Skumt chip i bms… vad kan det va?
Skumt chip i bms… vad kan det va?
Har problem med en bms som har tappat en av 17 kanaler. Den rapporterar 0V på kanal 11
Inkommande mätning från batteri går via 1K 1W resistor, sen in i ett märkligt chip från Matsushita som heter W216SC03
Därifrån vidare till en multiplexer som heter 74AC138
Inte ens google verkar känna till det där W-chippet. Wtf lixom.
Inkommande mätning från batteri går via 1K 1W resistor, sen in i ett märkligt chip från Matsushita som heter W216SC03
Därifrån vidare till en multiplexer som heter 74AC138
Inte ens google verkar känna till det där W-chippet. Wtf lixom.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Skumt chip i bms… vad kan det va?
W216SC08 ser lika dant ut, men det står bannemig 03 på mina chip. MORR
Någon typ av dubbel SSR relä? Tänker om resistorerna och reläerna används för cellbalansering.
Slikscreenen säger SSRxxx, det är inte ett halvledarrelä då?
Som kanske kopplar in de större motståndet för att laddar ur cellerna?
Som kanske kopplar in de större motståndet för att laddar ur cellerna?
Ja det finns väl två ideer, antingen används dem för att koppla in resistorerna som belastning över cellerna för att balansera batteriet.
Eller så är de för mätning. Då har man en (eller flera) analoga ingångar och reläerna kopplar in den cell som ska mätas.
Eller så är de för mätning. Då har man en (eller flera) analoga ingångar och reläerna kopplar in den cell som ska mätas.
hittade lite info om en BMS till en prius som ser rätt lika ut som denna.
AQW216SC03 verkar det heta, eller nån variant av det.
Här är databladet. Verkar stämma rätt bra.
https://pdf1.alldatasheet.com/datasheet ... W216A.html
Här är databladet. Verkar stämma rätt bra.
https://pdf1.alldatasheet.com/datasheet ... W216A.html
Av erfarenhet från jobbet så är vissa SSR reläer lite luriga, de kan gå sönder på märkliga sätt.
okej, jag har mätt upp alla SSR'er. Kört dom med 1.25v och 2mA strömbegränsning. Alla fungerar, dvs när dioden inte är aktiverad är det >megaohm motstånd över sekundärsidan, när dioden aktiveras är det 105 ohm på sekundärsidan.
Man kan dessutom se att utgången från alla reläer är parallellkopplade i två grupper. Tyvärr ser jag inte var dom tar vägen dock. Så, det skulle innebära att CPU sekvensierar reläerna att aktiveras och sen mäts spänningen under en liten stund för att sedan hoppa vidare till nästa. Detta sker i två grupper. Lägger upp en bild där man ser hur allt är kopplat.
Man kan dessutom se att utgången från alla reläer är parallellkopplade i två grupper. Tyvärr ser jag inte var dom tar vägen dock. Så, det skulle innebära att CPU sekvensierar reläerna att aktiveras och sen mäts spänningen under en liten stund för att sedan hoppa vidare till nästa. Detta sker i två grupper. Lägger upp en bild där man ser hur allt är kopplat.
Här ser man ”utgången”. Det är det där parallellkopplade paret med banor som går från höger till vänster.
okej. Jag har kikat lite mer. Dom där SSR'erna är low-side drivna, och katoden på dioden går direkt in i IC504 som är 74AC138. När det benet går lågt så aktiveras reläet. Tyvärr rätt stök att koppla in allt med tanke på att det är 300V litiumion-batterier som sitter där.... hmmm.... ska dock voltmäta lite imorrn så jag är helt säker på att batterispänningen kommer fram. Kan ju trots allt vara så att det är en cell som är skjuten.
Det kan även sitta resistorer/säkringar nära cellerna på sense kablarna för att hindra kabelbrand om något händer med elektroniken eller kablaget.
Det kan vara värt att kolla hur batteriet är konstruerat innan man drömmer ut det.
Är det liion är väl cellerna 3,6v, så då får man mäta en grupp i taget och hålla labbarna långt borta från yttre anslutningarna.
Använd grova diskhandskar med långt skaft
Det kan vara värt att kolla hur batteriet är konstruerat innan man drömmer ut det.
Är det liion är väl cellerna 3,6v, så då får man mäta en grupp i taget och hålla labbarna långt borta från yttre anslutningarna.
Använd grova diskhandskar med långt skaft