Välja kabel och propp till taklampor
Re: Välja kabel och propp till taklampor
Nej det stämmer inte, det finns inget förbud mot tillverkning, enbart förbud mot nyinstallation.
Däremot får man inte sätta nya Uttag/Proppar av de äldre modellerna på marknaden.
Om någon påstår annat, vore det bra med länkar till texterna som säger så.
Däremot får man inte sätta nya Uttag/Proppar av de äldre modellerna på marknaden.
Om någon påstår annat, vore det bra med länkar till texterna som säger så.
-
Länk till fakta: https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss ... taklampor/
SomTomasL skriver, de kommer ej att förbjudas, men fasas ut. Vilket i sin tur medför att försäljinng långsiktigt kommer att upphöra, eftersom det ej finns intresse för produkten.
Följande går att läsa i länken: Kommer det att bli förbjudet att använda de gamla lampdonen till mina lampor?
Nej, det kommer inte att bli förbjudet, men de gamla lampdonen kommer att sluta säljas på sikt.
SomTomasL skriver, de kommer ej att förbjudas, men fasas ut. Vilket i sin tur medför att försäljinng långsiktigt kommer att upphöra, eftersom det ej finns intresse för produkten.
Följande går att läsa i länken: Kommer det att bli förbjudet att använda de gamla lampdonen till mina lampor?
Nej, det kommer inte att bli förbjudet, men de gamla lampdonen kommer att sluta säljas på sikt.
Fast eftersom det lär finnas miljoner av dessa gamla uttag i hus så lär det ju finnas ett behov under överskådlig framtid och därmed kommer det att säljas.
Vad var felet på de gamla kontakterna?
Jag tycker att de fungerar utmärkt.
Jag tycker att de fungerar utmärkt.
Den äldsta helrunda varianten var rätt farlig, den senare, halvmånformade var betydligt bättre. Men det handlar väl om att ha en gemensam standard inom Europa.
Vad är farligt med den runda typen?
Det var dessa jag tänkte på.
Det var dessa jag tänkte på.
@Säter De gamla helt runda uttagen saknar möjlighet att ansluta skyddsjord.
Stiftpropparna saknar oftast dragavlastning och kan lätt skruvas isär utan verktyg, vilket är farlig.
För att inte nämna de runda skarvdonen (hona hane) som det ofta hängde ut en strömförande kabelända från eller blixtrade p.g.a glappkontakt när man drog i dom.
Stiftpropparna saknar oftast dragavlastning och kan lätt skruvas isär utan verktyg, vilket är farlig.
För att inte nämna de runda skarvdonen (hona hane) som det ofta hängde ut en strömförande kabelända från eller blixtrade p.g.a glappkontakt när man drog i dom.
-
Förrutom det Palle500 sagt var stiften runda med en skåra rakt igenom. Det fanns inte någon fjäderkraft utåt utan skåran blev ihoptryckt och fjädrade inte utåt. Ett inte fjädrande men ihoptryckt stift stoppad in i en hylsa som inte heller fjädrar ger väldigt dålig kontakt. Om man ens kan kalla det kontakt, glappkontakt är ett mycket mera rättvisande namn. När man drog isär hade man två olika scenarier. Endera glappade det eller så hade de svetsat ihop av de gnistor och uppvärmning som blivit.
En gång för länge sedan hade vi ojordade stickproppar för vägguttag som också såg ut på detta sätt en skåra i stiftet som du stoppade in i vägguttaget. Jag har för mig att vägguttagen var bättre utfört än hylsorna i lampkontakten. Har för mig att dessa väggutag hade hylsor som gav ett fjädrade tryck mot stiften. Det hade inte lamphylsorna. I dagens vägguttag har man inte hylsor utan en annan konstruktion som ger ett bra mottryck mot stiften vi har idag. Idag är stiften homogena och krymper alltså inte ihop för att det finns en skåra i dom som faller ihop. Fjädertrycket ger alltså bra kontakt hela tiden i dagens uttag.
-
Det jag tyckte var farligt med de gamla kontakterna med gängat lock (i bakelit), var att de saknade dragavlastning.
Det var ju rätt ofta glappkontakt i dessa, efter några år med dåligt åtdragen skruv / flytande koppar.
Det var ju rätt ofta glappkontakt i dessa, efter några år med dåligt åtdragen skruv / flytande koppar.
Jag kan förstå de tekniska argumenten, men jag måste säga att under mina 45+ år på jorden boendes på ett antal ställen har jag aldrig upplevt glapp eller andra problem med den klassiska typen av lampproppar, det har alltid bara funkat.
De gamla trepoliga kunde ju vara lite luriga hur man skulle sätta kontakten iofs men när den väl satt rätt så.
Dessa hade ju dock en annan egenhet, ibland var det tredje stiftet jord, ibland var det kronkoppling..
De gamla trepoliga kunde ju vara lite luriga hur man skulle sätta kontakten iofs men när den väl satt rätt så.
Dessa hade ju dock en annan egenhet, ibland var det tredje stiftet jord, ibland var det kronkoppling..
Det är ett av problemen med dem. Att folk får för sig att koppla jord den vägen. Det blir fullständigt livsfarligt.
-
Vad har ni för erfarenhet av andra europeiska länder och deras standard. Själv har jag en dotter i Norge som flyttar runt. Hjälper då till med lamputtag.
I de äldre lägenheterna verkar det vara standard att lämna lösa tampar och ansluta taklampa med sockerbit eller liknande. I nybyggda har de standard väggutag uppe i takhöjd. Dessa är kopplade till strömbrytare på vägg.
Får man i Sverige koppla ett standard vägguttag till en strömbrytare placerad på annan plats i rummet? Är det inte detta med att strömmen kan brytas, som medför att man vill ha speciella kontakter när sådan funktion finns?
I de äldre lägenheterna verkar det vara standard att lämna lösa tampar och ansluta taklampa med sockerbit eller liknande. I nybyggda har de standard väggutag uppe i takhöjd. Dessa är kopplade till strömbrytare på vägg.
Får man i Sverige koppla ett standard vägguttag till en strömbrytare placerad på annan plats i rummet? Är det inte detta med att strömmen kan brytas, som medför att man vill ha speciella kontakter när sådan funktion finns?
Det är väl ingen ovanlighet att man gör på det sättet, vissa vägguttag, vanligtvis de med 4 brunnar är konstruerade så att 2 brunnar kan gå via brytare och 2 med fast inkoppling eller via en andra brytare.Får man i Sverige koppla ett standard vägguttag till en strömbrytare placerad på annan plats i rummet?
Inte helt ovanligt här i Sverige, när det gäller äldre installationer, ett pansarrör kommer ut i taket, med 2-3 lösa tampar.de äldre lägenheterna verkar det vara standard att lämna lösa tampar och ansluta taklampa med sockerbit eller liknande
Senast redigerad av TomasL 11 januari 2023, 11:08:35, redigerad totalt 1 gång.