Relä med minusstyrning?
Tänk på att det kan vara din brevlåda Sodjan, Schhh.... Säg inget.....
Detta är ingen ny uppfinning utan det fanns att köpa förr för egen montering, den startades med tidur. Om du bara kunde ana vad men staket och brevlådor som mejades ner. Det togs bort ur marknaden troligen på risken för olyckor eller om det var att man glömde att bilen stod och gick.

Vi jämför här att
a) Gå ut till en iskall bil och starta den för att genast köra iväg.
b) Starta bilen och låta den gå på tomgång i 5-10min innan man åker.
Skillnaden i miljöpåverkan lär vara otroligt liten. En kall motor som belastas innan den hinner bli varm släpper ut mycket mer än en motor som varmkörs utan last. Alltså skulle det kunna bli BÄTTRE av att först varmköra sin motor innan man åker iväg.
Bäst är kanske en elektrisk motorvärmare men då måste vi ju bygga fler kärnkraftverk och ibland kan man inte ha el-motorvärmare av olika anledningar. OCh en bensinvärmare släpper ut minst lika mycket skit som en modern bilmotor.
Sedan så skulle ju jag iofs aldrig koppla ur orginal-startspärren på min bil. Nu är det ju bara att leta upp var 100Amp bor och sedan sno hans bil. Han har ju själv gjort halva jobbet! =) Rattlåset rycker man ju upp på de flesta bilar och nu kan man dessutom starta motorn med nån enkel fjärrkontroll. Jag skulle t.ex. börja med att prova en och annan byggsats från Kjell, Elfa eller liknande. Eller scanna RF medans han startar sin bil.
//B1N4RY
a) Gå ut till en iskall bil och starta den för att genast köra iväg.
b) Starta bilen och låta den gå på tomgång i 5-10min innan man åker.
Skillnaden i miljöpåverkan lär vara otroligt liten. En kall motor som belastas innan den hinner bli varm släpper ut mycket mer än en motor som varmkörs utan last. Alltså skulle det kunna bli BÄTTRE av att först varmköra sin motor innan man åker iväg.
Bäst är kanske en elektrisk motorvärmare men då måste vi ju bygga fler kärnkraftverk och ibland kan man inte ha el-motorvärmare av olika anledningar. OCh en bensinvärmare släpper ut minst lika mycket skit som en modern bilmotor.
Sedan så skulle ju jag iofs aldrig koppla ur orginal-startspärren på min bil. Nu är det ju bara att leta upp var 100Amp bor och sedan sno hans bil. Han har ju själv gjort halva jobbet! =) Rattlåset rycker man ju upp på de flesta bilar och nu kan man dessutom starta motorn med nån enkel fjärrkontroll. Jag skulle t.ex. börja med att prova en och annan byggsats från Kjell, Elfa eller liknande. Eller scanna RF medans han startar sin bil.
//B1N4RY
B1n4ry:Nu vet jag inte hur det är med "modernare" oljor men förr i tiden sades det att det är bäst att köra iväg "direkt" man startat bilen för att den snabbast möjligt ska komma upp till arbetstemp. Detta för att motorn när den är KALL slits allra mest. Naturligvis ska man inte gasa på fullt innan den är varm.
Sen är det så (iaf med äldre bilar) att de får mer bränsle och ibland för mycket på tomgång och gör man då detta ofta så får man bränsle i oljan som därför fungerar sämre.
Fö. står jag aldrig på tomgång då bilen ändå inte blir varm (diesel är EFFEKTIVT
) kostar bara onödigt mycket bränsle.
Sen är det så (iaf med äldre bilar) att de får mer bränsle och ibland för mycket på tomgång och gör man då detta ofta så får man bränsle i oljan som därför fungerar sämre.
Fö. står jag aldrig på tomgång då bilen ändå inte blir varm (diesel är EFFEKTIVT

Bränsle i oljan?
Ja det kan hända att en T-Ford eller så får bränsle i oljan av att köras på tomgång. Jag vet att morfar pratade om att hans Amazon fick det... Men en bil som är mindre än 30 år och inte har något fatalt fel på motorn lär nog inte få "bränsle i oljan" av att köras på tomgång.
Sedan vad som är bäst för bilen, köra kall eller varm det finns säkert massor med teorier... Vad det handlade om här var att man ville slippa sätta sig i en kall bil och om det då påverkade miljön positivt eller negativt att varmköra bilen innan man kör iväg.
Ja en Dieselbil finns kanske ingen mening med att varmköra eftersom den knappt blir varm av att gå på tommgång. I gengäld så har ju många moderna dieselbilar en separat bränsledriven kupevärmare som iofs drar en j-a massa diesel och spyr ut föroreningar men oftast går att köra som motorvärmare innan man startar...
//B1N4RY
Ja det kan hända att en T-Ford eller så får bränsle i oljan av att köras på tomgång. Jag vet att morfar pratade om att hans Amazon fick det... Men en bil som är mindre än 30 år och inte har något fatalt fel på motorn lär nog inte få "bränsle i oljan" av att köras på tomgång.
Sedan vad som är bäst för bilen, köra kall eller varm det finns säkert massor med teorier... Vad det handlade om här var att man ville slippa sätta sig i en kall bil och om det då påverkade miljön positivt eller negativt att varmköra bilen innan man kör iväg.
Ja en Dieselbil finns kanske ingen mening med att varmköra eftersom den knappt blir varm av att gå på tommgång. I gengäld så har ju många moderna dieselbilar en separat bränsledriven kupevärmare som iofs drar en j-a massa diesel och spyr ut föroreningar men oftast går att köra som motorvärmare innan man startar...
//B1N4RY
Enligt de undersökningar jag sett har det även med de allra nyaste bilarna dragit mer bränsle totalt att köra på tomgång en stund innan man startar bilen. De gamla rekommendationerna om att man ska starta bilen och direkt köra med lätt last är helt enkelt fortfarande riktiga.
Gällande bränsledriven kupévärmare så kommer det alltid att vara bättre än en bil på tomgång eftersom det "enda" kupévärmaren släpper ut är CO2 och vatten, medan bilen på tomgång förutom diverse oförbrända kolväten(som kupévärmaren också kan släppa ut om den inte är inställd rätt) så produceras ofantliga mängder med kväveföreningar och dessa är definitivt inte nyttiga för miljön. Det bästa är dock klart en eldriven motorvärmare (eller varmgarage, men den har i gengäld andra nackdelar). Elvärmaren har dessutom fördelen att den ger en mätbar skillnad(dock kanske inte någon besparing) redan vid runt 10-20 plusgrader.
Gällande bränsledriven kupévärmare så kommer det alltid att vara bättre än en bil på tomgång eftersom det "enda" kupévärmaren släpper ut är CO2 och vatten, medan bilen på tomgång förutom diverse oförbrända kolväten(som kupévärmaren också kan släppa ut om den inte är inställd rätt) så produceras ofantliga mängder med kväveföreningar och dessa är definitivt inte nyttiga för miljön. Det bästa är dock klart en eldriven motorvärmare (eller varmgarage, men den har i gengäld andra nackdelar). Elvärmaren har dessutom fördelen att den ger en mätbar skillnad(dock kanske inte någon besparing) redan vid runt 10-20 plusgrader.
Bränsle i oljan får man i moderna bilar pga många och korta resor, inte av tomgångskörning.
Vid varje kallstart, så blandas det in en del bränsle i oljan, kör man tillräckligt länge så bilen blir varm förångas och förbränns denna tack vare vevhusventilationen.
Men om man ofta kör till affären på hörnet, eller bor nära jobbet osv, så blir snart oljan mättad på bensin, det märks på besiktningen när man får höga HC-halter
Vid varje kallstart, så blandas det in en del bränsle i oljan, kör man tillräckligt länge så bilen blir varm förångas och förbränns denna tack vare vevhusventilationen.
Men om man ofta kör till affären på hörnet, eller bor nära jobbet osv, så blir snart oljan mättad på bensin, det märks på besiktningen när man får höga HC-halter
Direkt från batteriet via en tjock ledning. Till och frånslag av startströmen sköts just av nämnda solenoid. Ska man ha ett relä till det med så räcker inte 100A. Och om man nu inte använder solenoiden så är ju frågan vad som skall dra fram startmotorns kugghjul till kuggkransen på svänghjulet. Solnoiden har alltså dubbla uppgifter.$tiff skrev:Solenoiden ja, var kommer strömmen till motorlinningarna från då?
Mvh
Nisse