Stämmer detta? Cykelbatterier som har inbyggd livstid?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8577
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Stämmer detta? Cykelbatterier som har inbyggd livstid?

Inlägg av AndersG »



Enligt denna video säger batteriet att det är slut, men om man resettar BMSen funkar det igen?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23697
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Stämmer detta? Cykelbatterier som har inbyggd livstid?

Inlägg av Henry »

Det är implementerat i vissa batterier för då tvingas ju kunden köpa nya innan batteriet är helt dött och företaget tjänar ännu mer pengar. Går det att "resetta"? Vissa kanske men många nej. Där om man byter batterierna så kan systemet märka att det finns högre kapacitet än innan och använda det som den nuvarande kapaciteten och vara glad med det. Det andra är att om kapaciteten gått ned till ett visst läge (som förstås är sätt rätt högt så det händer tidigare) så skall BMS:n låsas totalt och aldrig gå att fixa utan att typ byta ut den. Chipet kan också bytas ut men brukar kunna vara svårt att få tag på och vissa måste programmeras med proprietär grejer och som bara företag får ha, osv.
Senast redigerad av Henry 29 oktober 2022, 13:39:40, redigerad totalt 1 gång.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2344
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Stämmer detta? Cykelbatterier som har inbyggd livstid?

Inlägg av nifelheim »

tillverkaren vill inte att det ska börja brinna.
finns ofta en mängd parametrar som kan få batteriet att dödförklara sig själv innan det brinner.

En del tillverkare stoppar in ålder som en parameter i den kalkylen.

äldre batteri->högre inre resistans->större självurladdning->större risk för brand
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23697
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Stämmer detta? Cykelbatterier som har inbyggd livstid?

Inlägg av Henry »

Problemet är bara att vissa sätter gränsen vääldigt högt, mao mycket kapacitet kvar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45509
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Stämmer detta? Cykelbatterier som har inbyggd livstid?

Inlägg av TomasL »

Man gör väl en vanlig riskanalys:
Vad händer om batteriet börjar brinna? Nån stämmer skiten ur oss
Då får vi beräkna sannolikheten för batteribrand vid olika tillstånd och välja en inställning där sannolikheten är låg för att bli stämda.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2981
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Stämmer detta? Cykelbatterier som har inbyggd livstid?

Inlägg av Danny »

Problemet var väl också att Biltema inte sålde några ersättningsbatterier i början, och kunden fick köpa en ny cykel när batteriet dog.
Om jag har förstått det rätt så har de ersättningsbatteri idag.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34050
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Stämmer detta? Cykelbatterier som har inbyggd livstid?

Inlägg av Glenn »

Det handlar nog till 99% om att tjäna mer pengar..

Det är ju samma sak med bläck och tonerpatroner som "stängs av" elektroniskt innan dom är slut.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5789
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Stämmer detta? Cykelbatterier som har inbyggd livstid?

Inlägg av hcb »

Det var ju någon här med en elmoped från någon av de större tillverkarna som råkade ut för exakt samma sak.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45509
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Stämmer detta? Cykelbatterier som har inbyggd livstid?

Inlägg av TomasL »

AndersG skrev: 29 oktober 2022, 13:09:44 Enligt denna video säger batteriet att det är slut, men om man resettar BMSen funkar det igen?
Det gör det säkert, men batteriet kan faktiskt vara slut, att de får hot, beror väl snarare att de förtalar företagen.

Att återställa BSMen funkar ju för det mesta, men det är ju nödvändigtvis inte speciellt lämpligt att göra det, sannolikt är det i de flesta fallen synnerligen olämpligt.
Personligen tyckte jag att videon är rent kvalificerat skitsnack.
Morsans cyckelbatteri signalerade att det var slut, och det visade sig, när man började mäta att hälften av cellerna behövde bytas ut.
Skogen
Inlägg: 916
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Stämmer detta? Cykelbatterier som har inbyggd livstid?

Inlägg av Skogen »

hcb skrev: 29 oktober 2022, 16:28:55 Det var ju någon här med en elmoped från någon av de större tillverkarna som råkade ut för exakt samma sak.
Yamaha :)
helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Re: Stämmer detta? Cykelbatterier som har inbyggd livstid?

Inlägg av helmut »

Hur kan det komma sig att ett cykelbatteri håller för 1000 uppladdningar men köper man en elbil som kanske ska laddas upp ett par gånger om dagen håller under bilens hela livslängd på 10 år?
Var på ett studiebesök hos ett lokaltrafik företag som skulle köpa Volvo bussar och dom uppgav att dom skulle behöva köpa tre uppsättningar reservbatterier under bussens livslängd på 10 år.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45509
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Stämmer detta? Cykelbatterier som har inbyggd livstid?

Inlägg av TomasL »

Bilen har garanterat ett betydligt mer avancerat BMS, än vad ditt billiga cykelbatteri har.
Dessutom en betydligt mer avancerad form av klimathållning runt batteriet, samt med stor sannolikhet betydligt högre kvalitet på batterierna.
Glycol79
Inlägg: 319
Blev medlem: 1 juli 2013, 12:27:45
Ort: Jonstorp

Re: Stämmer detta? Cykelbatterier som har inbyggd livstid?

Inlägg av Glycol79 »

Jag har några olika Audio Pro bärbara högtalare. Samtliga har dött. Cellerna ok när jag plockade ner batterierna. Den ena använde jag på en utflykt. Då spelade den en hel dag samt laddade min mobil. Satte den på laddning på kvällen. Dagen efter var den stendöd utan nätsladden. Cellerna är friska i den men jag har inte provat att återställa BMS.en men rätt uppenbart att det är planerat åldrande. Vissa av högtalarna var inte särskilt mycket använda.
Men på den jag har kvar så skall jag prova att återställa BMS:en.
hummel
Inlägg: 2278
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Stämmer detta? Cykelbatterier som har inbyggd livstid?

Inlägg av hummel »

helmut skrev: 30 oktober 2022, 19:47:59 Hur kan det komma sig att ett cykelbatteri håller för 1000 uppladdningar men köper man en elbil som kanske ska laddas upp ett par gånger om dagen håller under bilens hela livslängd på 10 år?
Var på ett studiebesök hos ett lokaltrafik företag som skulle köpa Volvo bussar och dom uppgav att dom skulle behöva köpa tre uppsättningar reservbatterier under bussens livslängd på 10 år.
Antalet laddcykler är avgörande, laddning 75%-100% motsvarar 1/4 laddcykel. Om man håller laddningen på 20%-80% hela tiden minskar slitaget. Flera parametrar som är avgörande.
Skriv svar