Hur kolla r man att jordade uttag är jordade och rätt kopplat i en villa?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Hur kolla r man att jordade uttag är jordade och rätt kopplat i en villa?

Inlägg av Glenn »

Just det där måste ju vara väldigt ovanligt ? jord framdragen, jordat uttag, men ingen jord inkopplad ?

Att det sitter ett jordat uttag men ingen jord framkopplad, eller ojordat uttag men jord framdragen är ju inte så ovanligt dock.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det var jättevanligt under ett antal år att man drog jord genom alla (eller de flesta) rör men bara satte jordade uttag där det behövdes.
Sen när ett uttag går sönder köper Svensson ett nytt jordat på Konsum och skruvar dit själv, han förstår ju inte vad den gulgröna kabeln ska vara bra för.

Nu när du inte har jordfelsbrytare kan du inte göra mätningen av jord/nolla själv på ett säkert sätt, du behöver en elektriker.
Som sagts, jordfelsbrytare skyddar allt i huset, även ojordade uttag. Börja med att installera det.
Bo.Siltberg

Inlägg av Bo.Siltberg »

mrfrenzy skrev: 12 december 2022, 11:18:20 Finns det en jordfelsbrytare så är det enkelt. Har du ingen jordfelsbrytare bör du skaffa en, det är den mest säkerhetshöjande åtgärden du kan göra. Mycket viktigare än att mäta uttag.
Som sagts, jordfelsbrytare skyddar allt i huset, även ojordade uttag. Börja med att installera det.
Nej, JFBn kommer i andra hand.
I första hand ska anläggningen vara korrekt utförd, hela och fungerande uttag, skyddsjord där det ska vara skyddsjord, petskydd, inga skadade kablar etc.
Om det finns brister här så bryter man strömmen omedelbart, åtgärdar dessa, installerar en JFB om det hinns med, och driftsätter igen.
Det är detta läge som jag anser TS befinner sig i - dvs bryt strömmen nu och ring en elfirma.
Därefter planerar man in installationen av en JFB.
GFEF

Inlägg av GFEF »

>lamkabel där jag kan se kopparen

Är inte detta en klenspänning kabel?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Klensp%C3%A4nning
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Hur många elektriker bryr sig om fasen sitter på rätt sida i vägguttaget egentligen ?
Är det lag på det i nybyggda fastigheter ? eller bara rekommendation ?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Eftersom alla nya byggen upphandlas enligt nu gällande normer och standarder, så sätts vägguttagen rätt, besiktningsmännen gör stickprov på detta.
Men nej det är ingen lag, utan som alla standarder och normer en rekommendation.
MEN, eftersom det i upphandlingen specificeras, så blir det i praktiken ett krav.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

GFEF skrev: 12 december 2022, 17:26:26 >lamkabel där jag kan se kopparen

Är inte detta en klenspänning kabel?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Klensp%C3%A4nning
Frågan är, vad är en lamkabel, menar TS "Larm" eller "Lamp"
Nerre

Inlägg av Nerre »

GFEF skrev: 12 december 2022, 09:53:50 sök på "Vägguttagsprovare bäst i test"

Borde upptäcka de vanligast felkoppling
Ja, men långtifrån allt. För typ 20 år sen när jag jobbade med provning så var såna där provare en av de saker som vi provade, och i samband med det läste jag om en undersökning som elsäkerhetsverket (tror jag) hade gjort. Man arrangerade helt enkelt ett rum med några uttag där flera var felkopplade, och sen skickade man in elektriker för att mäta att uttagen var rätt kopplade. Såvitt jag minns var det ingen av de elektriker man lät testa som hittade alla fel.

Det stora problemet med såna där vägguttagsprovare på den tiden var att det var lysdioder som skulle lysa vid vissa fel. Men om lysdioden är trasig lyser den inte, och alltså lyser den inte om uttaget är felkopplat.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

En uttagsprovare kan inte visa om jord och nolla är förväxlat i uttaget, eller om de är sammankopplade

Bo: I teorin håller jag med dig, jordfelsbrytaren ska vara ett sekundärt skydd i en perfekt utförd installation.
I verkligheten är det få villaägare som vill lägga 20 000 på att uppgradera all el till modern standard, då blir jordfelsbrytaren den mest kostnadseffektiva åtgärden om man ser till säkerhet per krona.
Den skyddar ju både mot många felaktiga installationer, trasiga installationer, trasiga apparater och användarfel.
Teknikern
Bannad

Inlägg av Teknikern »

I gamla installationer kan man hitta allt, här i hallen hade 8 ledare virats ihop med en torix på toppen så halva koppartrådarna var utanför, nån som vet hur man får i några såna knippen till i samma dosa? Man tar hammaren och klappar dit locket,,,,,dosorna var av gjutjärn, rören av plast. :bravo: Apropå ledarna ja, vet ni vad som händer om man enbart använder en färg på alla, som den käcka röda? Det funkar MEN jag höll på att få ett psykbryt när jag grottade mig in i hela härligheten, ibland är det bra att ha stor kabelsax så man kan klippa plaströr och ledningarna i ett tag. 8)

Jag vet nu efteråt vem som klyddat ihop skiten, det mesta som inte fanns i nån sopcontainer "uppfanns" på plats, det är ett under att inget brunnit ordentligt som han gjort för det var tamefan 13 fel av 10 möjliga. :doh:

Apropå koppleriverksamhet, jag har ju jobbat som lantbruksreparatör i många år, där fanns det gott om skräckexempel men fixa, nää "det blir för dyyyyrt och det kan inte gården bära" var den vanliga ursäkten när jag påpekade nåt. :roll:
svanted

Inlägg av svanted »

Bo.Siltberg skrev: 12 december 2022, 17:14:05
Nej, JFBn kommer i andra hand.
det är säkert rätt men jag håller definitivt inte med.

det du säger innebär att man snabbt måste få tag på en elektriker för att väldigt omfattande jobb i ett gammalt hus...
det har ofta visat sig vara omöjligt.

man kan ha hur d-a dålig elinstallation i ett hus, men sätter man in en JFB är det mycket svårt att dö av elektrisk chock.
har man även brandvarnare kan man iaf sova gott.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort

Inlägg av Hobbyisten »

breflabb skrev: 12 december 2022, 17:45:08 Hur många elektriker bryr sig om fasen sitter på rätt sida i vägguttaget egentligen ?
Är det lag på det i nybyggda fastigheter ? eller bara rekommendation ?
Vad är "rätt" sida ? Det kan ju inte ha nån praktisk betydelse avseende de apparater man kopplar in, till skillnad mot strömbrytare där fasen ska brytas.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Jag mätte potentialskillnad mellan diskbänken och jordstiftet i uttaget över diskbänken (det som sitter tillsammans med lysröret).
Jag tog en liten trafo på 9V / 230V och seriekopplade 9V lindningen mellan diskbänken och jordstiftet.
På 230V seriekopplade jag 3 st röda lysdioder utan seriemotstånd.
Jag hade LED-belysning på diskbänken. Rena Julstämmningen!
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

GOOOOD Jul :D
Bo.Siltberg

Inlägg av Bo.Siltberg »

mrfrenzy skrev: 12 december 2022, 21:19:55 Bo: I teorin håller jag med dig, jordfelsbrytaren ska vara ett sekundärt skydd i en perfekt utförd installation.
I verkligheten är det få villaägare som vill lägga 20 000 på att uppgradera all el till modern standard, då blir jordfelsbrytaren den mest kostnadseffektiva åtgärden om man ser till säkerhet per krona.
svanted skrev: 13 december 2022, 00:03:14det är säkert rätt men jag håller definitivt inte med.
Och jag anser att det är okunnigt och direkt oansvarigt att rekommendera installation av krockkudde i en bil utan bromsar.

De fel jag pratar om är alltså de fel som TS har, en farlig anläggning som direkt riskerar att orsaka en olycka.
Detta måste åtgärdas först, och den allra första åtgärden är att bryta strömmen.
Det är olyckligt om det sedan tar lång tid att hitta en elfirma.
Man kan säkert åtgärda de allvarliga felen själv, t.ex genom att koppla bort farliga delar.

Exakt var man drar gränsen kan ju vara svårt att säga, det beror på.
Om det finns direkt berörbara spänningsförande delar som det verkar finnas i TS fall så är det ju solklart, även om rummet i övrigt är isolerat.
Men hur ska man se på grunda ojordade uttag utan petskydd, om det finns småbarn?
Är det någon som rekommenderar en JFB som åtgärd på det? Är det någon som löst ut en JFB med sin kropp ;)

Det framgår inte hur TS har hamnat i denna situation, t.ex om det är nyköpt eller om det sakta har ruttnat.
I vilket fall sitter man själv med svarte petter.
Skriv svar