Kretsar med ethernet-stöd
en mycket bra IDE, dock inte gratis, men billig är WIZ-C, använder den själv.
Priserna starta runt £35:- och upp till £100:- för Pro versionen.
WIZ-C är så nära ANSI man kan komma (gissar jag), en grafisk simulator med "External Devices", dvs LCD, knappar, lampor minnen mm.mm.mm.
En "Application Designer" där du drar och släpper "biblioteksmoduler" och kopplar in I/Ot till de olika rutinerna.
Full ICD support direkt i IDE'n med radsupport för C-koden, Dock inte uChip's ICD, utan deras egen, vilken i vissa lägen är bättre (en pinne samt 16 BP, mot uChip 2 pinnar och 2 BP(eller nått sånt))
Pro-versionen stöder "Multi-PIC" dvs du kan simulera flera ihopkopplade PICar samtidigt.
Proversionen inkluderar även en assembler, så du kan även skriva helt i asm om du vill.
Samt sist och inte minst, bra support.
Har skrivit min Webbserver baserad på en 18F8622 och RTL8019 med WIZ-c
Länk till deras hemsida www.fored.co.uk
PS, de stöder också AVR.
Priserna starta runt £35:- och upp till £100:- för Pro versionen.
WIZ-C är så nära ANSI man kan komma (gissar jag), en grafisk simulator med "External Devices", dvs LCD, knappar, lampor minnen mm.mm.mm.
En "Application Designer" där du drar och släpper "biblioteksmoduler" och kopplar in I/Ot till de olika rutinerna.
Full ICD support direkt i IDE'n med radsupport för C-koden, Dock inte uChip's ICD, utan deras egen, vilken i vissa lägen är bättre (en pinne samt 16 BP, mot uChip 2 pinnar och 2 BP(eller nått sånt))
Pro-versionen stöder "Multi-PIC" dvs du kan simulera flera ihopkopplade PICar samtidigt.
Proversionen inkluderar även en assembler, så du kan även skriva helt i asm om du vill.
Samt sist och inte minst, bra support.
Har skrivit min Webbserver baserad på en 18F8622 och RTL8019 med WIZ-c
Länk till deras hemsida www.fored.co.uk
PS, de stöder också AVR.
Ett fint program för att grafiskt simulera olika uC är annars Proteus VSM (http://www.labcenter.co.uk/index.html?/ ... erview.htm)
Lekte med det när jag programmerade PIC tidigare.
Läste på wiki precis att skillnaden mellan PIC och AVR är just att AVR är snabbare och kraftfullare.
Sedan verkar det finnas många gratis C kompilatorer till AVR. Så frågan är vilken C-kompilator man ska välja.
Det verkar som att det är WinAVR som gäller, eller?
Finns WinAVR som plugin till AVR Studio kanske?
Man kanske ska ladda ner den och börja hacka lite kod. Måste bara leta rätt på en vettig programmerare. Har ett par men ingen för AVR. Har en multiprogrammer (AD-Teknik) och en Wisp628.
Vilken programmerare ska man sätta ihop då?
Lekte med det när jag programmerade PIC tidigare.
Läste på wiki precis att skillnaden mellan PIC och AVR är just att AVR är snabbare och kraftfullare.
Sedan verkar det finnas många gratis C kompilatorer till AVR. Så frågan är vilken C-kompilator man ska välja.
Det verkar som att det är WinAVR som gäller, eller?
Finns WinAVR som plugin till AVR Studio kanske?
Man kanske ska ladda ner den och börja hacka lite kod. Måste bara leta rätt på en vettig programmerare. Har ett par men ingen för AVR. Har en multiprogrammer (AD-Teknik) och en Wisp628.
Vilken programmerare ska man sätta ihop då?
-
- EF Sponsor
Den som är helt gratis är WinAVR. Gör så här: Ladda ner AVR-studio från Atmels sida och installera. Ladda sedan ner service pack 4 och installera. Hämta sedan senaste versionen av WinAVR och installera. Du bör nu kunna starta AVR-studio och välja om du vill göra ett "c-projekt" eller "asm-projekt", enklare kan det inte bli?
Du kan ju tex börja med att skriva kod till en blinkande lysdiod och köra den i simulatorn så får du själv avgöra om du tycker om miljön eller inte.
Atmel har en billig programmerare AVR-ISP MKII och även en emulator AVR Dragon. Annars finns det många hemmabyggen att välja mellan. Smidigast är en programmerare som stöds av AVR-studio.
Du kan ju tex börja med att skriva kod till en blinkande lysdiod och köra den i simulatorn så får du själv avgöra om du tycker om miljön eller inte.
Atmel har en billig programmerare AVR-ISP MKII och även en emulator AVR Dragon. Annars finns det många hemmabyggen att välja mellan. Smidigast är en programmerare som stöds av AVR-studio.
AVR Dragon kostar ju lika mycket som AVR-ISP MKII. Är inte en debugger en programmerare som man även kan använda för debugging?
Har Atmel eller Microchip förresten några FPGA:er med uC-kärna?
Glömde säga att jag har en Atmel Butterfly som jag knappt har rört. Man kanske skulle skaffa en ENC28J60 och sätta ihop med butterflyn och börja leka.
Vilka Atmel-kretsar ska man beställa samples på och börja leka med då?
Har Atmel eller Microchip förresten några FPGA:er med uC-kärna?
Glömde säga att jag har en Atmel Butterfly som jag knappt har rört. Man kanske skulle skaffa en ENC28J60 och sätta ihop med butterflyn och börja leka.
Vilka Atmel-kretsar ska man beställa samples på och börja leka med då?
-
- EF Sponsor
Tydligen är det inte många som tittar på de länkar jag bifogar (för lite bilder?). Enligt http://www.sics.se/~adam/uip/size.html, så blir sammantaget:
. ARP
. IP/ICMP/TCP (transportprotokoll och ping)
. HTTP (Hyper Text Transport Protokoll, Webserver asså)
. Checksum functions
. Packet buffer
6258 Bytes i kodstorlek och utnyttjar 988 bytes RAM på en ATMEL AVR kompilerat med GCC 3.3 och kodoptimering (-Os), vilket enligt mig (trots kassa betyg i matte) då skulle vara mindre än 32kB och kunna rymmas nätt och jämt i en Atmega 8.
Iofs blir det inte mycket över till annat, men nog skulle man kunna blinka en och annan diod iaf.
EDIT: Det framgår inte om kod för att hantera ethernethårdvara (typ ENC28J60) är inkluderad, så för att vara säker kanske man skall välja en storlek större än Atmega8.
EDIT2: OOps! ARP är inte alls nåe routingprotokoll
. ARP
. IP/ICMP/TCP (transportprotokoll och ping)
. HTTP (Hyper Text Transport Protokoll, Webserver asså)
. Checksum functions
. Packet buffer
6258 Bytes i kodstorlek och utnyttjar 988 bytes RAM på en ATMEL AVR kompilerat med GCC 3.3 och kodoptimering (-Os), vilket enligt mig (trots kassa betyg i matte) då skulle vara mindre än 32kB och kunna rymmas nätt och jämt i en Atmega 8.
Iofs blir det inte mycket över till annat, men nog skulle man kunna blinka en och annan diod iaf.
EDIT: Det framgår inte om kod för att hantera ethernethårdvara (typ ENC28J60) är inkluderad, så för att vara säker kanske man skall välja en storlek större än Atmega8.
Senast redigerad av Kaggen 17 november 2006, 22:53:19, redigerad totalt 2 gånger.
Betyder det att man måste ha en hub för att man ska kunna kommunicera med den och inte kan använda en switch imellan?EDIT2: OOps! ARP är inte alls nåe routingprotokoll
TomasL
Använder du en ENC28J60?
Några fler här som har kopplat sin PIC eller AVR till sitt nätverk?
Vill gärna hitta något färdig projekt som man kan kolla igenom för att se hur det hela sätts upp. Gärna AVR-baserat eftersom jag fuderar på att sätta mig ner med en sådan.
Vilket används oftast hos utvecklare. Jag menar om man har det som jobb?
ARP= Address Resolution Protocoll, används föra att översätta en IP till MAC.quote:
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
Betyder det att man måste ha en hub för att man ska kunna kommunicera med den och inte kan använda en switch imellan?
TomasL
Använder du en ENC28J60?
Några fler här som har kopplat sin PIC eller AVR till sitt nätverk?
Vill gärna hitta något färdig projekt som man kan kolla igenom för att se hur det hela sätts upp. Gärna AVR-baserat eftersom jag fuderar på att sätta mig ner med en sådan.
Vilket används oftast hos utvecklare. Jag menar om man har det som jobb?
Förklaring: IP är ointressant, det är MAC som gäller, all överföring i TCP/IP sker mellan mellan MAC-Addresser.
Använder RTL8019, INTE 28J60.
PICDem.net är en bra start, för att se hur det funkar.
Skillnaden mellan AVR och PIC är minimal, dvs NOLL om du skriver i C.
Dock har olika kompilatorer olika egenheter, då de inte är ANSI fult ut, dvs det som funkar i en kompilator funkar inte i en annan, sedan finns det andra begränsningar också, av akademisk karaktär
ankan:
Ok, routing med TCP/IP sker i IP-lagret. Har inte direkt med ARP att göra. Så från min förra post, bortse från det jag sagt om ARP.
Så här tror jag (kanske lite förenklat) det går till:
Datorn kollar om destinations IP, via logiskt and med nätmasken, ligger på samma nät som datorns lokala IP. Om inte kollas datorns routingtabell om det finns en route specifikt till destinations IP, i så fall skickas paketen via den routern, annars skickas paketen via default router.
Hub eller switch har inte direkt något med routing att göra (iaf inte på IP nivå) så det har ingen betydelse vilket som.
Angående PIC vs AVR så är det som att välja mellan SAAB eller VOLVO. Båda kan köra i 110, svänga höger och vänster, och ligger ungefär lika i pris. Det är mer en prestige sak vad man väljer.
Personligen håller jag på med PIC vad gäller assembler, däremot kommer jag att köra AVR iaf tills vidare när jag kör C. Främst beroende på att jag kommer utveckla på Linux. Om du är van vid PIC fortsätt med den. Jag kan inte direkt säga att det finns rena prestandaskäl att välja det ena eller det andra. Både AVR och PIC finns i massa olika modeller för alla möjliga ändamål.
EDIT: Skit oxå, det jag beskrev ovan är "proxy ARP", inte "ARP". Skrivit om ovanstående angående IP routing
Ok, routing med TCP/IP sker i IP-lagret. Har inte direkt med ARP att göra. Så från min förra post, bortse från det jag sagt om ARP.
Så här tror jag (kanske lite förenklat) det går till:
Datorn kollar om destinations IP, via logiskt and med nätmasken, ligger på samma nät som datorns lokala IP. Om inte kollas datorns routingtabell om det finns en route specifikt till destinations IP, i så fall skickas paketen via den routern, annars skickas paketen via default router.
Hub eller switch har inte direkt något med routing att göra (iaf inte på IP nivå) så det har ingen betydelse vilket som.
Angående PIC vs AVR så är det som att välja mellan SAAB eller VOLVO. Båda kan köra i 110, svänga höger och vänster, och ligger ungefär lika i pris. Det är mer en prestige sak vad man väljer.
Personligen håller jag på med PIC vad gäller assembler, däremot kommer jag att köra AVR iaf tills vidare när jag kör C. Främst beroende på att jag kommer utveckla på Linux. Om du är van vid PIC fortsätt med den. Jag kan inte direkt säga att det finns rena prestandaskäl att välja det ena eller det andra. Både AVR och PIC finns i massa olika modeller för alla möjliga ändamål.
EDIT: Skit oxå, det jag beskrev ovan är "proxy ARP", inte "ARP". Skrivit om ovanstående angående IP routing
Senast redigerad av Kaggen 19 november 2006, 20:07:18, redigerad totalt 1 gång.
RTL8019 är egenteligen avsedd för PC-ISA bussen, men eftersom ISA-bussen ursprungligen var en 8-bitars buss, så fungerar den bra ihop med uC.
ENC28J60 är en ny krets, speciellt konstruerad för uC, och använder sig av SPI istället.
vilken som är bäst är ju en smaksak.
Vad jag förstått så är ENC'n rätt buggig fortfarande.
ENC28J60 är en ny krets, speciellt konstruerad för uC, och använder sig av SPI istället.
vilken som är bäst är ju en smaksak.
Vad jag förstått så är ENC'n rätt buggig fortfarande.