Identifiera strömtrafo

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Re: Identifiera strömtrafo

Inlägg av FormerMazda »

Jag har satt 1:150 i mätaren nu, men inget värde visas hur jag än vänder på fas-nolla till lasten och likaså om jag vänder på strömtrafoanslutningen, inget händer.
Mäter jag strömtrafoanslutningarna på mätaren så visar det 0ohm, samma som med en multimeter ju, det är ju 0ohm över COM och 10A -anslutningen.
Och när jag försöker mäta ström över trafon så visar den bara 0A, detta på en fluke 177 som borde kunna visa de 5-6mA som det borde bli?

Fick en knasig idé och satte mitt spagg på 3V 100mA och trökade in det på en strömspoleanslutning. Visade inget.
Men det är ju DC, så det kan ju kanske inte visa nåt då, borde ju vara AC från en strömspole.

Det börjar kännas inkompatibelt med prylarna jag har här, behöver nog en annan strömspole är min gissning.
Behöver ni nån mer info/test, eller får ni samma slutsats? Jag tror jag har beskrivit allt rätt tydligt.
Prins Valiant

Inlägg av Prins Valiant »

En strömtrafo är som en vanlig trafo, primär och sekundärlindning. Polvändning o.d. har ingen betydelse. Därför tycker jag det är konstigt att den ej ger något värde ut.

Eller? Är det en piezo-elektrisk strömtrafo. Laddstolpe är ju ganska nytt, varför skulle de inte vara en piezo-elektrisk strömtrafo. Detta har ju mer eller mindre blivit standard i inverters. Kräver speciell matning.
Användarvisningsbild
ajje

Inlägg av ajje »

Det skulle ju kunna vara så att det inte är vanliga strömtrafos utan att de är baserade på Rogowskispolar, då är det en spänningsutgång och inte en strömutgång från dem.
Prins Valiant

Inlägg av Prins Valiant »

Vad jag vet om Piezo-trafos ä att de matas med en DC-spänning. Strömvärdet är en överlagrad AC-spänning som utvärderas. Kommer ej ihåg om det är amplituden eller frekvensen som är mätresultatet. Vet bara att principen används i inverters på utgångarna.
Justering:
Jag tror också på Ajje, Rogovskispolar verkar vara det man använder i inverters för strömmätning. Små, smidiga och funkar bra vid varierande frekvens på strömmen.
Så mitt snack om Piezo-elektriskt som beteckning är väl fel.
Senast redigerad av Prins Valiant 13 oktober 2022, 12:33:11, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Ajje är nåt på spåren tycker jag.
Mätta och kikade i prylen strömtrafona är anslutna till, och den mäter 27ohm på anslutningarna.
En kik inuti visar bara lite små ytmonterade saker och nån OPAMP och lite.

Så nu bestämmer jag att dessa strömtrafos inte är för mig och min mätare.
Finns 1:1000 i jungeln för nån hundring stycket: Amazing länk

Hade bara velat prova med nåt först innan jag köper, så mätaren faktiskt fungerar..
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Och då har vi ett par andra strömtrafos, köpta här på forumet: https://www.relek.se/product/tr-3025s-s ... ter-3-pack

Dessa ska vara 1:300, med en 200W glödlampa mäter typ 2,8mAAC om jag ansluter multimetern direkt över trafon.
Ohmmätning visar 4ohm.

Ansluter jag dessa till energimätaren och ställer in 1:300 så visar den .. inget. :roll:

Vad som inte är helt 100 rätt nu är att jag ger energimätaren 1fas 230V, istället för 3fas 400V som den är konfad för.
Men jag mäter ju 230VAC Lx-N, samt då såklart 0VAC Lx-Lx. Och den klagar inte på nåt.

Så jag vet inte vad jag ska kika på härnäst?
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

Rätt lastresistans och spänningsmätning kanske.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

kolla i manualen för elmätaren, om jag gissar så ska den ha 5A in på fulllast
dom vanligaste industrimodellerna är ex 50/5A

då räcker dom däringa små inte till på något sätt
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Kikat runt lite, och som jag förstått så kan den ha max 5A, men inställbar 1-5A?

I ett avsnitt:
"Use button 2 to set the secondary current (value 1A or 5A)"

I ett annat:
"Nominal current: 5A
Metering range: 0-6Arms
Resolution: 0,1mA (Display 0,01A)"

Så det låter väl som att de strömspolar jag har nu skulle funka?

Då en knapp på panelen är trasig kan jag inte ställa in via panelen på mätaren, men kommunikationen funkar och via den har jag ställt in primary 300, secondary 1.
Utdrag ut modbustabellen:
Current transformer I1, primary - 0..1000000
Current transformer I1, sec. - 1..5
Användarvisningsbild
ajje

Inlägg av ajje »

Är mätaren programmerad att mäta i alla fyra kvadranterna?

Jag tänkte att om mätaren bara är inställd på att mäta i en riktning kanske den visar noll om energiflödet går åt andra hållet.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Lite osäker på detta, men jag har å andra sidan testat att polvända trafon, och vända på kabelriktningen genom den så att säga.
Tror inte jag hittat att den konfas för olika strömriktningar. Däremot finns register för "delivered" och "consumed", så den mäter väl i bägge riktningar får man anta.
Pucco

Inlägg av Pucco »

Men tittar man i installationsmanualen ska ju transformatorn ha en sekundärström på 5A eller 1A.
https://www.janitza.com/umg-96rm-downlo ... -de-en.pdf

• is only approved for measuring current with a
current transformer.
• is intended for connecting current
transformers with secondary currents of
../1 A and ../5 A.
• has the current transformer ratio 5/5 A set as
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Och sekundärström är den ström som genereras vid spolens max mätgräns?
Så med de trafosar jag har med omvandlingstal 1:300 så ger de 1A vid 300A?
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Bara för att:
Jag har trätt ena ledaren till en 200W glödlampa genom strömspolen. Strömmen är sedan tidigare mätt till 0,85A.
Med ett 50ohm motstånd på strömspolens tåtar så mäter jag spänningen över motståndet till 131mVAC.
Pucco

Inlägg av Pucco »

Verkar vara korrekt. 1A eller 5A verkar vara för att mätvärdet ska vara inom AD-omvandlarens mätområde. Dock klarar verkar strömingångarna klara 120A i 1 sekund.

0,85A primär och 131mV över 50ohm ger ett beräknat varvtalsförhållande på 324 som verkar vara i rätt härad.
Man kan också se transformatorn som en impedanstransformering. Primärsidan ser sekundärsidans resistans delad med varvtalet i kvadrat.
Skriv svar