Hur kolla r man att jordade uttag är jordade och rätt kopplat i en villa?
Hur kolla r man att jordade uttag är jordade och rätt kopplat i en villa?
Hur kan jag kolla att alla uttag är rätt kopplade med fas, nolla och ev jord?
Jag har ett hus där det finns el som jag tror är kvar sen huset byggdes 50talet men även nybyggd. Det är en jävla massa blandning av jordade och icke jordade även i samma rum som kök ( vilket jag vet är olagligt) men hur kan jag mäta så att jag ser att allt är rätt kopplat. Jag är ju inte säker på att det är jordadat bara för att uttaget är jordat. Känns mycket hemmafix. Har egentligen bara tillgång till ett mätinstrument och ett oscilloskop just nu men om. Det finns något annat intrument är jag breddat skaffa det om det inte är extremt dyrt.
Ska ha en elektriker som ska kolla på detta men han var så fulllbokade så kan inte komma förens Jan/ feb. Och behöver försäkra mig att allt är säkert. Har sett skavda kablar redan så….
Alla tips välkomnas
Jag har ett hus där det finns el som jag tror är kvar sen huset byggdes 50talet men även nybyggd. Det är en jävla massa blandning av jordade och icke jordade även i samma rum som kök ( vilket jag vet är olagligt) men hur kan jag mäta så att jag ser att allt är rätt kopplat. Jag är ju inte säker på att det är jordadat bara för att uttaget är jordat. Känns mycket hemmafix. Har egentligen bara tillgång till ett mätinstrument och ett oscilloskop just nu men om. Det finns något annat intrument är jag breddat skaffa det om det inte är extremt dyrt.
Ska ha en elektriker som ska kolla på detta men han var så fulllbokade så kan inte komma förens Jan/ feb. Och behöver försäkra mig att allt är säkert. Har sett skavda kablar redan så….
Alla tips välkomnas
Re: Hur kolla r man att jordade uttag är jordade och rätt kopplat i en villa?
Det går egentligen inte att mäta till 100%, man måste i princip följa alla ledningar. Möjligen gå det att mäta om man bryter byglingen mellan jord och nolla i centralen.
sök på "Vägguttagsprovare bäst i test"
Borde upptäcka de vanligast felkoppling
Borde upptäcka de vanligast felkoppling
- Klas-Kenny
Inte nödvändigtvis olagligt, utan vanligt förekommande och helt OK i äldre installationer.jonas18z skrev: ↑12 december 2022, 09:17:14 Det är en jävla massa blandning av jordade och icke jordade även i samma rum som kök ( vilket jag vet är olagligt) men hur kan jag mäta så att jag ser att allt är rätt kopplat. Jag är ju inte säker på att det är jordadat bara för att uttaget är jordat. Känns mycket hemmafix.
Innan det blev standard med jordade uttag överallt så var det krav på jordade uttag i kök, vid köksbänk etc. Men på den tiden var det okej med ojordat i "andra delar" av köket, tex. kring matplats och liknande.
Men visst är det bäst att ha jordat överallt.
Och i andra rum än kök får det inte vara blandat.
Vad menar du med det?Har sett skavda kablar redan så….
https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... re-405058/
Till en börja med.
Sedan kan ju en fullständig elanalys vara lämpligt, men det kräver andra typer av instrument.
Finns det en jordfelsbrytare så är det enkelt. Har du ingen jordfelsbrytare bör du skaffa en, det är den mest säkerhetshöjande åtgärden du kan göra. Mycket viktigare än att mäta uttag.
*Skruva ur huvudsäkringarna och stäng av huvudbrytaren
*Slå av jordfelsbrytaren
*Stäng av alla säkringar och dra ut alla apparater
*Mät resistans mellan nolla efter jordfelsbrytaren och inkommande jord, den ska vara oändlig.
Är resistansen inte oändlig har du ett jordfel som behöver åtgärdas
*Nu tar du en lång kabel och ansluter till inkommande jord, är det plåtcentral kan du ta valfri skruv som är synlig. Lägg kabeln på golvet fram till köket
*Mät mellan kabeln och jord i varje uttag, det ska vara nära 0 Ohm
*Mät mellan kabeln och nolla+fas i varje uttag, det ska vara oändlig resistans
*Slå av jordfelsbrytaren
*Mät resistans mellan nolla efter jordfelsbrytaren och inkommande jord, den ska vara oändlig.
*Nu tar du en lång kabel och ansluter till inkommande jord, är det plåtcentral kan du ta valfri skruv som är synlig. Lägg kabeln på golvet fram till köket
Det var så iaf in på 90-talet tror jag, det fanns nåt avstånd som skulle uppfyllas och då var det ok med ojordade i köket.Klas-Kenny skrev: ↑12 december 2022, 11:05:02 Inte nödvändigtvis olagligt, utan vanligt förekommande och helt OK i äldre installationer.
Innan det blev standard med jordade uttag överallt så var det krav på jordade uttag i kök, vid köksbänk etc. Men på den tiden var det okej med ojordat i "andra delar" av köket, tex. kring matplats och liknande.
I det nybyggda huset jag flyttade in i 1984 så var det jordat vid diskbänk, brevid diskbänken, uttaget vid matbordet, men i andra ändan av köket var det lustigt nog ojordat..
Senast redigerad av Glenn 12 december 2022, 12:12:07, redigerad totalt 1 gång.
Finns ett ojordat uttag som är närma diskbänk ca 30cm från.Klas-Kenny skrev: ↑12 december 2022, 11:05:02Inte nödvändigtvis olagligt, utan vanligt förekommande och helt OK i äldre installationer.jonas18z skrev: ↑12 december 2022, 09:17:14 Det är en jävla massa blandning av jordade och icke jordade även i samma rum som kök ( vilket jag vet är olagligt) men hur kan jag mäta så att jag ser att allt är rätt kopplat. Jag är ju inte säker på att det är jordadat bara för att uttaget är jordat. Känns mycket hemmafix.
Men visst är det bäst att ha jordat överallt.
Och i andra rum än kök får det inte vara blandat.
Finns även ett ställe dock ej i kök men källaren med ett jordad och ett ojordat uttag ca 10cm från varandra.
Och allt känns hemmapul

Tack!! Bra pris också.TomasL skrev: ↑12 december 2022, 11:13:18Vad menar du med det?Har sett skavda kablar redan så….
https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... re-405058/
Till en börja med.
Sedan kan ju en fullständig elanalys vara lämpligt, men det kräver andra typer av instrument.
Jag menar att exempelvis går det en lamkabel där jag kan se kopparen då skyddshöljet på kabel är avskrapat.
Senast redigerad av jonas18z 12 december 2022, 12:08:56, redigerad totalt 1 gång.
Stort tack!mrfrenzy skrev: ↑12 december 2022, 11:18:20 Finns det en jordfelsbrytare så är det enkelt. Har du ingen jordfelsbrytare bör du skaffa en, det är den mest säkerhetshöjande åtgärden du kan göra. Mycket viktigare än att mäta uttag.
*Slå av jordfelsbrytaren
Jag ska testa detta.
Är gammal plåt porslinssäkringar. Finns ingen jfb vad jag har hittat. Är till och med två centraler en för varje våning.
Men går det att ha jordfelsbrytare utan att ha jordade uttag, har fått för mig att detta krävs men kanske minns fel.
Hur som helst ska jag göra om mycket av elen så ja då kommer jfb att installeras
Kanske dum fråga men vissa saker kan jag ej koppla ur som värmepanna ( eller ja kan och kan ) men helst ej eller snarare så får jag ju ej göra det.
FIXA detta GENAST, då det är livsfarligtJag menar att exempelvis går det en lamkabel där jag kan se kopparen då skyddshöljet på kabel är avskrapat.
Det är fel, JFBn fungerar lika bra med såväl jordade som ojordade uttag.Men går det att ha jordfelsbrytare utan att ha jordade uttag, har fått för mig att detta krävs men kanske minns fel.
Vad menar du?Kanske dum fråga men vissa saker kan jag ej koppla ur som värmepanna ( eller ja kan och kan ) men helst ej eller snarare så får jag ju ej göra det.
Senast redigerad av MadModder 12 december 2022, 12:53:46, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Fixade andra citatet
Anledning: Fixade andra citatet
-
Om ingen elektriker har tid före nyår. Försök att få en som kommer och gör en tillfällig inkoppling av en jordfelsbrytare.
De kanske har tid om du säger att du vill ha en tillsyn av elsystemet senare när de har tid.
De kanske har tid om du säger att du vill ha en tillsyn av elsystemet senare när de har tid.
- Jan Almqvist
Typexempel på hur det kan se ut. Uttag i hall direkt innanför ytterdörr om jag minns rätt. Uttaget hade varit "jordat" i många år, ingen jordfelsbrytare.
.
.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.