Komponent identifikation

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
heurlin

Komponent identifikation

Inlägg av heurlin »

Hej,

Har ett äldre kocoverk med el som någon kopplat lite på känn verkar det som och nu försöker jag få ordning på det hela.

Någon som kan hjälpa mig identifiera denna komponent så jag kan söka och leta reda på hur den ska kopplas till resten?

Bild
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Komponent identifikation

Inlägg av TomasL »

Ser väl ut at vara et gammalt kontaktormotorskydd, byt mot modern utustning.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Liknar väldigt mycket det kontaktormotorskydd jag och en kompis skrotade för ett par veckor sen.
Det hade styrt en gammal högtrycksvattenpump som användes till högtryckstvätt.
heurlin

Inlägg av heurlin »

TomasL skrev: 19 oktober 2022, 17:22:02 Ser väl ut at vara et gammalt kontaktormotorskydd, byt mot modern utustning.
MadModder skrev: 19 oktober 2022, 17:36:05 Liknar väldigt mycket det kontaktormotorskydd jag och en kompis skrotade för ett par veckor sen.
Det hade styrt en gammal högtrycksvattenpump som användes till högtryckstvätt.
Vad rekommenderas att byta till istället? Och behöver något mer bytas ut/tas bort om man uppgraderar till modernare? Går ju ett gäng kablar till en modell större "spole" som sitter bredvid denna som jag gissar på inte behövs om jag moderniserar?

Ber i förväg om ursäkt om jag inte har koll men känner att grejer från 1960-70 med röd jord m.m är lite överkurs för mig..
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Föreslår att du ber en elektriker fixa till det, då du uppenbarligen inte har nödig kännedom.
heurlin

Inlägg av heurlin »

TomasL skrev: 20 oktober 2022, 06:18:00 Föreslår att du ber en elektriker fixa till det, då du uppenbarligen inte har nödig kännedom.

Har frågat 2 olika elektriker och fått samma svar - "Vet inte vad det där där", därav vände jag mig hit. Så har du koll på vad som behöver bytas är du mer än välkommen att ge tips.

Eller ännu bättre, om du vet vart man kan få ett kretsschema så kan jag utgå från det :tumupp:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Du kan ju förklara vad ett kocoverk är för något, så blir det enklaren.
Oavsett
kontaktor.jpg
Till exempel
https://www.proswede.nu/product.html/ko ... dd-10-16-a
Men det finns många som säljer liknande.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

TomasL skrev: 20 oktober 2022, 08:23:15 Du kan ju förklara vad ett kocoverk är för något, så blir det enklare.
Kanske?
Prins Valiant

Inlägg av Prins Valiant »

Är nog mer inne på något som kallas motorskyddsbrytare, viket var vanligt tidigare på vissa maskiner, exempelvis stora lyftkranar där kraftmatning slogs till med knapp i hytt. Motorskydds- syftar till att man har en motor som via en manöverledning mekaniskt fjärrkontrollerar en större frånskiljare som är kombinerad med överlastskydd = motorskydd.
Ibland hängde motorskyddsbrytar-beteckningen kvar när dessa manövrerades med manöverspole likt en kontaktor.
Detta är dock endast en kvalificerad gissning.
Dessa kan ersättas men vad TomasL visar i sin bild. En kontaktor som aktiveras med en lokal eller på annat placerad tillknapp. Kontaktorn slår ifrån ifall strömmen överstiger ett inställt värde.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Själva inkoppling mm, beror ju på om det är elektriskt eller bränsle-eldat, då det borde finnas förreglingar som förhindrar att värmen slås på om inte fläkten går.
Prins Valiant

Inlägg av Prins Valiant »

När jag ser första bilden med Hägglunds, är det 2 hål i skyltämnet. Gissningsvis har det suttit en TILL och en FRÅN-knapp i dessa. Så troligtvis skall det vara en sådan kopplare som TomasL har sitt inlägg.
Vad jag förstått är detta en sorts dieseleldad byggtork. Då kommer det in säkerhetsförreglingar m.m. Av säkerhetsskäl måste därför ett elschema hittas. Kanske någon annan här på forumet har ett sådant. Eller att det går att finna på insidan av någon lucka på agggregatet.

Med hjälp av ett sådant är det troligtvis ganska lätt att beskriva hur denna komponent kan bytas med bibehållen säkerhet.
Teknikern
Bannad

Inlägg av Teknikern »

Sådana där värmeapparater är enkelt kopplade, en kontaktor med påmonterat motorskydd levererar ström till hela aggregatet, styrningen till detta går genom två bimetallstermostater som fungerar som överhettningsskydd samt till flamkontrollenheten som är en låda som dels stoppar aggregatet om lågan slocknat och inte återtänder, dels stoppar om inte lågan tänder inom en liten tidsintervall samt styr högspänningstransformatorn som stängs av när lågan tänt. Enheten kallas flamvakt och har schemat inuti lådan eller på plinten när man demonterar huvudenheten från fästplattan, den sitter med stiftkontakt och fixeras med en låsskruv mitt uppe på kåpan.

Schema kan man nog glömma men hjälp kan du få om du vänder dig till en firma som håller på med oljebrännare, gärna med äldre gubbar som garanterat känner igen även "antikviteter".
Skriv svar