Allmänt så är nog support mest sugna på att byta ut boxar.
Sambon hade länge en "Inteno" IP-tele+wifi-accesspunkt-box från Bredbandsbolaget. Det visade sig att det gick att ta med den till annan plats och IP-tele funkade, perfekt om man andrahandsuthyr en lägenhet. Normalt är ju det knutet till viss operatör vad jag fattat. Hur som helst, boxen blev hackad och supporten kunde inte göra nåt annat än att skicka ut en ny box utan nån garanti att den kan användas hos annan operatör. Surt. Detta var väl när det var dags att sluta med fast telefon, så abbonemanget sades väl upp istället till slut. Det röriga var att det var väldigt svårt att övertyga supporten att boxen faktiskt var från dem, de hävdade att Inteno var ett separat bolag de inte hade något att göra med. Det kanske var så medan jag ringde, men inte när supportmänniskan gick i mellanstadiet när boxen skickades ut till sambon
(Kan ju i efterhand konstatera att det var dumt att låta boxen vara helt öppen utåt. Jag borde ha tagit reda på vilka portar som måste vara öppna och kanske IP-områden och bara öppna dessa. Problemet med att ha den bakom brandvägg var annars att det gick bara att ringa ut men inte ta emot samtal när inget var öppet utifrån. Tycker det är uselt att de stora ISP:erna inte kan erbjuda att få IP-tele-abbonemang som standard-SIP).
(En anekdot gällande stora telekomoperatörer: Tele2 hade också specialjox för sina IP-telefoniabbonemang, men de hade SIP för merparten av kommunikationen. Det gick bra att sniffa trafiken för att ordna en egen nummerpresentatör, och detta funkade dessutom i många år även om man inte betalade för tjänsten nummerpresentation

).