Reparera Janfire Flex-A Styrboxar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
thomasa88

Reparera Janfire Flex-A Styrboxar

Inlägg av thomasa88 »

Hej, fick dessa två Janfire styrboxar av en bekant att försöka fixa. Har kommit fram till att båda borde vara Flex-A: Den nyare "Flex-A ny" (artnr 2 18 43 001) medan jag inte vet vilken den gamla är (står Ver 2.6 på kortet. Den har mekaniska reglage.).

Edit: Problemet med båda är att fläkten inte går ordentligt. Vid start ska den gå med hög hastighet men den rör sig bara långsamt.
Båda har, vad jag kan se, problemet med varmt runt den röda resistorn uppe i mitten på bilderna, som jag förstått är vanligt.

Vad är det vanligaste felet och kan man mäta på några bra ställen? Har multimeter, labagg och en avklippt 230V-kabel.

Danny skriver i denna tråd att han bytt:
"C8,C9,R5 och elyten på 47uF 25V"
samt
"C9 är startkondensatorn för fläkten.
R5 brukar gå alldeles för varm, så kortet skadas."

Nu ser jag inte dessa märkningar på mina kort, men gissar på att den röda resistorn är R5 och att kondensatorn bredvid den är en av kondensatorerna som omnämns. Men vilka är de andra? Någon som har lust att peka ut alla relevanta komponenter på mina kort?

Flex-A NY
20221229_215951.jpg
Flex-A GAMMAL
20221229_215959.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter

Re: Reparera Janfire Flex-A Styrboxar

Inlägg av säter »

Om du väntar lite kanske "Icecap" svarar.
Jag vill minnas att han har jobbat med dessa.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag utvecklade styrningen till Janfire NH - vilket är en annan modell än denna.

MEN jag känner väl till denna version då jag var lite inblandad i just fläktstyrningen.

Den grå (eller är det den blåa?) är driftkondingen till fläkten o ska bytas.
Byt båda för att vara säker.

Elektrolytkondingen vid "varma motståndet" brukar också vara dum o trött o ska bytas.
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Byt dessa komponenter.
Flex.jpg
thomasa88

Inlägg av thomasa88 »

Tack för svar båda två! Då ska det bli lite komponentbeställningar. Störande att gamla och nya boxen har olika (motsatta) värden på de två stora kondensatorerna.

Är en bit bort från själva brännaren. Går det att trycka in lite matning och mäta något bra på fläktutgångarna, för att se om lagningen lyckades? Eller det behövs kanske kopplas in en del saker för att fläktstyrningen ska starta..? :humm: Är helt grön på pelletsbränning.
Kanske kan köra lite spänning efter regulatorerna :humm:

Lyckades snirkla in på pellets.info medan jag väntade och hann plita ned det här från de 10-15 trådar jag läste igenom. (Er info nu tillagd som orangestreckat :) !).

edit: Alla de stora kondensatorerna har 27,5mm mellan ledarna och är på ~310VAC, X2. Tänker att jag borde kunna köpa samma sort till allihopa, bara se till att ta rätt på 1µF och 1,5µF?

edit2: Uj, Elfa vill att man best. för minst 250 kr och sen 100 kr frakt. Börjar nog med småkondingarna på Electrokit. Mätt fram att 47µF inte mår bra på båda korten.

När det gäller X2-kondensatorerna, kan dessa duga?
27,5mm benavstånd på alla.
X2 Capacitor, 1.5uF, 305VAC, 630VDC, 20%
X2 Capacitor, 1uF, 305VAC, 630VDC, 20%
X2 Class AEC-Q200 Metallized Polypropylene Film Capacitor, 1000nF, 310VAC, 630VDC, 10% (Samma som den ovan, men går att köpa 1 st)

Kort: Artnr 2 18 43 001
Problem: Fläkt går långsamt
Screenshot from 2022-12-30 16-24-26.png
Skriv svar