Svart sak i bagage
Re: Svart sak i bagage
Är det inte snarare inne anslutningar som släppt på grund av vibrationer. Om svetsen släpper så bör det ju vara tydligt.
Jag har kollat på svetsarna på dioden och även pillat på dom med en liten mejsel och dom verkar sitta bra.Jan Almqvist skrev: ↑26 oktober 2022, 09:29:40 Ett tänkbart fel är att en av svetsarna har släppt och att inte är något fel på dioden egentligen. Jag tycker att det som står på kiacarclub.se tyder på att sådant händer.
"Plockar jag ut lamphållaren och knackar lite lätt på dioden som sitter där så börjar den lysa igen (ett tag)."
Har kollat över hela lamphållaren och kan inte se att något är sönder p.g.a vibration.
Vill tacka alla för hjälpen!
Har nu bytt dioden och har äntligen ljus i bagaget igen
Ni är guld värda!
Har nu bytt dioden och har äntligen ljus i bagaget igen
Ni är guld värda!
-
Min teori är att dioden behövs för att ta bort ett svagt flimmer även om lampan är avstängd.Vissa LED-lampor tycks bete sig så.
Man har också försökt med stora motstånd i serie och motstånd i parallell,zenerdioder,kondingar mm.
En del påstår att de lyckats,men de talar nästan aldrig om vilka värden de använt....
Jag har en KIA(den har precis fyllt 1 år) med vanliga lampor,men den har också en diod i serie,tror det var på jordsidan.
Man har också försökt med stora motstånd i serie och motstånd i parallell,zenerdioder,kondingar mm.
En del påstår att de lyckats,men de talar nästan aldrig om vilka värden de använt....
Jag har en KIA(den har precis fyllt 1 år) med vanliga lampor,men den har också en diod i serie,tror det var på jordsidan.
Ja är det led är det normalt.
Krypströmsdödare.
På oljeltrycksgivare o neutralgivare som diodkonverteras så brukar man få sätta pulldown/pullupmotstånd då dom är så lättdrivna så fukt o speciellt vägsalt/fukt tänder dom fullt ut om det är en efterkonstruktion utan detta inbyggt
Krypströmsdödare.
På oljeltrycksgivare o neutralgivare som diodkonverteras så brukar man få sätta pulldown/pullupmotstånd då dom är så lättdrivna så fukt o speciellt vägsalt/fukt tänder dom fullt ut om det är en efterkonstruktion utan detta inbyggt
Nu handlade det väl om en glödtrådslampa?
Kan tänka mig att en diod i serie är bättre om den är konstantmatad med plus mot jordsidan som matar för o se till att den inte ligger o smålyser för krypströmmar
Pullup/pulldown används vid efter monterade diodlampor kopplade under drift och då spelar inte strömförbrukningen nån roll.
Pullup/pulldown används vid efter monterade diodlampor kopplade under drift och då spelar inte strömförbrukningen nån roll.
-
Oavsett lamptyp som pajat/provas så blir ju resultatet detsamma då den ligger i serie med dioden.
Man har nog byggt såhär med tanken att båda ska passa.
Man har nog byggt såhär med tanken att båda ska passa.
Satte en diodpanel på en hoj o då lös neutralen o oljelampan varje gång de regna
Satte 10k pullupp på dioden , dessa var på hojens "svart" vilket är plusjord o kopplar mot jord vid utlösning
Satte 10k pullupp på dioden , dessa var på hojens "svart" vilket är plusjord o kopplar mot jord vid utlösning