Kontaktera MC4 kontakt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
cazz
Inlägg: 963
Blev medlem: 11 maj 2009, 12:44:01
Ort: Småland

Kontaktera MC4 kontakt

Inlägg av cazz »

Någon här som har kontakterad en MC4 kontakt?
En MC4 kontakt är ju IP67 klassad men även om den har en hög klassning så hjälper det inte om man gör det fel.
Det jag undrar är om man tittar på bilden längst upp
https://marinehowto.com/installing-solar-mc4-terminals/
så undrar man om detta är godkänt att ha ute, tänkte mer att kontaktens "hylsa" går ju inte runt den yttersta isoleringen.
Elman
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 januari 2017, 12:41:55

Re: Kontaktera MC4 kontakt

Inlägg av Elman »

Det finns MC4 kontakter som är toolless bara trycker in kabeln. Så slipper man presstång WEIDMÜLLER PV-STICK-VPE50
Riktiga kablar för sol är varje kabel röd eller svart med dubbelisolerad mantlad så det är dubbelisolering hela vägen . In i kontakten
Godkänd tror det det är 1000vdc testad 1500v
båt/husvagnen är det strömmen A när man parallell kopplar 4st paneler man ska tänka på först Men på villor uppkopplade på nätet är det oftast spänningen på mellan 200V-1000vdc man ska tänka på. . Viktigt är att tänker på att en brytare /säkring för 230v är för AC växelström som menas inte för DC..
Användarvisningsbild
cazz
Inlägg: 963
Blev medlem: 11 maj 2009, 12:44:01
Ort: Småland

Re: Kontaktera MC4 kontakt

Inlägg av cazz »

ok bra att veta om man inte har något verktyg men jag har det som tur är :)
Dock undrar jag om det är godkänt att göra så som personen på sidan har gjort sin.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14899
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Kontaktera MC4 kontakt

Inlägg av mrfrenzy »

Enkelisolerad kabel med spänning över 50V får väl inte vara möjlig att beröra utan att använda verktyg i Sverige.
Användarvisningsbild
cazz
Inlägg: 963
Blev medlem: 11 maj 2009, 12:44:01
Ort: Småland

Re: Kontaktera MC4 kontakt

Inlägg av cazz »

Solcellen är på 12V om frågan var ställd till mig annars glöm bort vad jag sa :)
Skriv svar