Snygga till strömmen från ett kinaelverk med en VFD?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Snygga till strömmen från ett kinaelverk med en VFD?

Inlägg av grym »

ännu en fulfundering
skulle man kunna finreglera frekvensen med en mindre likströms motor eller en borstlös synkronmotor, på några hundra watt, eller vad det kan behövas för att reglera motorvarvtalet snyggt
elverksmotor och reglerelmotor fysiskt ihopkopplade och en bra reglering på detta
Agamemnon

Inlägg av Agamemnon »

Jag tror den enkla och rimliga lösningen är att köpa ett inverterkort från Kina typ den här och sedan mata den med lämplig likriktad spänning från generatorn.

https://www.aliexpress.com/item/1005004 ... ZSVf7VQ1ng
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Min fundering i det fallet skulle vara hur ren likspänning den behöver. Det står att den ska anslutas till batteri. Kan den anslutas till pulserande likström?
Bra i varje fall att den ger "pure sinus output".
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Agamemnon skrev: 18 december 2022, 19:32:47 Jag tror den enkla och rimliga lösningen är att köpa ett inverterkort från Kina typ den här och sedan mata den med lämplig likriktad spänning från generatorn.

https://www.aliexpress.com/item/1005004 ... ZSVf7VQ1ng
Eller så köper du ett synkront elverk från Biltema. Det håller frekvensen mycket bra. Jag khar använt ett sådant i många år på båten.
Agamemnon

Inlägg av Agamemnon »

Ungefär sådär ser mitt elverk ut. "Detta elverk rekommenderas för stora 1-fasmaskiner, men det är inte lämpligt för känslig elektronik, t.ex. datorer. " Du kanske tänker på deras inverterverk?
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag har det elverk jag länkat till. Jag har använt det i flera år i båten och drivit allehanda utrustning med det. Om man har en jämn belastning på det så håller det frekvensen mycket bra så det beror ju mycket på hur man använder generatorn. I mitt fall så driver det en battertiladdare på 40 Amp som laddar mina batterier. Batterierna driver sedan min inverter så de fungerar ju som en buffert som skyddar mot hastiga belastningsändringar.
Skriv svar