Snygga till strömmen från ett kinaelverk med en VFD?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Agamemnon

Snygga till strömmen från ett kinaelverk med en VFD?

Inlägg av Agamemnon »

Vill kunna ladda min batteribank till solcellerna med min generator ifall nätströmmen försvinner. Har ett kinaelverk som är typ oreglerat och det ger en hyfsat stabil spänning runt 230 volt/400 volt men den ser inte så snygg ut och frekvensen varierar så min solcellsinverter vägrar ta emot strömmen från denna. Jag tänkte att om man matar in strömmen i en VFD och låser utgången till 50hz så kanske det blir snyggt nog för solcellsinvertern? Frågan är då vilka krav en enklare kina VFD har på inkommande ström? Kommer denna lösning göra snygg ström eller är det inte ens värt att testa?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Snygga till strömmen från ett kinaelverk med en VFD?

Inlägg av grym »

sannolikt inte ens värt att testa, vanliga frekvensomformare har riktigt ful utspänning

finns några som har ren sinus ut, men dom är dyra, och gjorda för att ex mata fläkt långt borta på befintlig kabel , så man slipper byta till en skärmad

finns några trådar om att köra elverk in på solpanelsingångarna, likriktat naturligtvis
kommer den då ladda batteriet därifrån?
Prins Valiant

Inlägg av Prins Valiant »

Inom industrin använder man Du/Dt -filter och Sinus-filter på omriktare för att vid behov snygga till utgångsfrekvensen. Detta är dyra saker, men hjälper definitivt. Vanligtvis används de vid 500V äldre motorer som moderniseras till frekvensdrift. Detta p.g.a. att de trancienter som skapas kan fördärva äldre motorers relativt sämre isolering.
Bifogar en länk: https://www.schaffner.com/fileadmin/use ... FN5045.pdf
Som sagt, lösning finns, men priset är nog högre än omrikarens
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

eller
nfo sinusväxelriktare

https://www.nfodrives.se/products
metric

Inlägg av metric »

Agamemnon skrev: 16 december 2022, 23:51:13 Vill kunna ladda min batteribank till solcellerna med min generator ifall nätströmmen försvinner. Har ett kinaelverk som är typ oreglerat och det ger en hyfsat stabil spänning runt 230 volt/400 volt men den ser inte så snygg ut och frekvensen varierar så min solcellsinverter vägrar ta emot strömmen från denna. Jag tänkte att om man matar in strömmen i en VFD och låser utgången till 50hz så kanske det blir snyggt nog för solcellsinvertern? Frågan är då vilka krav en enklare kina VFD har på inkommande ström? Kommer denna lösning göra snygg ström eller är det inte ens värt att testa?
Var ska du mata in ?
På ingången för solceller?
Där ska isåfall vara likspänning.
Agamemnon

Inlägg av Agamemnon »

Tack för svar, men ett det enda som skiljer mitt elverk från ett inverterelverk är ju invertern. Jag vill köpa en inverter. På exempelvis Champions inverterelverk kommer den fula 3 fasen in i en box och ut kommer snygg 1 fas 230 volt. Visst kan jag köpa den boxen som reservdel men den kostar 1500 spänn och kanske vill ha lite signaler o skit för att funka. Måste finnas billigare och enklare lösning på mitt problem. Vad kan en sådan pryl kallas? Naturligtvis vill jag använda solcellsinverterns inbyggda 60A 230 volts laddare. Att mata in spänning på MPPTn är väldigt skumt har jag förstått då den jagar MPPT punkten hela tiden och det funkar dåligt.
Agamemnon

Inlägg av Agamemnon »

Vad händer om jag kör in ful 3 fas i en likriktarbrygga och sedan glättar med kondensatorer och matar in i en "pure sine wave inverter board"? Vad för DC spänning får jag ut ur bryggan om den matas med 400v 3 fas?
Agamemnon

Inlägg av Agamemnon »

Har nu kollat på generatorn och den har L1, L2, R1 och R2. Har ingen aning om vad detta betyder men antar att den kan kopplas om mellan 120 volt och 240 volt fas spänning? Är detta egentligen bara en 2 fas generator? Hur får man då ut 3 fas ur detta för verket har ju 400 volt 3 fas uttag? Iallafall, det kanske är läge att koppla om dem till lägre spänning så jag kan mata en "pure sine wave inverter" som vill ha 325-425 volt DC. Att likrikta 400 volt ger 600 volt DC och rök ur inverterkortet skulle jag tro.
Haralt

Inlägg av Haralt »

Om du matar en 6 diods-likriktarbrygga med 3-fas 400 Volt får du väl ut likström roten av 2 x 400 Volt = 565 V, då obelastad.

Det vore nog informativt för forumsmedlemmarna om du anger vad det är för generator du har, fabrikat och typ, som du tror är ett 3-fas elverk.
Senast redigerad av Haralt 17 december 2022, 14:41:59, redigerad totalt 1 gång.
Agamemnon

Inlägg av Agamemnon »

Jo men jag behöver ju ha ner spänningen till under 420 volt. Likriktad 230 volt borde ge mig lagom DC spänning men att bara använda en fas på elverket begränsar maximalt effektuttag. Misstänker att det kan vara något fel på verket också för om jag belastar en fas med 1200 watt låter verket väldigt ansträngt. Motorn på 6,5 hp borde väl klara betydligt mer? Min förhoppning är att det beror på snedbelastningen och om jag använder alla faser så kommer jag kunna ta ut mer effekt.
Elman

Inlägg av Elman »

Jag skulle satsa på sno mellandelen från en beg. VFD. 6 dioder och kondensator batteri delen med drosslar , tomgångs spänningarna borde bli typ 325 eller 565 med y och d koppling från generator??
Funderar på liknande. Köra en generator kylvatten till värma huset och likrikta generatorn till dc och in i växelriktaren min tål ju 1100v med elpris på 6spänn blir det kanske lite +
Funderar själv på skrota en beg VFD. VFD är ganska kinkiga och vid åska brukar dessa spöka på inspänningen så generator till VFD skulle jag inte satsa på med tanke på att jag testade generator- UPS under stormen Gudrun med misslyckat resultat .
Testa på begränsa uteffekten från solinvertern om det går
Så den inte belastar ihjäl generatorn max 80% med tanke på cos fi och lite marginal och sen kan man bör kanske steloperera gasen på generatorn . För slippa svängningar mellan regulatorerna i solinverter och elverket.

/Elman
Agamemnon

Inlägg av Agamemnon »

Jag tror min lösning är att helt enkelt konvertera mitt elverk till ett inverterverk med ren sinusvåg och stabil 50 Hz. Då kommer jag kunna använda den inbyggda laddaren. Du har väl ingen laddare så du får exprimentera med att mata in på MPPT-sidan. Det kan vara lite krångligt att få till då MPPT prövar att dra så mycket ström som det går från generatorn och det blir ju inte så bra. Ang begränsa effekt så kan man styra både laddaren och MPPTns tillåtna maxeffekt i mjukvaran på invertern. Har sett att när den ska ladda så startar den väldigt mjukt och rampar upp laddströmmen över ca 5 sekunder. Kommer funka kanon för generatorn.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Vore intressant att veta vad du har för "solcellsinverter".
Agamemnon

Inlägg av Agamemnon »

Det är en MPP Solar 3024GK. Liten anläggning som jag knåpat ihop själv med 3200 watt paneler och en batteribank på 7,5 kWh. På sommarhalvåret är jag näst intill självförsörjande men nu ger det inte mycket och fungerar mest som en backup när strömmen går. Generatorn är tänkt att ladda banken så jag kan tanka upp den en gång om dygnet ifall strömmen är borta länge.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

kanske fundera på annat, vad sägs om ett ordentligt svänghjul på elverket och ha en bättre frekvensreglering?
Skriv svar