Laddning av hybridbil

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
donwynne

Laddning av hybridbil

Inlägg av donwynne »

Vi har haft vår bil i ca 2 månader och det mesta har funkat bra gällande laddning. Jag har testat både laddstationer och vägguttag samt även motorvärmare. Problemet jag har är att ett visst offentligt vägguttag inte fungerar på våran bil men fungerar på många andra bilar. Det jag har sett är att den verkar känna av att laddkabeln sitter i till en början men sen så tappar den kontakten. Samma hände med motorvärmaren jag testade.
Varför fungerar det inte på våran bil men på andra bilar?
Vi har en Kia SW 2021 hybrid. Vi har sett andra Kior stå och ladda där utan problem.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Re: Laddning av hybridbil

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Välkommen till forumet!
Det enklaste svaret är väl att kolla kabeln.
Bäst görs ju det med din underbara formulering Kior.
Ställ dig bredvid och be att få testa med din sladd i deras "Kior" samt med annan sladd till din Kia.
Då har du klargjort mycket!
donwynne

Re: Laddning av hybridbil

Inlägg av donwynne »

Vi har en Kia SW 2021 hybrid. Vi har sett andra Kior stå och ladda där utan problem.
Palle500

Laddning av hybridbil

Inlägg av Palle500 »

Du har inte provat med annan sladd? Typ2 kablar har ett motstånd i sladden som talar om max laddström som kabeln tål. Kan vara fel på detta kanske?
Motorvärmare brukar vara tempstyrda och ibland intervall samt ofta 6 A a vsäkring med personbrytare.
Har du provat detta uttag med tex en hårtork och sett att det fungerar med lite belastning?
Skriv svar