En fundering angående Sparsnäs apparaten. Jag har en som varit igång i några år och det enda som fått den ut balans är helt normala saker som elavbrott och batteristrul i sändaren.
20221004_154638.jpg
Hos brorsan visar den väldigt konstiga värden, bland annat en förbrukning på ca 3,3 till 3,6 kW som återkommer med ojämna mellanrum. Det varar från ungefär 10 sekunder och upp till 2 minuter. Vi har kopplat ur det mesta och kollat lite olika tänkbara scenarier men jag får en känsla av att det är en falsk signal eller störning eftersom inget känns som det synkar med "spöksignalen".
20221004_154653.jpg
Då är frågan vad som kan orsaka det? Sändaren sitter utomhus (på landet) Det är ca 70 meter mellan sändare och mottagare och lite halvt fri sikt. Mottagaren visar att det är bra signal, mellan 2 och 4 pinnar. En tanke som jag fick, att den trådlösa routern skulle spöka men det ligger på en helt annan frekvens så det kändes inte helt. Tacksam för idéer och förslag. Numera har brorsan timdebitering sen 1:a oktober och rent generellt ser det ut som att Sparsnäsen visar några kWh mer än vad elbolaget mäter.
(redigerat saknade ord, tecken och siffror)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.