Detta inlägg kan jag kanske med all rätt bli lite hånad för. Men jag ger det ett försök.
Mitt mål är att kunna tillverka kretskort med minimal kemikalie inblandning.
Har sett att det finns en eller två trådar i ämnet här.
( Jag vet att detta är looongshoots men ändå)
1: Man tar en 'gammal' skrivare och skriver ut direkt på kortet. Men man tar istället för bläck i patronen något med samma viskositet, men med den finurliga egenskapen att det både torkar och blir ledande. Vad kan det vara för något?
2: Fungerar nog inte, men kanske. Istället för bläck i patronen skriver man fyller man den med något som fräter långsamt. Detta fantastiska ämne fräter bort pappret där det ska vara ledare. Sedan lägger man an pappret mot kortet sprayar med ett bra ledande ämne.
Detta kanske går att spinna vidare på, jag vet att det är lite vågade idéer, men kan kanske funka.
/ Tomas
Kretskortstillverkning, modell annorlunda!!
Undrar hur det skulle fungera med Sån här "laga bakrutan" som t.ex. clas ohlson har. Hur bra ledningsförmåga har det tro?
EDIT: Verkar ju vara ungefär samma sak som "CircuitWriter"
EDIT: Verkar ju vara ungefär samma sak som "CircuitWriter"
- prototypen
Vi som varit med alltför länge har ju hört att det heter tryckta kretsar så man kan undra hur den ursprungliga tekniken fungerade (så ni inte uppfinner ett hjul, igen).
Någon som kan forska, jag ska iväg på jobb.
Micronic har ju sin "pastaskrivare" (ingen spagetti, lodpasta) och den skulle kunna plutta ut något som kunde sintras till en homogen ledare.
Prototypen
Samot: <Detta inlägg kan jag kanske med all rätt bli lite hånad för> det var väl inte så farligt, ideér finns.
Någon som kan forska, jag ska iväg på jobb.
Micronic har ju sin "pastaskrivare" (ingen spagetti, lodpasta) och den skulle kunna plutta ut något som kunde sintras till en homogen ledare.
Prototypen
Samot: <Detta inlägg kan jag kanske med all rätt bli lite hånad för> det var väl inte så farligt, ideér finns.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Köpte sånt där grejs för att laga kretskort med. Det stod att det skulle vara 0,01 Ohm per cm² eller nåt, och lödbart.
Målade en bred och fin ledare mellan två banor på ett kort.
Gick det att löda på? Nej. Inte ens på så låg värme att tennet knappt smälte. "Färgen" smälte ihop och blev helt svart.
Bra ledningsförmåga? Nej. Det var alldeles för stort motstånd.
Det slutade med att jag limmade fast en tunn koppartråd som jag lödde fast istället.
Målade en bred och fin ledare mellan två banor på ett kort.
Gick det att löda på? Nej. Inte ens på så låg värme att tennet knappt smälte. "Färgen" smälte ihop och blev helt svart.
Bra ledningsförmåga? Nej. Det var alldeles för stort motstånd.
Det slutade med att jag limmade fast en tunn koppartråd som jag lödde fast istället.