eller är det 8W....Prins Valiant skrev: ↑23 december 2022, 13:59:17 Ja detta är ju helt otroligt. Trådskaparen ställer en enkel fråga:
Hej alla
Jag vill bara dubbelkolla att jag förstått verkligheten rätt...
Mätaren är inställd på watt och den visar att lampan drar 8-10 W, det ändras i realtid.
Nu börjar jag tänka... Det kan ju inte vara annat än watt per timme som anges på mätaren?
Jag tänker väl rätt? Watt räknas väl alltid mot timme?
Eller räknar man watt i sekunder nån gång? Någon som kan får gärna förklara för mig
Nu försökte jag i ett inledande inlägg att kort och enkelt förklara 8Wh. Att som TS frågade "tänker jag rätt"
Då när ni alla nu försöker överglänsa alla, t.o.m. ange den fysikaliska storhetens beskrivning, blir jag kallad för "trollet". Nu är vi inne på ca 20 inlägg för att förklara 8Wh.
Räkna på watt
-
Re: Räkna på watt
Prins Valiant. Problemet är ju att ditt svar är galet.
Du lyckas inte heller skilja på energi och effekt.
Du lyckas inte heller skilja på energi och effekt.
De 8W är just här o nu, lite som att en bil kör t.ex. 80 km/t.
Att bilen kör 80km/t der o då betyder INTE att den gör det en timme. Kanske den bara ska 1 mil bort.
Likaså med lampan. Den förbruker 8W medan den är tänd men först när den har varit på i 1 timme är det 8Wh.
Wh är ett mått för energi, tänk liter bensin.
W är ett mått för effekt, tänk km/t.
Att bilen kör 80km/t der o då betyder INTE att den gör det en timme. Kanske den bara ska 1 mil bort.
Likaså med lampan. Den förbruker 8W medan den är tänd men först när den har varit på i 1 timme är det 8Wh.
Wh är ett mått för energi, tänk liter bensin.
W är ett mått för effekt, tänk km/t.
-
Som elingenjör vet jag nog skillnaden. Men det gäller på något sätt att nå den person som frågar om 8W. Den vill nog räkna ut vad en lampa som drar 8W kostar i drift, och den energimängd som 8W innebär per timme. Priset, som vi alla vet är per kWh
prins valiant: Det blir väl knappast bättre av att du ger ett felaktigt svar där du dessutom antar saker som inte stod i frågan ?
Jag tror fortfarande trådstarten var en trollning av någons dublettkonto.
Jag tror fortfarande trådstarten var en trollning av någons dublettkonto.
Du får ursäkta. Men jag såg inga tecken på att du är elingenjör i ditt svar. Det går att svara enkelt utan att det blir fel. Ditt svar var fel, det tenderar då att förvirra mer än det hjälper.Prins Valiant skrev: ↑23 december 2022, 16:37:38 Som elingenjör vet jag nog skillnaden. Men det gäller på något sätt att nå den person som frågar om 8W. Den vill nog räkna ut vad en lampa som drar 8W kostar i drift, och den energimängd som 8W innebär per timme. Priset, som vi alla vet är per kWh
Med tre voltmetrar går det, kallas för trevoltmetermetoden, då kan du mäta på vilka laster som helst.GFEF skrev: ↑23 december 2022, 10:43:36 4kTRB
>Borde fungera att mäta effekten om man har tillgång till 2 stycken true rms multimetrar ?
Endast om effekt faktorn (cos fi) är lika med 1
Likström eller en perfekt ren resistans finns knappast i verkligheten.
Allmänt watt = ström X spänning.
För ström och spänning som variera med tid växelström.
Måste man använda samtidig ögonblicks värden ström och spänning.
-
Dags att spjälka upp mitt svar:
Allt är tänkbart, men man brukar räkna per timme. Det är väl sant. Det var svar på trådskaparens fråga om tidsintervall.
Ofta skriver man bara W, eller allt oftare kWh, kilo watt timme. Precis som trådskaparen antyder, han har mätt upp watt, men helt korrekt bör/ skall man tala om kWh, som energimängd. Tyvärr är det många som skriver bara W, viket är fel.
8-10 Wh låter normalt för en lampa. Trådskaparen har mätt upp 8-10W, jag svarar att 8-10 Wh låter normalt för en lampa, har alltså medvetet lagt till ett h för hour. TS var fundersam över sin mätning om den var rimlig.
Vad är det som är så fel i dessa rader och inte stämmer.
Allt är tänkbart, men man brukar räkna per timme. Det är väl sant. Det var svar på trådskaparens fråga om tidsintervall.
Ofta skriver man bara W, eller allt oftare kWh, kilo watt timme. Precis som trådskaparen antyder, han har mätt upp watt, men helt korrekt bör/ skall man tala om kWh, som energimängd. Tyvärr är det många som skriver bara W, viket är fel.
8-10 Wh låter normalt för en lampa. Trådskaparen har mätt upp 8-10W, jag svarar att 8-10 Wh låter normalt för en lampa, har alltså medvetet lagt till ett h för hour. TS var fundersam över sin mätning om den var rimlig.
Vad är det som är så fel i dessa rader och inte stämmer.

Fast det var ju fel, det mätaren mäter är ju hur mycket effekt den inkopplade apparaten förbrukar.Prins Valiant skrev: ↑23 december 2022, 19:44:44 Dags att spjälka upp mitt svar:
Visst, 8W i en timme är 8Wh, men det är inte relevant.
Tänk efter nu, vad mäter TS ?Ofta skriver man bara W, eller allt oftare kWh, kilo watt timme. Precis som trådskaparen antyder, han har mätt upp watt, men helt korrekt bör/ skall man tala om kWh, som energimängd. Tyvärr är det många som skriver bara W, viket är fel.
En lampa drar inte 8Wh, den drar 8W i det här fallet, punkt.8-10 Wh låter normalt för en lampa. Trådskaparen har mätt upp 8-10W, jag svarar att 8-10 Wh låter normalt för en lampa, har alltså medvetet lagt till ett h för hour. TS var fundersam över sin mätning om den var rimlig.
Vad är det som är så fel i dessa rader och inte stämmer.![]()
-
Han menar nog faktiskt kvadratmillimeter, men det funkar ju naturligtvis med vilken ytenhet man vill.
I Augusti var jag borta i 21 dagar,
Under den tiden hade jag endast kyl och frys inkopplad.
När jag kom hem hade det förbrukats 60 kWh
60kWh på 21 dagar
2.86 kWh per dygn
2860 W / 24 = 119 W
Frysboxen har en skylt där det står 110 W som specad förbrukning och vad kylen drar vet jag inte.
Ja det verkade rimligt i vilket fall.
Under den tiden hade jag endast kyl och frys inkopplad.
När jag kom hem hade det förbrukats 60 kWh
60kWh på 21 dagar
2.86 kWh per dygn
2860 W / 24 = 119 W
Frysboxen har en skylt där det står 110 W som specad förbrukning och vad kylen drar vet jag inte.
Ja det verkade rimligt i vilket fall.
Den härledningen får du gärna visa.
Ah, jag insåg nu att volym delat på sträcka blir yta ja.
Men det beror ju på att man tyvärr anger förbrukningen inkomplett.
En bil drar t.ex. inte "1 liter per mil". Den drar "1 liter bensin per mil". Så då blir förbrukningen formellt sett i kvadratmeter bensin, inte bara kvadratmeter.
Ska man vara petig är det väl t.o.m. "1 liter bensin per körd mil" eller omräknat då kvadratmeter bensin per körd.
Senast redigerad av Nerre 24 december 2022, 12:17:30, redigerad totalt 2 gånger.
Ofta skriver man bara km/h eller mil.Prins Valiant skrev: ↑23 december 2022, 19:44:44 Ofta skriver man bara W, eller allt oftare kWh, kilo watt timme. Precis som trådskaparen antyder, han har mätt upp watt, men helt korrekt bör/ skall man tala om kWh, som energimängd. Tyvärr är det många som skriver bara W, viket är fel.