Problem med 3st Induktionsvärmare från Car-o-Liner
Problem med 3st Induktionsvärmare från Car-o-Liner
har fått tre induktionsvärmare från Car-O-Liner på halsen. Alla har ungefär samma fel. Feta IGBT-drivaren blir det kortslutning i. När den är bytt blir det kortslutning i likriktaren. Säkringen går till maskinen också. Det är inget fel på induktionshandtaget. Det är testat med ett nytt kort och fungerar felfritt.
Det är nästan som att det blivit kortslutning inuti utgångskondingarna, som sen tar med sig halvledarna, men jag har mätt upp dom och dom verkar inte paj... very strange.
Har ritat upp ungefär som det ser ut. tyvärr delar inte caroliner med sig av elschemat.
Det är nästan som att det blivit kortslutning inuti utgångskondingarna, som sen tar med sig halvledarna, men jag har mätt upp dom och dom verkar inte paj... very strange.
Har ritat upp ungefär som det ser ut. tyvärr delar inte caroliner med sig av elschemat.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Problem med 3st Induktionsvärmare från Car-o-Liner
Min fråga är således - kondingarna är starkt misstänkta. Frågan är dock. Vad är det för failure mode på dessa? Fattar inte...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Problem med 3st Induktionsvärmare från Car-o-Liner
Det är den undre delen av IGBT modulen som tackat för sig. Kortis mellan VX18 och GH10
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Problem med 3st Induktionsvärmare från Car-o-Liner
effektprylar bör/skall testas med den ström som används och med lite högre spänning än vad som faktiskt används
vore rimligt att prova både transistorerna och kondingarna med rätt ström, spänning och på kondingarna kanske frekvens med
har provat en del och när man körda dom i testbänk kom problemen man inte såg vid normalmätning
ex tyristorer som ledde lite hela tiden eller som inte klarade 600v
eller inte klarade strömmen utan blev för varma
vore rimligt att prova både transistorerna och kondingarna med rätt ström, spänning och på kondingarna kanske frekvens med
har provat en del och när man körda dom i testbänk kom problemen man inte såg vid normalmätning
ex tyristorer som ledde lite hela tiden eller som inte klarade 600v
eller inte klarade strömmen utan blev för varma
Re: Problem med 3st Induktionsvärmare från Car-o-Liner
MKP kondingarna "Metallized Polypropylene" vanligt i X2 kondingar
fördelen att dom normalt inte går i kotslutning.
De haverier jag varit med om så har dom fysiskt deformerats, exploderat, smält eller spruckit.
Om dom sett fina ut har dom oftast bara tappat kapacitet.
Re: Problem med 3st Induktionsvärmare från Car-o-Liner
Kan vara så att igbt drivern tagit skada och öppnar igbtmodulen fullt.
Kan också vara så att likriktaren mätte ok från början men ändå tog skada när igbtmodulen kortslöts.
Sen vid belastning kortslöts likriktaren. Det är inte ovanligt.
Kan också vara så att likriktaren mätte ok från början men ändå tog skada när igbtmodulen kortslöts.
Sen vid belastning kortslöts likriktaren. Det är inte ovanligt.
Re: Problem med 3st Induktionsvärmare från Car-o-Liner
Aha.. så det blir byte *.* alltså.. kul. Det jag märkte nu är att den där stackars IGBT chippet inte går att få tag på längre. Köpte den i somras från TME nu spårlöst borta. Svårt få tag på nya kondingar också. Suck. Tveksamt om det lönar sig att reparera.
Re: Problem med 3st Induktionsvärmare från Car-o-Liner
Går IGBT sönder om den styrs ut max? hmmm
Re: Problem med 3st Induktionsvärmare från Car-o-Liner
Om drivern får spel och öppnar båda halvorna samtidigt blir det dålig stämning.