Juldekoration LED

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bigg_martin

Juldekoration LED

Inlägg av bigg_martin »

Hej,
jag ska bygga en juldekoration bestående av LED's som blinkar lite som ljus. Jag ska ha fem stycken LED's i varje fuskljus. Till varje LED's plus ben ska det lödas ett litet litet motstånd. Min fråga: eftersom jag ska ha fem dioder per ljus kan jag istället för fem separata motstånd ha ett som som fem gånger värdet på de enskild motstånden. Till exempel istället för 5 stycken på 2 Ohm ha ett på 10 Ohm. Det är ett 12volts system.
ie
EF Sponsor

Re: Juldekoration LED

Inlägg av ie »

Vad är det för dioder och hur ska de drivas? 2 Ohm som förkopplingsmotstånd är väldigt udda (lågt). Visa gärna en skiss.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Är det inte sådant där man ska sluta med nu när det är elkris?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Precis, 2Ω är väldigt lågt. Man kan nog använda upp emot 1kΩ.

OM du har fem lysdioder som blinkar i sekvens (inte flera på en gång) kan ju ... vi tar en bild. 555 är en oscillator och 4017 är en räknare där en utgång i taget aktiveras. Notera att man här bara använder ETT motstånd trots att det är 10 lysdioder.

Bild

Om du ska tända upp flera motstånd på en gång bör du ha ett motstånd till varje eftersom specarna för lysdioderna kan vara olika och en lysdiod kan dra mer ström och eldas upp och så går nästa lysdiod.

Bild
bigg_martin

Inlägg av bigg_martin »

Hallå, tack för era svar. 2 Ohm var bara ett exempel, jag har inte dem framför mig så jag vet inte vad det riktiga värdet är. Dioderna blinkar/flämtar som ett stearinljus individuellt, funktionen är i dioden. Men jag tror jag vet hur jag skagöra nu så tack för ert engagemang.
Skriv svar