Relä med minusstyrning?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
100 Amp
Inlägg: 21
Blev medlem: 13 november 2006, 20:03:53
Ort: Stockholm

Relä med minusstyrning?

Inlägg av 100 Amp »

Hej!

Har en ganska enkel fråga tror jag? Hur kopplar man ett vanligt 12v 30A bilrelä så att styrningen lämnar jord i stället för +?? Har för mig att jag utfört denna koppling men kan ite komma på hur?

Mvh Matte
farskost
Inlägg: 454
Blev medlem: 17 april 2006, 19:55:21
Ort: Mölndal

Inlägg av farskost »

Du koplar reläet till jord istället för plus? vad ska du använda det till?
Användarvisningsbild
100 Amp
Inlägg: 21
Blev medlem: 13 november 2006, 20:03:53
Ort: Stockholm

Inlägg av 100 Amp »

Okej...

Lite trött nu tror jag :roll: Ska jag koppla jord på stift 30 och plus på stift 86? Har alltså en plus styrning som jag vill ska kunna styra en jordstyrning. Ska ha det till ett tidrelä till startmotorn, har en fjärrkontroll som jag vill starta bilen med men tidrelät jag fått tag på aktiveras med minus...

/Matte
Användarvisningsbild
100 Amp
Inlägg: 21
Blev medlem: 13 november 2006, 20:03:53
Ort: Stockholm

Inlägg av 100 Amp »

Jag ändrar min fråga då mitt relä verkar fått fötter... Jag har en fjärrstyrd box som ger + på fyra utgångar. En utgång är kopplad till tändning och behöver då koppla en av dom resterande tre till startmotorn. Ved ska jag ha för komponent / relä som bara ger + en kort stund? Alltså jag kan ju givetvis trycka på knappen en gång för att sedan stänga av plusen till startmotorn när bilen startat men det är inte lika kul, har en relativt ny bil och den startar istortsett på ca 3-4 sek! Hur ska jag göra?
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Inlägg av tusse »

Om jag förstått dig rätt så ska bilen starta av sig själv med tidrelä. Först så måste du se till att ingen växel/drive kan ligga i, en automatväxlad är det enkelt att ta reläspänningn från startspärren en manuell måste du göra en egen indikering. Sedan behöver du något som släpper startmotorn när den startat, där är lämpligt att använda indikeringen för laddlampan till en relästyrning.
85 till tidrelä 86 till plus 30 till plus 87 till startmotor.
Jag föreslår att du bordlägger iden.
Lycka till!
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Inlägg av tusse »

Det är inte fötter utan anslutningarna på reläet. Hehe :lol:
Nu har du ändrat dig så ett relä behöver du som styrs med plusspänning från din låda och som tar jord från generatorns lampa. När motorn startar så börjar generatorn ladda och då släpper reläet till startmotorn. Är du inte säker på vad du håller på med så: föreslår att du bordlägger iden igen, har sett alt för många kabelbränder.
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43251
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping

Inlägg av sodjan »

> Hur kopplar man ett vanligt 12v 30A bilrelä så att styrningen lämnar jord i stället för +??

Vilken "styrning" ????
Är det *in* eller *ut* på relät ??

Om det är *in* (d.v.s spolen) så är det bara att kopppa den andra polen
till motsatt spänning (+ eller -)

Om det är *ut* (d.v.s kontakten) så kan du i princip koppla den hur du vill.
Det är ju bara en kontakt...

Men vad är det du *igentligen* vill göra ?
Kunna starta bilen när du står bredvid ? Varför det ???
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> 100 Amp

Ett 30 A relä lär inte räcka, du lär behöva minst ett som klarar av att leverera 100 A utan påtagligt spänningsfall.
Användarvisningsbild
Nisse
Inlägg: 908
Blev medlem: 9 juli 2006, 23:25:46
Ort: Kumla

Inlägg av Nisse »

$tiff -> 30 ampere räcker gott till att dra solenoiden på de allra flesta startmotorer. En del äldre bilar har inte ens något relä utan låter nyckelbrytaren ta hela strömmen till solenoiden.

Mvh
Nisse
Användarvisningsbild
Greensilver
Inlägg: 1305
Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

På min hemsida har jag en hel del om hur man kopplar reläer.
Användarvisningsbild
100 Amp
Inlägg: 21
Blev medlem: 13 november 2006, 20:03:53
Ort: Stockholm

Inlägg av 100 Amp »

Tack tack tack tack...

Nu hajar jag ju på ett ungefär :o Det räcker väl med ett 30 ampere relä kopplar allt direkt vid tändningslåset innaför rattkåporna...

Men vad är det du *igentligen* vill göra ?
Kunna starta bilen när du står bredvid ? Varför det ??? Precis har bilen på uppfarten hemma det är kallt/varmt i bilen ett litet tryck och bilen är varm/kall när jag kommer till den :D (men aldrig mer än 1 min tomgångskörning så klart) Varför inte motorvärmare? Jo finns bara en variant till min bil och den är inte någe vidare. Bensinvärmare? Ja tack men nu snackar vi 15 lax! Sen måste ni ju erkänna att det är ganska ballt att stå 30 meter ifrån bilen och starta den?! :D

Mvh Matte
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Inlägg av vfr »

Bara du kan vara absolut säker på att bilen verkligen ligger i friläge. Du måste ha någon spärr som hindrar att du kan fjärrstarta den om den inte gör det. Är det en automatare så har den spärren inbyggd, annars blir det jobbigare.
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43251
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping

Inlägg av sodjan »

> Bara du kan vara absolut säker på att bilen verkligen ligger i friläge....

Schhh.... Säg inget..... :-)
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 18282
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Eller så funkar inte spärren på automataren och bilen hoppar till och välter en 8m lång murad mur :)

(Det hände hos oss, dock satt föraren i bilen då...)
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor
Inlägg: 1839
Blev medlem: 9 november 2005, 21:20:43
Ort: Kiruna

Inlägg av Zyxel615 »

Startmotorn kan ge bilen en imponerande knuff även med parkeringsbroms i... Särskilt om man har en parkeringsbroms som man kan vri runt med handkraft som vi har :oops:
Skriv svar