Koppla batterier till växelriktare genom att "simulera" solpanel

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Blasmurf

Koppla batterier till växelriktare genom att "simulera" solpanel

Inlägg av Blasmurf »

Hej!

Vill koppla in batterier (LiFePO4) till (sol)växelriktaren genom dess solpanelsingångar, dvs "simulera" solpaneler. (Se bifogad bild)

Läge 1 (Ladda) går från solpanelskablarna (solcellerna) till en Victron Smartsolar 250V/60A (parallellt med växelriktaren), dvs den laddar min batteribank samtidigt som växelriktaren också får ström (de "slåss" om samma ström tills Victron har laddat batteribanken fullt, då tar växelriktaren allt).
Läge 2 (Ladda ur) går via solpanelskablarna från batterierna till växelriktaren. Batteribankens spänning (t ex 48VDC) måste vara "uppsteppad" till minst 140 VDC för att växelriktaren ska vakna till och ta emot strömmen.

Tanken med denna lösning är att batteribankar i allmänhet kan bli "husel", dvs man är inte bunden till fabrikat på växelriktare osv. Det går att hitta bra, billiga batterier på nätet för att bygga ihop själv.
Obs! All el ska göras av behörig elektriker, inte av mig. Behöver dock veta vad som behövs för ingående delar enligt frågorna nedan. Gärnakonsumentprodukter (bygger inte själv).
Vidare kommer jag också ha batteriladdare för laddning från nätet, nattetid, men det tar jag inte upp här.

Fråga 1: Hur förhindrar man strömrusning från batteribanken till växelriktaren? Vill inte att BMS:erna slår ifrån direkt. Typ 1kW efftekt hade varit trevligt. (VIdareutveckling blir senare att ha variabel begränsning beroende på uttag på nätet, dvs import eller export så att man inte "behöver" sälja batterielen om man inte vill, bara förbruka den i huset)
Fråga 2: Hur "steppar" man upp t ex 48VDC till minst 140VDC? Denna lösning kommer jag också att använda för att koppla in mitt vindkraftverk (48VDC) till växelriktaren via samma solpanelskabel.

Tack för trevligt forum!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Koppla batterier till växelriktare genom att "simulera" solpanel

Inlägg av grym »

man kan göra båda sakerna me en stepup switchande sak, dock ganska kraftiga

med rätt saker kan man ha strömstyrning, vilket kanske kan fungera om mppt på växelriktaren då hittar rätt i kurvan

pekar på en för att visa, men den är inte rätt, inte rätt spänningsområden men principen

https://www.ebay.com/itm/185724484150?h ... R_6NkrqwYQ
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

inte helt rätt men bättre
https://www.ebay.com/itm/144524390398?h ... R9zZqrqwYQ

bara för ett exempel

dock, effekterna på kinamodulerna bör tas med en nypa salt, , men dom att parallellkoppla om dom jobbar i cc , konstant ström, och om priset är rätt så kan man ha flera
Blasmurf

Inlägg av Blasmurf »

Intressant! Du för mig i rätt riktning, tackar för detta!
Blasmurf

Inlägg av Blasmurf »

Denna kanske skulle kunna funka? Dock innehåller den bara svaret på fråga 2 (48 VDC till >140 VDC):.

https://www.dwe-oss.eu/product/48v-to-4 ... rter-400w/

Fråga 1 kvarstår då fortfarande: förhindra strömrusningen.

(Hade nog funkat bra till att koppla in vindregulatorn, 48VDC, 400W, till växelriktaren)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

det är obra att ha två regleringar om man inte vet exakt hur dom fungerar
att ha en step up med cc konstant ström, löser strömbegräninsing och effektbegränsning och är inte det svåra i en sådan konstruktion

det där är värt att leta efter rätt stepup

man kan kolla på dom med lägre effekt med och ha flera

den som änkade hadde galvanisk isolation och det är bra, annar måste man ha koll på det med inklusive batterierna, vilket kan vara farligt om man har delar av nätspänninge ovanlagrat batteri eller nollor o.s.v
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

kolla med exakt vad som behövs in till växelriktaren, det brukar finnas lite olika siffror där och ett praktiskt prov vore inte fel heller, mppt har sitt arbetsområde , men kan fungera under det
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

+1, som step-up lär du ha nåt som har nån slags begränsning både på spänning och ström och typ avsiktligt "dåligt" reglerat så att spänningen sjunker som funktion av strömmen även före man når maxström och vice versa, antagligen helst med en rundad ström-spänning-kurva, så att ev mppt hittar nån slags mittpunkt.
Blasmurf

Inlägg av Blasmurf »

Tack för visat intresse!

Denna modul tänkte jag skulle mottaga mina batterier efter att spänningen har blivit över 140 VDC.
Det är en "solsträngsoptimerare" från Ferroamp (svenskt företag). Denna gör sedan om batterielen och vidare in i växelriktaren (också Ferroamp) och sedan som 3-fas ut i huset/elnätet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar