den där sidan pratar om China Export, och det finns ingen som helst offentlig uppgift om att det skulle finnas en China Export-märkning, det är "bara" CE-märken med felaktiga proportioner. Ibland är produkten i övrigt korrekt CE-märkt, ibland uppfyller den inte kraven.)
Det är den som importerar produkten till EU som måste säkerställa att den uppfyller villkoren.
I princip är CE-märket bara en indikering av att tillverkaren har skrivit en Declaration of Conformity för produkten. Det är på DoC man ser vad produkten är CE-märkt mot.
Det är väldigt vanligt med CE-märken som har fel proportioner. Många tror att det bara är bokstäverna C och E. I princip ska C och E vara delar av två cirklar som tangerar varandra.
https://support.ce-check.eu/hc/en-us/ar ... xport-Mark
(Den där sidan pratar om China Export, och det finns ingen som helst offentlig uppgift om att det skulle finnas en China Export-märkning, det är "bara" CE-märken med felaktiga proportioner. Ibland är produkten i övrigt korrekt CE-märkt, ibland uppfyller den inte kraven.)
Om jag gör ett kretskort då? Löder dit lite elektriska komponenter.
Men kretskortet fungerar inte utan en inkoppling med en Arduino eller annan mikrokontroller.
Måste jag CE-märka mitt kretskort då om det är lite transistorer på kretskortet? Den drivs med USB ström.
Men kretskortet fungerar inte utan en inkoppling med en Arduino eller annan mikrokontroller.
Måste jag CE-märka mitt kretskort då om det är lite transistorer på kretskortet? Den drivs med USB ström.
- Klas-Kenny
Det beror på målgruppen.
EMCD innehåller följande formulering:
Men om målgruppen är företag som integrerar ditt kretskort i en produkt som de sedan CE-märker i sin tur och säljer, då behöver du inte CE-märka ditt kretskort (om det inte faller under något av de andra CE-direktiven dvs).
Dvs. Om målgruppen för ditt kretskort är hobbyfolk som kopplar det till Arduino och gör pryttlar till sig själva, då ska det CE-märkas.For the purposes of this Directive, the following shall be considered as apparatus:
(1) ‘components’ or ‘sub-assemblies’ intended for incorporation into an apparatus by the end-user, which are liable to generate electromagnetic disturbance, or the performance of which is liable to be affected by such disturbance;
Men om målgruppen är företag som integrerar ditt kretskort i en produkt som de sedan CE-märker i sin tur och säljer, då behöver du inte CE-märka ditt kretskort (om det inte faller under något av de andra CE-direktiven dvs).
CE märket ÄR varumärkeskyddat i hela Europa.CE märket är inte varumärkesskyddat eller så, kineserna kan sätta dit hur många CE-märken de vill.
Du kan köpa på Elfa och klistra på bäst du vill.
LÄNK
Jag tror du kanske menar "får" och inte "kan".
Nja, man kan inte, eller som sagt får inte sätta på ett CE-märke om det inte uppfyller kraven, och det är alltid ett företag inom EU som är ansvarig, följaktligen, direktimporterad utrustning från länder utanför EU får inte ha ett CE-märke.
Klistrar du på ett CE-märke utan att uppfylla kraven, så begår du ett lagbrott.
Klistrar du på ett CE-märke utan att uppfylla kraven, så begår du ett lagbrott.
Målgruppen är att dom tar mitt kretskort. Bygger in det i en egen låda och sedan får dom göra vad dom helst med kretskortet för att lösa sina problem t.ex naken PLC.Klas-Kenny skrev: ↑12 januari 2023, 21:31:02 Det beror på målgruppen.
Dvs. Om målgruppen för ditt kretskort är hobbyfolk som kopplar det till Arduino och gör pryttlar till sig själva, då ska det CE-märkas.For the purposes of this Directive, the following shall be considered as apparatus:
(1) ‘components’ or ‘sub-assemblies’ intended for incorporation into an apparatus by the end-user, which are liable to generate electromagnetic disturbance, or the performance of which is liable to be affected by such disturbance;
Med andra ord så är byggsatser inte CE märkta om det är tanken att man ska bygga ihop den själv för att integrera den i sitt egna system för att få en önskad funktion där man själv väljer funktion igenom programmering?
T.ex om jag säljer en Arduino + 3D skriven låda. Behöver jag CE märka den då ?
Ja, det är enbart om din produkt är oanvändbar utan integrering som du slipper CE-märkningen.T.ex om jag säljer en Arduino + 3D skriven låda. Behöver jag CE märka den då ?
Gör du ett CPU-kort som kan funka ensamt, så krävs CE.
Med byggsats avses lösa komponenter, mönsterkort mm, som köparen löder ihop själv.
-
Min uppfattning är följande: En vara som tas in i Europa skall vara CE-märkt. På senare år har detta blivit löst på ett helt annat sätt. Man levererar en batteriadapter som uppfyller kraven och är CE-märkt. In 230VAC, ut kanske 5DC volt USB. Det senare kräver ingen CE-märkning. Dessa 5V kan knappast bli farliga för människan om batteriadaptern är korrekt konstruerad. Dessa 5 volt kopplas till ditt Aurdino-kort. Helt ok. Men om du skulle ha ett relä på ditt aurdinokort, som i sin tur bryter 230VAC, är saken en helt annan. Men adaptern är den nya lösningen world-wide, både när det gäller spänningar, regler och olika stickproppar.
För visst var det smidigare förr när man anslöt en nätsladd direkt in i transistorradion.
Sedan kan icke europeiska bolag definitivt CE- märka sina produkter. I CE-märkningen konformity-papper skall finnas information om vilka normer som uppfylls, samt namn och underskrift på ansvarig person. Myndigheterna i vilket land som helst inom EU har full rätt att vid begäran få ut samtliga papper för hur dessa tester har genomförts för den aktuella produkten.
För visst var det smidigare förr när man anslöt en nätsladd direkt in i transistorradion.
Sedan kan icke europeiska bolag definitivt CE- märka sina produkter. I CE-märkningen konformity-papper skall finnas information om vilka normer som uppfylls, samt namn och underskrift på ansvarig person. Myndigheterna i vilket land som helst inom EU har full rätt att vid begäran få ut samtliga papper för hur dessa tester har genomförts för den aktuella produkten.
Eftersom ditt processorkort genererar radiostörningar, så skall det vara CE-märkt, matningsspänningen spelar ingen som helst roll.
Alla produkter, som på ett eller annat sätt kan generera elektromagnetiska störningar skall vara CE-märkta, i enlighet med EMC-direktivet, och även ROHS.
Alla produkter, som på ett eller annat sätt kan generera elektromagnetiska störningar skall vara CE-märkta, i enlighet med EMC-direktivet, och även ROHS.
-
Jag tycker jag har hittat en bra länk som enkelt förklarar hur allt hänger ihop med CE-märkning, säkerhet, om jag får bygga egna kretskort, om jag får sälja dessa osv. Tar även upp EMC och ROHS. För att reda ut vad som egentligen gäller kontaktade artikelförfattaren Martin Gustafsson på El-säkerhetsverket.
Se: https://www.datormagazin.se/2019/laglig ... mmabyggen/
Så om jag gör en I/O shield till en Arduino så måste jag CE märka denna I/O shield?TomasL skrev: ↑13 januari 2023, 00:42:39Ja, det är enbart om din produkt är oanvändbar utan integrering som du slipper CE-märkningen.T.ex om jag säljer en Arduino + 3D skriven låda. Behöver jag CE märka den då ?
Gör du ett CPU-kort som kan funka ensamt, så krävs CE.
Med byggsats avses lösa komponenter, mönsterkort mm, som köparen löder ihop själv.
Ja, om du skall sälja den behöver du det.
Skall du inte sälja, behöver du tillse att den uppfyller gällande direktiv, men du behöver inte CE-märka.
Säljer du den som byggsats, så är det din skyldighet att tillse att konstruktionen i sig klarar relevanta direktiv, samt att du tillhandahåller en instruktion som låter användaren att löda ihop det hela så det klarar gällande direktiv.
Skall du inte sälja, behöver du tillse att den uppfyller gällande direktiv, men du behöver inte CE-märka.
Säljer du den som byggsats, så är det din skyldighet att tillse att konstruktionen i sig klarar relevanta direktiv, samt att du tillhandahåller en instruktion som låter användaren att löda ihop det hela så det klarar gällande direktiv.
Det är jag som skrev den artikeln en gång i tiden. Martin som jag intervjuade var grymt bra att prata med. Idén till artikeln kom från att jag själv som konsult ofta bygger ihop apparater (typ Raspberry Pi, något shield, ett enkel eget kort för något special och en nätdel). Ungefär som en skåpbyggare. Detta såg Martin inte som något problem även om det ligger på gränsen till att klassas som eget bruk. Deras stora huvudvärk var billig importerad elektronik som både är farlig och strålar hej vilt.Prins Valiant skrev: ↑13 januari 2023, 13:07:34 Jag tycker jag har hittat en bra länk som enkelt förklarar hur allt hänger ihop med CE-märkning, säkerhet, om jag får bygga egna kretskort, om jag får sälja dessa osv. Tar även upp EMC och ROHS. För att reda ut vad som egentligen gäller kontaktade artikelförfattaren Martin Gustafsson på El-säkerhetsverket.
Min helt privata tanke på det är: Även om alla är lika inför lagen och EU direktiven så i praktiken så blir det skillnad om det är en produkt som ska massproduceras eller bara säljas i en liten serie. Det är inte hela värden att kalla tillbaks några hundra burkar om det visar sig att de inte uppfyller EMC kraven. Däremot skulle det vara en katastrof om jag säljer något som är farligt och någon dör av elschock.
Jag har stor respekt för de som jobbar med testning av prylar för storföretag. Men för de som lever på att göra provning och certifiering fins det också ett egenintresse av att säga att det är svårt och att man måste testa precis allt för att våga CE märka.
Vi pratade om just fallet med att det finns en hel del produkter som är baserade på Raspberry Pi och Martin höll med om att man i sånna fall kan hänvisa till att det redan är en CE märkt modul när det gäller RED. Men hans råd var att åtminstone göra ett eget test på spektrumanalysator för att validera helheten.
CE-märkning är ett krav om du säljer/överlåter utrustning (med vissa få undantag), för privat bruk så är det förvisso samma krav, men du behöver inte dokumentera det.