Okunnig med dum fråga: Hembyggt cykellyse, het 78S05

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26219
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Jorå, det stämmer helt bra att motståndet i lystråden sjunker med mindre effekt in!!!

Med switchande har man exakt samma effekt men regulatorn ska inte bränna av den överskjutande effekt, det är skillnaden!

En möjlighet är såklart PWM, då tråden har så pass mycket värmeinerti blir det en bra lösning och det kan ju lösas mycket enkelt med lite CMOS-logik där man kan välja mellan 100% och x% där x ställs in "en gång för alla" och man sedan väljer på styrningen till drivtransistorn.

Mätte just på en 60W 230V glödlampa: 62 ohm. Det ger 3,71A(!) vid 230V om den har samma resistans som vid kall vilket i sin tur ger 853,2W!!! Mät själv och konstatera att jag har rätt.

Edit: 60W @ 230V ska bli 881,7 ohm, alltså SIGNIFIKANT högre värde eller hur?
Gimbal
Inlägg: 7999
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Inlägg av Gimbal »

Jo, men hur ser resistans/temperatur kurvan ut? Tråden är skapligt varm även på halva spänningen.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26532
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Visst blir det lägre resistans i lampan vid lägre temperatur. Men det är inte samma sak som att strömen blir högre. Sänker man spänningen kommer även strömen att minska. Men inte lika mycket. Men dessutom kommer ljusutbytet att bli kasst. Så den kommer att dra lite mindre och lysa mycket mindre.

Med PWM kommer den att dra lika mycket. Det man sparar är energin som man slippet att bränna bort i resistorn.


Henry: betyder 25C, 25cd, dvs 25candela?

Om du har en diod som ger 25cd vid 0,075W så lär den INTE sprida särskilt mycket.

EIDT: Henry har du ritningen till stepup kretsen kvar?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26219
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Mätte just: en 12V 20W lampa, det ger 7,2 ohm vid full drift. Mät lampan kall (min IKEA 12V 20W ger 0,6 ohm). Motståndskurvan är såklart inte linjär, närmre logaritmisk. Min lampa drar vid 5V 1,05A och javisst, det är lägre. Och jag skyller på att lilltjejen väckte mig en hel del för tidigt pga. mardrömmar......

I stand corrected.

Testen visade även att ljuset vid 5V motsvarar ett mindre stearinljus som bäst, inget att rekommendera alltså.

Visst, den drar alltså ca:5W vid 5V men jag hade heller satsat på ett par 1W LED (luxeon-typ) som man kan dimma/bryta efter tycke, glödlampans sken är så pass obefintligt att det känns som att det är rent spill av 5W ändå.....
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26532
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

"Och jag skyller på att lilltjejen väckte mig en hel del för tidigt pga. mardrömmar......"

Misstänkte något sånt. Du brukar inte ha fel.

Men jag trodde nog att att strömen skulle gå ner lite mer.
Lovan
Inlägg: 93
Blev medlem: 19 november 2006, 06:34:39
Ort: Stockholm

Inlägg av Lovan »

En lampas effektivitet ökar väl när effekten ökar(svartkroppsstrålning)?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26532
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ja visst. Annars hadde jag inte skrivit det.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23697
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

danei: jo visst är det Candela - cd, inte grader Celcius. :)

Nej, lysdioden i sig sprider förstås väldigt lite, tror det är en 4 eller 6 graders, men problemet är, och som jag inte nämnde, att det framför lysdioden sitter en enklare lins (som även agerar skydd) som till denna lysdiod verkar fungera lite lätt som en konkav lins och det är denna som sprider ljuset mer än det gör utan men det är trots allt ändå ganska så lite. Men till glödlampan så samlade det ihop ljuset istället och hjälpte även till att samla det från reflektorn i bakdelen av lampan precis som det skulle, och det samlar till viss del också in ljuset som kommer från reflektorn.

Schemat har jag enbart i huvudet men grundprincipen är baserad på det enkla flybackschemat som du kanske sett på nätet som används till en ombyggd led ficklampa som bara använde 1 batteri. Schemat bestod av en enkel dubbellindad ringkärna, 1 trissa och en resistor. Gjorde dock några förbättringar på denna för att få upp effektiviteten lite, men den fungerar bra ändå. Kan annars lägga upp en bild kretskortet om det skulle behövas.
mattiasborg
Inlägg: 10
Blev medlem: 4 mars 2006, 19:46:02

Inlägg av mattiasborg »

Tackar för alla svar..
I slutänden lutar det nog åt en fattigmanslösning med dioder i strömsnåla läget. Blir dock lite meckigt att lösa snyggt i med ficklampelösningen.

Ska jag använda halogenlampan även i snåla läget så verkar slutsatsen av diskussionerna ovan vara att arslet är bak oavsett hur man vänder sig.

Idag kör jag med en Sigma Cubelight (?) på 2.4W och det räcker inte. Trampar på rätt hårt (160-170 i puls) så jag vill ha bra koll. Området är dessutom ganska vilt-tätt och i ärlighetens namn måste jag medge att det är skitläskigt att trampa på 4m smal skogsväg m höga granar omkring :oops:

Vettiga (halogen)lampor med kräm i går på uppåt tusenlappen men jag vill inte ha såna godsaker hängande på hojen när jag parkar den vid jobbet på morgonen. Plocka lös blir för meckigt...tycker redan det är för mycket dräll med cykeldator, cykelväska + att låsa m bygellås.
Andra lamptyper än halogen känns lite knivigt att köpa...de specas i alla möjliga storheter...Watt, Cd, Lux och Lumen(!). Grisen i säcken känns det som...

Luxeon känns lockande men dyrt. Exempelbygge finns på http://www.instructables.com/id/E2K9BN5 ... /?ALLSTEPS
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26219
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

På Tradera finns det just nu någon som säljer 100cd(!) LED, det kanske var något?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

en Luxeon med justerbar driver kanske :)
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Inlägg av v-g »

Kollade på intersport idag och den "intressanta" lampan kostade 1000 kroner :shock: Lite väl dyrt de tycker jag. (Pannlampa då) Så att bygga själv kan nog löna sig bra.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

en luxeon behöver inte bli så dyrt...

70-80kr för lysdioden, nån hundring för en scysst driver och en 40 spänn för lins

sedam är det bara en strömbrytare och en bit alu för att kyla...
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26532
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

På clas finns den en pannlampa med 1W diod.

Icecap: hur mycket lyser den då? (lumen)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26219
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Ej jämförbara storleker! Kolla in ELFAs faktasidor om detta, där förklaras det mycket bättre än jag kan här.
Skriv svar