Me too! (Ett CNC-projekt)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Är det inte svårt att fästa alla komponenter på ett betongfundament (både placeringen och infästningen)? Eller gjuter man in fästelement direkt i gjutningen? Gjuter man i en trä-ram?

/Johan
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Jo det är där problemet kommer in. Man måste i förväg planera in fästen och skruva dessa i formen innan gjutning och svetsa fast armeringen i dessa så det sitter ordentligt sedan. Det är där man åker på problem sedan med bearbetning av planytorna för skenstyrningarna. Formen skruvar man av formplyfa eller dylikt. Man bör dock lägga några mm ram kring stålplattor osv så man kan planfräsa utan att behöva köra i betongen.

I X led kan bli knepigt att bearbeta för skenor under portalen.

Som sagt, det är en utmaning. Men jag anser att dyra skenstyrningar, kulskruvar osv förtjänar det för att komma till sin rätt. Skenor i lite kraftigare modell kan jag komma över gratis då vi monterar sådant på jobbet och fick fel så vi kapade av en meter på några stycken och har en lång 5m med kosmetisk rostskada. Yt rost på topp men inget där kulorna löper. Tyvärr så kostar lagren 2500kr styck. Så det drar iväg med 30'kr bara där. :roll:

Det är nog så att jag sannolikt är lite för bortskämd med utrustning och maskiner så jag ställer lite hårdare krav.

Whynot> Det ser stadigare ut direkt i och med att portalen är fast och benen har lite bredd samtidigt som bordet sitter stadigt. Det du kan åka på är vibrationer i sida ifall du ska ta i lite med en pinnfräs. Men de kan du lätt dämpa med att luta en blyklubba mot sidan på portalens ena ben. Det är så jag får göra ifall jag ska fräsa på en sådan konstruktion och inte får annat stöd. Även fast maskinen jag kör lastar upp till 20 ton per meter på bordet så är det mesta som vi kör i dagsläget svetsat skrammel. Det är inte var dag vi får stadiga klumpar att ge järnet i.

Mikael
GFEF

Inlägg av GFEF »

strombom
>Gjuter man i en trä-ram?

Min skrivbords ide är en upp-och-ner vänd plåtlåda.
Som en storköks långpanna...
Borra hål i botten för fästpunkter.
Montera fästskruvar till plattjärn i botten.
Fyll med betong,när betogenen har stelnat bra (21 dagar för <90% enligt norm)
förspänn betongplattan.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

whynot skrev:Om Du vill se hur jag gjort mitt stativ så finns bilder här hoppas jag.
Det är tungt, 60x60x6 mm fyrkantsrör som ska sandfyllas. Y-balken är 120 x 60 x 6 mm som sitter i 10 mm plattor.

http://www.lookatnet.com//Dscn0298a.jpg
http://www.lookatnet.com//Dscn0299a.jpg
http://www.lookatnet.com//Dscn0301a.jpg
Snyggt bygge!
Hur stort arbetsområde kommer den att få?
Var har du hittat skruvar och lager, ebay?
Skriv svar