Aktiv bullerreducering

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Kontakt:

Aktiv bullerreducering

Inlägg av EPG »

Finns det någon som vet hur detta funkar?
bearing

Inlägg av bearing »

Principen är att man skapar ett ljud som är inversen av ljudet man vill dämpa. Summan av ljuden blir då 0.

Man kan t.ex. sätta en mikrofon på en hörsnäcka och styra högtalarelementet i snäckan så att detta "dras in" när det kommer en positiv ljudvåg och vice versa.
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Kontakt:

Inlägg av EPG »

Hur får man högtalaren att verka inverterat då?

Om man använder mickrofoner och högtalare med brett frekvensomfång samt en hyffsad förstärkare borde man kunna tysta ett rum rätt bra?
bearing

Inlägg av bearing »

Polvänder?

Jag vet inte mycket om detta, har bara fått principen berättad, Detta används tydligen i passagerarjetflygplan för att dämpa ljudet från motorerna.

Det verkar annars allmänt svårt att dämpa ett helt rum eftersom det tar en märkbar tid för ljudet att färdas några meter.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Jo själva principen är väldigt enkel. Mät upp ljudet, fasvänd det och skicka ut det igen. Problemet är just att detta fungerar för en enda punkt. Ljudet sprids olika, låter olika och har olika fas i varje del av ett rum. Det blir däför väldigt svårt att tillämpa på större ytor.

Däremot kan det fungera väldigt bra i t.ex ett par hörlurar eller liknande.
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Kontakt:

Inlägg av EPG »

Skulle det gå att rikta mot något objekt som typ en person eller en radio?
Maalobs

Inlägg av Maalobs »

Aah, nu förstår jag vad du är ute efter.
Jag har varit inne på samma spår själv, men problemet är att kärringen sitter ju aldrig still. :twisted:
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Re: Aktiv bullerreducering

Inlägg av $tiff »

pellebeefmaster skrev:Finns det någon som vet hur detta funkar?
Man skapar en invers av ljudet och sänder ut. Men som skrivet här förut går det bara med enkla metoder (klassisk analog elektronik) att göra för en eller ett fåtal frekvenser samtidigt. Men med "modern" datorteknik går det bättre. I ett par aktivt dämpande hörselkåpor sitter det en signalprocessor med fiffiga algoritmer som aktivt dämpar ut jobbiga frekvenser. Sist jag läste om detta räcker bara kapaciteten i processorn för att dämpa ut lågfrekvens buller upp till några 100 Hz. Men det är egentligen inget problem, eftersom de högre frekvensenrna är lättare att dämpa bort med hårdvara, d.v.s. med skumgummi.
pellebeefmaster skrev:Skulle det gå att rikta mot något objekt som typ en person eller en radio?
Ja, det borde gå bra. Principen kallas Beamforming, man kan använda en Phased Array för att åstadkomma det. Båda begreppen är egentligen elektromagnetiska fenomen, men det bör inte vara något hinder för att tillämpa dem på akustiska vågor.
Men som sagt, även här krävs det en hel del digital signalbehandling för att få något gjort!
tgr

Inlägg av tgr »

Jag har ett par philips hörlurar med aktiv dämpning.
Funkar perfekt på flygplan (inuti stora jetplan). Man slår på strömbrytaren och det blir nästan helt tyst.
De funkar även halvbra att dämpa bullret i ett serverrum och även lite mot bullret från en motorväg :)
De har en lite mic utan på varje kåpa.
Hade vart skoj att bygga egna med potentiometer så man kan svepa efter jobiga frekvenser.
Radiohead

Inlägg av Radiohead »

Dett borde väl iofs gå att göra med analoga kretsar, handlar ju bara om reaktionstiden. Den borde räcka ganska långt. Men det borde bli problem när man dämpar ljud i rum och inte i öronen. Orsaken är att lju rör sig ganska långsamt, och när ett ljud på 330 Hz har en våglängd på ca 1 meter så borde man bara kunna dämpa på vissa ställen åt gången medans ljudet förstärks på andra. Direkt i örat kan jag förstå, där kan man ju lätt se våglängden som mycket längre än måtten i örat.
Skriv svar