Miggy 125
Miggy 125
Har kommit över en miggy 125 där tådmatningen ej fungerar. Visade sig att 3 av 6 dioder var anslutningen avbränd. Byglade en diod och då startade matningen. Repade anslutningarna och startade då brändes de av igen trots att jag kör svetsen utan tråd och belastning. Vad kan orsaka denna höga ström?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Miggy 125
reparerade en sådan för ett tag sedan,Avbrott i transistorn
kolla så att inte matarverket har kontakt med plåten i svetsen
och att anslutningen för svetsström inte har halkat snett
den sitter på insidan av matarverket mot mittenplåten
följ kablar och titta så det ej ligger mot gods
börja med detta
//Ola
kolla så att inte matarverket har kontakt med plåten i svetsen
och att anslutningen för svetsström inte har halkat snett
den sitter på insidan av matarverket mot mittenplåten
följ kablar och titta så det ej ligger mot gods
börja med detta
//Ola
- prototypen
- Inlägg: 11105
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Re: Miggy 125
Ska kika ikväll så jag inte har kortis till chassit.
Måste vara dioderna på plus som ryker.
Ser ut som "nån" nyligen bytt dioderna, måste kolla att de fått rätt polaritet.
Måste vara dioderna på plus som ryker.
Ser ut som "nån" nyligen bytt dioderna, måste kolla att de fått rätt polaritet.
Re: Miggy 125
Verkar inte vara något som jordar till chassiet. Däremot verkar inte dioderna på ena plåten vara hela. Har mätt m multimeter, en visar 2mohm likriktat, en avbrott, en kortis. Tre av dioderna som sitter på andra plåen verkar vara hela, 1,5mohm likriktat.
Ska man prova o byta och provköra, eller är risken stor de blir förstörda.
Ska man prova o byta och provköra, eller är risken stor de blir förstörda.
Re: Miggy 125
Ja som ovan, vilka dioder handlar det om? Är det liktiktardioderna till svetsströmmen eller är det på kretskortet till trådmatningen? Ta gärna foto på kretskortet så vi kan följa med vad du tänker på...
Både fram och baksida.
Kolla att inte trådmatningen går trögt, dvs att det drar på tok för mycket ström. Har bytt en som brände kretskort pga trög trådmatning. Motorn hade skurit...
Både fram och baksida.
Kolla att inte trådmatningen går trögt, dvs att det drar på tok för mycket ström. Har bytt en som brände kretskort pga trög trådmatning. Motorn hade skurit...
Re: Miggy 125
Kolla på maskinisten där finns mycket om miggyn
Finns inget kretskort bara en handfull komponenter litet här och där hängande i egna trådar.
Finns inget kretskort bara en handfull komponenter litet här och där hängande i egna trådar.
Re: Miggy 125
Är dioderna på plussidan som bränts. Har beställt nya, byter alla 6 på en gång. Även kondensatorerna blir nya. Verkar som motorn får sin likspänning från samma likriktare. Frågan kvarstår om man törs köra igång med nya likriktarna med risk för att de bränns igen.
- prototypen
- Inlägg: 11105
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Re: Miggy 125
Om det är pressfitdioder, har du beställt 3 med anod till hölje och 3 med katod till hölje?
Protte
Protte
- prototypen
- Inlägg: 11105
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Re: Miggy 125
Innan du kopplar in stora transformatorn kan du koppla en liten enfastrafo till två av faserna på likriktaren så ser du om det blir liv i grejorna eller om det är kortslutning.
Protte
Protte