Hjälp med lite felsökning (kretskort)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
zimmen
Inlägg: 54
Blev medlem: 2 februari 2017, 22:34:01

Hjälp med lite felsökning (kretskort)

Inlägg av zimmen »

Nämligen så att jag tycker det är onödigt att slänga och bara köpa nytt för att de gick sönder, så när TV'n fick för sig att ge upp en vacker dag så tänkte jag, kan ju inte vara allt för jobbigt att hitta vad felet är, det händer ingenting när jag trycker på knappen, den kanske bara ha trasig säkring tänkte jag.
Men så va inte fallet, de hela började med att jag öppnade upp baksidan och ser ganska snabbt och tydligt ett problem när jag vänder på "strömkortet"
IMG_20220820_162320.jpg
IMG_20220820_173718.jpg
IMG_20220820_170023.jpg
Så ja gjorde de många gör, ja sökte på de som står på den, "K13A65U" hamnade in på denna Digikey TK13A65U(STA4,Q,M) men då denna inte finns mer så fanns de ett meddelande längre ner Ersättningsartiklar Där kunde ja klicka in mig på en som heter TK17A80W,S4X och står att den har Direkt passning, kanon en så beställer jag och byter ut till, sagt och gjort så fick jag hem den några dagar senare och vipps så va den bytt och klart.

Kommer den starta?, Nej tyvärr inte, så enkelt var de ju inte, men säkringen då? Jo den va hel.

Så nu står jag här och kliar mig i huvudet och funderar på vad de annars kan vara för nått som gör att den inte startar?


Så finns de någon som kan berätta va ja ska kolla över mer?
Enormt tacksam för hjälp man kan få.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23720
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Hjälp med lite felsökning (kretskort)

Inlägg av Henry »

I värsta fall har spänningsspiken som orsakade det där fortsatt genom systemet och havererat andra grejer som tex någon viktigt IC eller dylikt vilket inte är bra då de kan vara omöjliga att få tag på om man har otur.
Akai
Inlägg: 1405
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Hjälp med lite felsökning (kretskort)

Inlägg av Akai »

Jag skulle följa ledningsbanan som går till gaten på denna vidare och kontrollera alla komponenter på vägen.

Slutligen bytt switch ic'n och hoppas på det bästa.

Är den åskskadad (vilket man kan misstänka med det där överslaget) kan mycket ha gått sönder.

Först skulle jag se till att nätaggregatet för standby fungerar och sen gå vidare med det andra. Ibland är spänningarna uppmärkta på kontakten som går vidare till det andra kortet. Då är det ofta lättare att mäta sig fram.
zimmen
Inlägg: 54
Blev medlem: 2 februari 2017, 22:34:01

Re: Hjälp med lite felsökning (kretskort)

Inlägg av zimmen »

Henry skrev: 10 september 2022, 01:37:47 I värsta fall har spänningsspiken som orsakade det där fortsatt genom systemet och havererat andra grejer som tex någon viktigt IC eller dylikt vilket inte är bra då de kan vara omöjliga att få tag på om man har otur.
Ja måste ha varit någon spännings peak, men konstigt nog är det bara TV'n som gått och dött.

Är de jag va rädd för, så kanske får nog bli ny TV :kr: :kr: :kr:
Akai skrev: 10 september 2022, 01:54:48 Jag skulle följa ledningsbanan som går till gaten på denna vidare och kontrollera alla komponenter på vägen.

Slutligen bytt switch ic'n och hoppas på det bästa.

Är den åskskadad (vilket man kan misstänka med det där överslaget) kan mycket ha gått sönder.

Först skulle jag se till att nätaggregatet för standby fungerar och sen gå vidare med det andra. Ibland är spänningarna uppmärkta på kontakten som går vidare till det andra kortet. Då är det ofta lättare att mäta sig fram.
Detta är självaste PCU kortet, 230V AC kommer in här och sen går de vidare till 2 andra kort.
Har inge ström vid någon av utgångarna så skulle kanske kunna mäta mig bakåt å se vart jag får kontakt.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3548
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Hjälp med lite felsökning (kretskort)

Inlägg av breflabb »

Dom här nätdelarna är ganska knepiga att felsöka. Det är flera nätdelar på samma kretskort
Standby nätdelen måste alltid fungera i första hand.
Du kan börja med att mäta upp alla dioder först efter kortis, sen kan du ta effekt trisserna
Oftast är det som så att haveri i en sådan nätdel kan en hel del komponenter ryka
agehall
Inlägg: 431
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Hjälp med lite felsökning (kretskort)

Inlägg av agehall »

Kan någon förklara varför den där komponenten skulle vara problemet? Jag ser inga visuella tecken på problem i någon av bilderna…
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23720
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Hjälp med lite felsökning (kretskort)

Inlägg av Henry »

Om en enkel apparat är helt död och som innehåller en switchad nätdel så är det allt som ofta en mosfet som driver den delen och har inte för sällan havererat och dessa går normalt då i kortslutning och drar säkringen tex, om det var det som menades.

Dioderna i form av en likriktarbrygga eller enskilda är de första som tar emot nätspänningen och är således de som får allt skit som kommer från vägguttaget eller får likrikta en mycket häg ström om något gått i kortslutning och hinner dra så mycket att de förstörs innan säkringen hinner gå, så de är absolut också något att kolla på.

En komponent kan se helt ok ut men ändå vara förstörd, å andra sidan så kan en komponent vara sönder och det är väl synligt genom att det är en mindre krater där och komponenten förångats.
zimmen
Inlägg: 54
Blev medlem: 2 februari 2017, 22:34:01

Re: Hjälp med lite felsökning (kretskort)

Inlägg av zimmen »

Henry skrev: 11 september 2022, 10:08:19 Om en enkel apparat är helt död och som innehåller en switchad nätdel så är det allt som ofta en mosfet som driver den delen och har inte för sällan havererat och dessa går normalt då i kortslutning och drar säkringen tex, om det var det som menades.

Dioderna i form av en likriktarbrygga eller enskilda är de första som tar emot nätspänningen och är således de som får allt skit som kommer från vägguttaget eller får likrikta en mycket häg ström om något gått i kortslutning och hinner dra så mycket att de förstörs innan säkringen hinner gå, så de är absolut också något att kolla på.

En komponent kan se helt ok ut men ändå vara förstörd, å andra sidan så kan en komponent vara sönder och det är väl synligt genom att det är en mindre krater där och komponenten förångats.
breflabb skrev: 11 september 2022, 01:45:59 Dom här nätdelarna är ganska knepiga att felsöka. Det är flera nätdelar på samma kretskort
Standby nätdelen måste alltid fungera i första hand.
Du kan börja med att mäta upp alla dioder först efter kortis, sen kan du ta effekt trisserna
Oftast är det som så att haveri i en sådan nätdel kan en hel del komponenter ryka
agehall skrev: 11 september 2022, 07:55:45 Kan någon förklara varför den där komponenten skulle vara problemet? Jag ser inga visuella tecken på problem i någon av bilderna…
Okej, ska sätta mig ner och mäta och se vad man kommer fram till.
Har iaf fått tag i lite bra å ha dokument
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
poba53
Inlägg: 10
Blev medlem: 25 januari 2021, 16:10:07

Re: Hjälp med lite felsökning (kretskort)

Inlägg av poba53 »

När Du skriver att Du tänker mäta så hoppas jag Du inte gör det med nätsladden i väggen. Eftersom nätdelen är primärswitchad så är jorden "live" beroende på hur Du vänt nätsladden i väggen. Kolla bilden på nätdelens kretskort med alla varningstexter som de skrivit där. Och tänk inte tanken att mäta med ett nätdrivet oscilloskop om Du skulle råka äga ett sådant
zimmen
Inlägg: 54
Blev medlem: 2 februari 2017, 22:34:01

Re: Hjälp med lite felsökning (kretskort)

Inlägg av zimmen »

poba53 skrev: 14 september 2022, 02:52:51 När Du skriver att Du tänker mäta så hoppas jag Du inte gör det med nätsladden i väggen. Eftersom nätdelen är primärswitchad så är jorden "live" beroende på hur Du vänt nätsladden i väggen. Kolla bilden på nätdelens kretskort med alla varningstexter som de skrivit där. Och tänk inte tanken att mäta med ett nätdrivet oscilloskop om Du skulle råka äga ett sådant
Nej då, mäter nästan aldrig med objektet inkopplat, ytterst få gånger.
Har kortet löst och ska sätta mig ner en kväll å i lugn och ro :)
Skriv svar