Med syre och högpresterande blandgas. Idealisk för lödning och svetsning. Brännare med skarpt fokuserad flamma, steglöst. Svetsar i stål: 0,1 - 2,5 mm tjocklek.
Jag köpte ett sådant kit när jag bytte panna, för att hårdlöda kopplingar i koppar.
Det gick men syrgasen tog slut på nolltid och var dyr i inköp. Ska man svetsa bilplåt hade jag absolut tittat på andra alternativ, som MIG/MAG
Det är inga problem att rostlaga med gassvets, men man gör det inte gärna på ytterplåtar pga att det slår sej utav helsike. Brandrisk är också som sagt att tänka på. Är det nyare bilar än typ 30 år så förstör man också onödigt mycket av zinkbeläggningen på plåten. Som nämns ovan så blir gaskostnaden skyhög med så små flaskor, satsa direkt på 5liters eller större. Syrgas går åt mycket mera än acetylen, men är också billigare. Vill man verkligen svetsa bilplåt med gas så ska man använda en så kallat "dillion-svets". Det är typ gasmotsvarigheten till en tig-svets, är mycket snålare på gas än en vanlig gassvets och värmer upp ett mycket mindre område vilket gör den lämplig även på moderna bilar. Dessa såldes i hyfsat antal på 80/90-talet och borde gå att hitta via blocket eller tradera som begagnade!
Senast redigerad av ASEA 4 december 2022, 11:53:55, redigerad totalt 1 gång.