Strömkabel från mätaren till distributören

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Horst

Strömkabel från mätaren till distributören

Inlägg av Horst »

Hej,

Kan någon tala om för mig vilken typ av kabel som är acceptabel från elmätaren till underfördelningen?

För närvarande är en kabel med 3 faser och jordskärm installerad, troligen en EKKJ-kabel.

Jag skulle vilja installera en 5x16mm², men kan inte hitta något med fasta kopparledare, bara flexibla (N1XV-R).

Är detta alternativet? Och är det tillåtet i Sverige?

För att undvika spekulationer kommer jag från Tyskland och här skulle jag veta vilken typ av kabel det rör sig om. I Sverige är det tydligen annorlunda.

Hälsningar Horst
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: Strömkabel från mätaren till distributören

Inlägg av AndLi »

Det styrs väl i första hand av anslutningarna på mätare och central, men jag skulle säga att det är okej att använda en kabel som inte är enkardelig om anslutningblecken är konstruerade för det. Och det skulle jag vilja påstå att de flesta är i dessa mindre dimensioner.

Men det borde väl den behörige elektrikern som ska byta kabeln kunna svara på ;)
Bo.Siltberg

Inlägg av Bo.Siltberg »

Ja, kablar med flera kardeler är tillåtna. Det är ganska jobbigt att installera en 16 mm² som är enkardelig.
Den typen som heter -R i slutet är vad du ska ha. Den är inte speciellt flexibel, går inte att jämföra med en flexibel an anslutningskabel, men ändå mångdubbelt enklare att hantera vid installationen.
Man kan även använda en kabel som heter ACEFLEX/RV-K/N1XV-K, där "R" och "-K" står för flerkardelig. Den är nästan lika mjuk som en anslutningskabel men godkänd för markförläggning.
Horst

Inlägg av Horst »

Tack för svaret, så kablar med denna beteckning är tillåtna?

I Tyskland får endast fasta koppartrådar förläggas, dvs. inte flexibla enskilda trådar.

Jag skulle installera den i Tyskland:

https://www.hornbach.de/shop/Erdkabel-N ... tikel.html

Hälsningar Horst
Skriv svar