Någon här som är duktig på induktion?
Någon här som är duktig på induktion?
Hej allihopa, min första post så jag ber om överseende om denna tråd är felplacerad. Jag är elektriker och håller på med ett projekt som omfattar uppvärmning med hjälp av induktion. Jag undrar därför om det finns någon här på forumet som är duktig på induktion som kan hjälpa mig vidare i mitt projekt.
Trevlig kväll.
Med vänlig hälsning, Luka
Trevlig kväll.
Re: Någon här som är duktig på induktion?
Hej på dig.
Det finns säkert många här som kan en del.
Dock hjälper det om du specificerar lite bättre om det du vill veta.
Sedan är det inte fel att fylla i bostadsorten i profilen, kan underlätta det också
Det finns säkert många här som kan en del.
Dock hjälper det om du specificerar lite bättre om det du vill veta.
Sedan är det inte fel att fylla i bostadsorten i profilen, kan underlätta det också
Ja, nu har jag uppdaterat ort.
Det jag behöver hjälp med är att dimensionera induktionsspolar samt kablage.
Jag önskar värma stålbalkar i mark och tänkte använda kretskortet från en induktionsplatta men behöver hjälp med lösningen för själva värmeelementet som ska bestå av en spole eller flera spolar i följd.
Det jag behöver hjälp med är att dimensionera induktionsspolar samt kablage.
Jag önskar värma stålbalkar i mark och tänkte använda kretskortet från en induktionsplatta men behöver hjälp med lösningen för själva värmeelementet som ska bestå av en spole eller flera spolar i följd.
Spolen görs lämpligen av kopparrör, och du behöver köra vatten genom det för att kyla det.
Hur många varv, ström, frekvens mm, beror naturligtvis på stålbalken, dess storlek, hur många grader du ska värma upp den, på vilken tid osv.
Personligen tror jag att induktionsplattans driver är för klen.
Hur många varv, ström, frekvens mm, beror naturligtvis på stålbalken, dess storlek, hur många grader du ska värma upp den, på vilken tid osv.
Personligen tror jag att induktionsplattans driver är för klen.
Okej. Balken är en Hea 160 som är delvis i mark. Tanken är att ha som en lång spole utmed undersidan och värma den endast några grader vintertid för att hålla undan snö.
Blir spolen lika varm som godset sol värms upp med induktion?
// Luka
Blir spolen lika varm som godset sol värms upp med induktion?
// Luka
Ja, induktion är nog att skjuta över målet rätt mycket.
Värmekabel är lösningen, Man använder i dag värmekabel i järnvägens växlar, på samma sätt man har gjort i hundra år.
Värmekabel är lösningen, Man använder i dag värmekabel i järnvägens växlar, på samma sätt man har gjort i hundra år.
Men, oavsett uppvärmingsmetod, lär det gå åt några kW.
Varför behöver du hålla den snöfri, och hur lång är den?
Varför behöver du hålla den snöfri, och hur lång är den?