Kökfläkt startar av sig själv

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Palle500

Re: Kökfläkt startar av sig själv

Inlägg av Palle500 »

Köp en "Shelly Plug S" då övervakar du effekten (vilka tider fläkten lever sitt egna liv) och kan stänga av fläkten under vissa tider alt manuellt stänga av den. Blir lättare att hitta felet då.
https://www.styrahem.se/p/510/liten-fja ... lly-plug-s
IMG_4376.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Att den startar av sig själv ofta mellan 21-00 på kvällen är väl ett ganska starkt tecken på att den reagerar på något nån granne eller liknande gör. Typisk tid som folk ändrar tillstånd på elektriska prylar i sitt hem, typ tända och släcka nån lampa i sovrummet eller liknande.
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

Här kommer bilder på kontrollen. Troligtvis är detta en tidig modell, så jag tror det är innan deras egna fjärrkontroll kom in i bilden. Så denna är nog hårdkodad med fläkten.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Den där påminner om en garageportöppnarfjärr jag såg för ca 25 år sen. Dipswitcharna motsvarade helt pulslängden på signalen den skickade. Antar att din har några fler pulser för att koda in vilken knapp som är vad.

Hur som helst så lär mottagaren ha motsvarande dipswitchar och de lär stå likadant. Kan vara värt att prova någon annan kombination.

Det kan ju också vara så att nån granne tycker det är roligt att bråka med andras trådlösa grejer och avsiktligt har lyssnat av koden och sänder kommandon då och då för att bråka.
SM0VDT

Inlägg av SM0VDT »

Har du testat att besöka grannarna tryckandes lite på din fjärr? De kanske händer saker hos dem varje gång du ska starta köskfläkten... :D
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

Jag får testa att gå runt och kolla om man kan tända/släcka någons lampa, så kanske den tröttnar och byter kod på sin pryl istället. :D
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Om man tar ur batterierna ur fjärrkontrollen, kan man inte utesluta den då?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Redan gjort.
Från första inlägget:
den har jag testat att plocka ur batteriet på, men fläkten startas ändå ibland av sig själv
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

säter skrev: 18 december 2022, 13:45:12 Om man tar ur batterierna ur fjärrkontrollen, kan man inte utesluta den då?
Du kan utesluta fjärrkontrollen. Du kan inte utesluta att någon annan sänder signaler. Du kan inte heller utesluta att mottagaren har något sput och skickar ut en startsignal.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Detta ser ju ut att vara en väldigt simpel fjärrkontroll designad för 30 år sedan. Helt klart finns det en risk att den reagerar på annan digital kommunikation som är vida utbredd idag.
Om det inte hjälper att ändra koden (steg 1) så vore nog det bästa att ta bort hela fjärrmottagaren och styra motorn direkt med valfri wifi-dimmer typ Sonoff eller Shelly.
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Eftersom den startar nästan vid samma tidpunkt kan det då finnas någon slags inställd tajmer
Tyckte jag så klocksymbolen på fjärren under nummer 2 :humm:
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

Klocksymbolen är någon slags avstängningsfunktion. Trycker man på den när fläkten är igång, och sedan inte rör någon knapp igen, så ska den stänga av fläkten automatiskt efter 10 min.

Jag vet inte tanken bakom, eller förstår inte vad det är för person som skulle dra nytta av den funktionen.

Jag har även läst någon notering om att det finns en 30 timmars-restet på den knappen med. Så man man rengjort filtret i fläkten ska man trycka på den knappen när allt är avstängt. Sen ska fläkten varna efter ca 30 timmars drift-tid. Inte för jag vet om det fungerar, men så har jag läst.
Palle500

Kökfläkt startar av sig själv

Inlägg av Palle500 »

Kallas för vädringsfunktion. Tanken är att du drar igång timern när du är klar med matlagningen så kör den ut sista matoset och stannar efter inställd tid. Ev väntar man tills man ätit klart (för att slippa fläktljudet) om man äter i köket.
helmut

Inlägg av helmut »

I min köksfläkt har jag en fuktsensor som gör att fläkten startar av sig själv vid matlagning. Har du 17 grader i köket misstänker jag att du har hög luftfuktighet i köket och att det är orsaken till att den startar av sig själv.
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

Jag tror inte att min fläkt har dessa funktioner. Jag har haft en dotter som både stekt och kokat saker med rök i hela köket, utan att den har startat av det.
Skriv svar