JBV skrev:Aha.. dåså Jag hade fått för mig att det var ganska krävande i högre hastigheter..
Beror naturligtvis på vad du menar med "högre hastigheter". En pulskodare med upplösningen flera hundra steg/varv som roterar många dussintals varv per sekunden blir lite knepigt i alla läge, då kan det vara bra att avlasta med logik.
Men oftast behövs det inte, så länge du har lite processortid över att lägga på att hantera det i mjukvara.
Jag hade tänkt mig 1000 pulser per varv (250 cpr encoder) och kanske 1500 rpm... Det skulle ge en 1:1 matning på 3000 mm/m på min fräs... För tillfället orkar mina stegmotorer bara en tjugondel av den hastigheten och det är totalt olidligt slött! Eventuellt vill man nog köra 2:1 så upp till 3000 rpm kan det nog röra sig om.. så 25-50 KHz minst, gärna mer!
50Khz tar inte överdrivet mycket cpu-kraft med 10 "mips".
Min Quadrature-räknare tar 13-15 instruktions-cycler excl interrupt.
Men då klarar den även av 2steg/gång eller 1steg/gång om quadrature-signalens kanaler är ur fas vilket är vanligt med hemmabyggda encodrar.
En metod som jag inte har testat ännu är att koppla en av kanalerna till clock in och den andra kanalen till en vanlig ingång.
Så i låga farter kör man helt med mjukvara och i höga farter låter man hårdvaran räkna (var 4:e steg).
Jag har inte fundrat på hur man löser det så jag vet inte om metoden är bra.
Vad tror ni om att bygga egna BLDC motorer då? hehe RC folket brukar ju göra det! Dock bygger dom ju utan hallsensorer, men det ska nog inte vara några problem! Kolla här: http://www.ppi.se/cjo/Slotless1.htm
Det jobbiga är ju om man ska ha en laminerad stator, funderar på att pröva slot- & ironless, bara gjuta in spolarna med epoxi... Har ritat lite på själva motorhuset:
Tjo! Nu har jag börjat rita lite... Tänkte att om jag ändå ska köra utan en BLDC driver så är det ju lika väl att bygga diskret! Skulle något i den här stilen fungera?
Jag har inte dimensionerat motstånden, drivspänningen eller zenerdioderna ännu! Tacksam för kommentarer och tips!
Jag tror nog att även de övre mosfetarna vill ha gatemotstånd.
Det tog mig ett tag att förstå hur kretsen funkar, men jag tycker att det ser ut som att den borde funka. Tänkte du ut den själv, eller har du hittat den nånstans?
Du behöver dock inte några frihjulsdioder parallellt med mosfetarna om du inte ska använda icke-kombinerade igbt:er (vilket du inte kan med din drivkrets), så du kan spara in på den komponenten.
High-Side driverserna hittade jag här: http://www.innovatia.com/Design_Center/ ... rivers.htm
Det är den icke inverterade, och förbättrade varianten längst ned, "The collector current is now determined by R10", dvs R1, R4 och R7!?
Utmärkt om jag slipper dioderna, det är dom som kostar mig mest att köpa, har redan några rör IRFP460LC
Klart nice krets alltså. Man kanske skulle ta och använda den... Den är ju klart enklare att göra. Dock skulle jag använda mig av lite isolation mellan kraftsidan och logiksidan, men det beror ju också på hur hög spänning det handlar om. Dock funderade jag lite på dina 24 V. Vad jag kan se finns det ingen begränsning i spänningen till gatedrivaren så potentiellt kan det då landa 24V på gaten på transistorn. Det brukar de inte tycka om. Max 20 V, gärna 15-18 är vad jag har för mig är lämpligt.
Edit: Äh, den här gången missade jag zenerdioden. Det gjorde jag inte förra gången...
Jo jag slängde bara in 24V på måfå.. Ska ändra senare!
Jag har funderat på att köra AND grindar på logiksignalerna så att jag enbart behöver en PWM kanal för alla 6 FET:ar, är det en bra idé? Alternativt kör man 3 PWM kanaler bara på Low-side...
Hade tänkt köra med ATtiny2313, den är rätt billig, går upp till 20 MHz och har 18 I/O:
7 - bryggan
3 - hallsensorer
2 - enkoder
2 - step/dir
1 - enable
1 - strömbegränsning (motstånd, opamp, A/D...)
2 - kommunikation med pc för inställningar