cpu resettar pga emi från led multiplexing

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Kontakt:

Re: cpu resettar pga emi från led multiplexing

Inlägg av bigmac »

Nätdelen uppskissad. OBS fritt ur minnet. Värdena kan diffa något.

Jag kopplar in 5VDC direkt på regulatorn på dess utgång och GND. Då funkar allt perfekt.

Det finns ett trådlindat högeffektmotstånd som fungerar som nån form av spänningsdelare. Det blir rejält varmt och sänker inspänningen i regulatorn från 14VDC till ca 11VDC. Det intressant är att utgången från likriktaren är snygg och prydlig med en tydlig sågtandsform precis som det ska se ut. Däremot efter resistorn så uppstår ett kraftigt högfrekvent rippel överlagrat på sågtandsformen.

UPPDATERING: Ritar om nätagget när jag är hemma. Minnet sviker tyvärr. Sorry
Senast redigerad av bigmac 11 november 2022, 11:53:02, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det schema saknar DEFINITIVT laddningskondingen!
Användarvisningsbild
ajje

Inlägg av ajje »

Precis, utan konding där får varje liten strömförändring påverkan på på spänningen.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Bigmac, de schemor du visat upp kan inte stämma, då de antingen är felaktiga eller så saknas det många komponenter, försök vara lite noggrannare med korrekta komponentvärden och betäckningar.
Så som du ritat "nätdelen" kan det inte fungera, utan 7805 kommer att börja självsvänga, och det har dessutom sannolikt aldrig fungerat.
Jag kan överhuvudtaget inte se att en professionell konstruktör skulle göra så som du ritat.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bigmac »

Återkommer när jag kommer hem från jobbet och ritar upp det exakt.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bigmac »

TomasL skrev: 11 november 2022, 11:30:58 Bigmac, de schemor du visat upp kan inte stämma, då de antingen är felaktiga eller så saknas det många komponenter, försök vara lite noggrannare med korrekta komponentvärden och betäckningar.
Så som du ritat "nätdelen" kan det inte fungera, utan 7805 kommer att börja självsvänga, och det har dessutom sannolikt aldrig fungerat.
Jag kan överhuvudtaget inte se att en professionell konstruktör skulle göra så som du ritat.

De är lite begränsade pga tidsbrist. Det är helt enkelt för mkt jobb att rita upp hela schemat. Jag har iaf kontaktat Delem nu så får vi kanske reda på originalschemat.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Korrekta scheman är a och o när det gäller felsökning, annars famlar man bara i mörkret, och fattar fel beslut.
Se min tråd, när jag fixade till en trasig TIG-inverter.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bigmac »

Jag är helt införstådd i vikten av bra elscheman. Finns det bra tips på program som kan användas för att göra dessa hemsnickrade elscheman?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det är väl ett problem med att hitta bra program till detta.
Själv använder jag en köpt version av EDWIN, dock tror jag det är dött i nuläget.
EDWIN har fördelen att det både gör framåt och bakåt annotering, dvs när jag reverse engineerar nånting, så börjar jag med att rita upp kortet, vilket gör att jag per automatik får ett schema.
Tror det är väldigt få programvaror som faktiskt kan göra så, annars är väl vilket EDA-system som helst lämpligt för detta, även Visio och Autocad funkar ju, även om det är något omständigare.
Användarvisningsbild
carpelux

Inlägg av carpelux »

Kicad är både kompetent och gratis.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Bakåtannoterar kikade?
Användarvisningsbild
carpelux

Inlägg av carpelux »

Nej, men det spelar ju ingen roll om man skall använda det för att rita schemor.
För min del spelar det inte heller någon roll när jag skapar mönsterkort.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Visst är det så, å andra sidan när jag reverse engineerar, så ritar jag först upp kortet, dvs defierar kortet, placerar ut komponenterna hyffsat korrekt, drar kopparbanor, då får jag per automatik ett "korrekt" schema, sedan är det bara att gå över till schemadelen, och städa upp, dvs placera alla schemasymboler på ett vettigt sätt, fixa till anslutningarna så det ser läsbart ut, och lägga in eventuella komponentvärden.
Det är i mitt tycke ett väldigt enkelt sätt att göra det på.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Marta skrev: 11 november 2022, 10:09:53 Hela den där kretsen känns egendomlig.
Är TRAP ansluten till en utgång, eller direkt till GND? Direkt GND är mycket vanligt.
Är trissan verkligen PNP? Som det är ritat kan den inte dra reset.
Kan någon ha använt en PNP-trissa mest som dubbeldiod? Om man matar in 5V på basen så kommer den dra upp både RESET och TRAP. Om den är vänd åt "ena" hållet så kommer den dessutom inte kunna råka dra RESET om en TRAP kommer in. Omvänt lär väl kvitta antar jag?

Angående CAD-program så för den som inte är sugen på att lära sig ett nytt program med ojämna mellanrum i liven så rekommenderar jag KiCAD. Orsaken är att det är open source och har tillräckligt många användare för att någon garanterat ska underhålla programmet så att det kommer gå att köra på moderna datorer/operativsystem. Undantaget är typ om civilisationen håller på att gå under, men då har vi värre problem än kretskorts-CAD. (Visst finns det övergivna opensource-program men mig veterligen inget som har ens i närheten av så många användare som KiCAD. Då räknar jag inte program där nån grenat av och fortsatt under ett annat namn medan originalet tynar bort, typ OpenOffice som tynar bort medan avgreningen LibreOffice lever och frodas).

Sidospår: Om man specifikt ska göra gerberfiler och/eller schema från typ foto/scanning av kretskort så lär det finnas något klart ovanligare program som lär vara bästa alternativet. Minns inte vad det heter, men minns att det har använts när folk som t.ex. Chucky har återskapat kretskort för Amigadatorer.

Annars kan man komma en bra bit med ett enkelt bildbehandlings/ritprogram. Scanna kortet, mixtra med färger osv så att lödsidan ser mer svartvit ut. Färglägg sen de olika banorna så att man lättare ser skillnad på dem.

Sidospår på detta sidospår: Det är år 2022 och jag begriper inte varför inte schemor använder färger. Jag inser att det är en tillgänglighetsfråga för den som inte har fullt färgseende, men ändå. Speciellt schema över kablage, typ bilar osv, skulle må bra av om varje ledning är ritat med den/de färger de har i verkligheten.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bigmac »

Okej.

För det första blir jag väldigt ödmjuk för den kunskap folk besitter här. Jag anser mig inte vara någon lallare, men jämfört med de detaljkunskaper många här besitter kan man inte bli annat än förstummad och tacksam för all hjälp man får!!!

Nu har jag ritat upp hela nätdelen som den ser ut IRL. Inga komponenter bortglömda. Utgången är 5V-railen som går till alla kretsar.
Kör jag ett separat 5VDC nätagg på 7805's UTGÅNG (och jord) så fungerar kortet felfritt. Således tror jag det är sunt att inte fokusera mer på den digitala biten utan att gå tillbaka till nätdelen.

Det har gjorts reparationer på kortet. Man har bytt de båda drosslarna som har brunnit upp tidigare. Oklart varför dom brann upp. Maskinen är från slutet av 80-talet och har i princip stått på dygnet runt sedan dess.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar