rengöra hårdvara trådlösa bluetooth öronsnäckor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
froavelin

rengöra hårdvara trådlösa bluetooth öronsnäckor

Inlägg av froavelin »

hej
jag har ett par marshall motif anc och har råkat få in en droppe alsolsprit i ena snäckan, genom högtalargallret då.

jag tänkte inte mig för när jag skulle rengöra gallret, tog alsolsprit på en tops pch gnuggade på gallret och då kom det såklart alsolsprit ner i öronsnäckan på all hårdvara. detta resulterade i att vissa funktioner som anc, transparency mode och diskanten fungerar halvbra i högra snäckan (tog ingen alsolsprit på vänstra snäckan).

jag har för mig att det är bl.a. vatten, olja och andra kemikalier i alsolsprit som man inte ska ha i öronsnäckor :). alsolspriten är typ någon vanlig alsolsprit för sår man kan köpa på apoteket.

min misstanke är att det hamnat olja eller något på högtalarelement och de sakerna som gör anc och transparency mode möjligt, och förhoppningsvis inte kommit nåt vatten och kortslutit något, eftersom sakerna fortfarande fungerar halvt.

min fråga är då om och hur jag skulle kunna rengöra inuti snäckan och då på högtalarinstrument och annan avancerad hårdvara.
Användarvisningsbild
Biker

Re: rengöra hårdvara trådlösa bluetooth öronsnäckor

Inlägg av Biker »

Skall finnas hål i såna här lurar , dom är skitsmå för motljudsmicken/micken.

Kolla om du hittar dessa o prova rensa försiktigt
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Du har helt rätt, man ska inte använda alsolsprit till elektronikrengöring.
Förutom vatten och etanol innehåller det:
aluminiumacetotartrat, (en organisk syra), vinsyra samt ättiksyra. Inte särskilt bra för elektronik.
Jag skulle nog ha försökt skvätta i 99% isopropanol och skakat runt lite och sen blåst ur det.
froavelin

Inlägg av froavelin »

Biker skrev: 10 november 2022, 18:49:24 Kolla om du hittar dessa o prova rensa försiktigt
kan testa, men tror ej det skulle lösa det med transparency mode respektive anc, eftersom problemet ej fanns innan och tror inte det har kommit dit smuts eller något annat där i samband med min amatörtvätt. skulle varit ett sammanträffande på ungefär 6 månaders dagligt användande. det skulle dock kunnat rinna dit vätska från insidan så man vet aldrig.
MadModder skrev: 10 november 2022, 19:04:54 Jag skulle nog ha försökt skvätta i 99% isopropanol och skakat runt lite och sen blåst ur det.
är nog det som får bli det jag gör, tror du jag kan tar kompressor på lägsta nivån och spruta in? eller ska jag ta typ biltemas luftspray? har fått känslan av att det blir kondens om man sprutar nära ytan med den. https://www.biltema.se/kontor---teknik/ ... 2000033264

funkar denna? https://www.kjell.com/se/produkter/hem- ... -ml-p18358
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Finns en del och en special är o kolla micarna som fixar det

Här är väl en enkel oxå

https://support.marshallheadphones.com/ ... up%20again.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nu vet jag inte hur membranen ser ut och hur de sitter inuti de där, men jag kan tänka mig att de inte mår så bra av för högt luftflöde.
Det är svårt att reglera gasen från en luftspray. Kan du skruva ner tryckregulatorn på kompressorn så det inte blåser mer än vad du kan blåsa med munnen så är det nog ingen fara. Har du inget filter efter kompressorn så finns dock risken att det följer med oljedimma. Det kanske inte blir så mycket alls med så lågt flöde. :humm:
Skriv svar