DIY Dynamometer (Bromsbänk)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor

Inlägg av Forsgren »

Då är det nog enklare att ta en sånhär och sätta nå typ av servo på den, men hur rätt det nu är vet inte jag.. ;) Å dessa går ju att köra manuellt också, är väl egentligen en sådan ni ska ha istället för en kran.. Tror just denna har en inbyggd säkerhetsventil(överströmningsventil) också..
http://www.oie.se/Products/Product.asp? ... emId=20078
Brukar nog kunna finnas billiga begagnade sådana..

Edit: En sån här skulle ni haft till pumpen: http://www.oie.se/Products/Product.asp? ... emId=22396
bearing

Inlägg av bearing »

Boken där det står om NTC-beräkningar verkar ha försvunnit. Kan räkna när den är funnen och vi har en kurva för ntc-motståndet.

Om 1-wire är knepigt kan vi ju använda ntc-motstånd till alla <150 °C-temperaturer.

Andra tillbehör till bromsbänken kan vara lambdasensor, bränsleflödesmätare, luftmassemätare och avgastempmätare, men det kan vi ju kolla på sedan.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Hmm.. man kan ju hoppas att farsan har någon sån där spakgrej eller vad de nu heter :lol:

Stödlagret var rätt så dyrt. Har en bekant som har både fräs, svarv och allt annat man kan tänka sig. Han skulle nog kunna ställa upp på enklare arbeten. Dessutom är han ju motorintresserad så det ska nog gå att övertala honom, tror han pysslade med dragracing också. 8) Borde inte vara några problem att tillverka ett eget stödlager till pumpen.

1-wire knepigt? Jo det är knepigt. Men tänkt på att det är minst lika knepigt att kalibrera in ett NTC-motstånd. Så jag tycker vi kör på 1-wire. Ska nog inte vara några problem att få ihop det.

Lambdasensor, bränsleflödesmätare, luftmassemätare och avgastempmätare... jo det har jag funderat på, men som sagt, det får bli en addon när vi fått igång bänken.
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

MANOMETER 0-250 BAR

sen skulle väl en sån här göra susen?STRYPVENTIL
Dock så klarar den här bara max 33L/min :?

skulle ju kunna gå att sätta en stegmotor på den.

Det värsta som kan hända om ni inte har en säkerhetsventil allt går åt skogen, det slår tvärstopp. Resten kan ni tänka ut själva. :roll:

Tempen behöver ni väl eg bara mäta i hydraltanken. oljan behöver ha en viss tempratur. kall olja är mer trögflytande som bekant. Men motorn behöver väl varmköras lite innan testet oxå. :)
bearing

Inlägg av bearing »

Synd att den bara klarade 33 L/min, det kommer nog flöda uppåt 60 liter/minut.

Tror ni att det går med en kulventil? AVstängingsventil

Jag tänker mig att man sätter ett kugghjul på axeln och driver med likströmsmotor/stegmotor med litet kugghjul.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Den där ventilen såg schysst ut. Fast 33l/min var lite snålt. Undra hur mycket flöde det blir som max...

Manometer har jag redan, eller farsan skulle kolla vad de hade, de har en del grejer över på jobbet.

I morgon ska det iaf ritas en ny principskiss :) Har även lite scheman på gång.

Gonnat :)
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

antingen får jag skylla på att klockan är mycket om det blir fel

men pumpen(arna) skulle enligt pdfen ge 8 + 11 cm3/v = 0,008 + 0,011 L, så det blir 0,019 L/v

Och ni snackade nåt om 3000 v/min så det blir 57 L/min

men om ni enbart använder 11 cm3/v pumpen så blir det ganska exakt 33L/min vid 3000V/min :lol:
bearing

Inlägg av bearing »

57 fick jag också, d.v.s. uppåt 60 liter/minut.

Biltema har ju en kulventil också, vad tror ni om den?
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=87763

Den ska klara 8 bar, men det kanske bara betyder att den läcker kring axeln vid 8 bar, så om man monterar ventilen i tanken gör ju inte det något. Eller går den sönder vid 200 bar?
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

nope.. skulle tro att den flyger i bitar då den är gjord för vatten och inte hydralik!!! :shock:
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Precis, det kommer nog att flyga bitar om du kopplar den till 200 Bar. Mässing håller för en del men vid en viss gräns så spricker det, och om den mirakulöst nog inte skulle gå sönder så kommer den att läcka som ett såll.

Har tex en avstängningsventil som är till för att stänga hydraulledningar under tryck och arbetstrycket är 400 Bar och denna är gjord av tjockt massivt stål.
bearing

Inlägg av bearing »

Ja, Henry och Jim_the_one, det har ni nog rätt i. Men man blir lockad när den är så billig. =)
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor

Inlägg av Forsgren »

Skall ni ha en ventil och försöka styra den elektriskt ska ni nog tänka på att tex en kulventil kan nog bli rejält tungstyrd under tryck, det är vad jag TROR iaf..
Och att flödet genom kulventilen inte blir linjärt i förhållande till öppningsvinkeln, om nu det har någon betydelse..
bearing

Inlägg av bearing »

Räknade snabbt och grovt på 3/4 tums kulventil med 200 bars tryck och 0,5 i friktionskoefficient. Fick fram att det krävs 30 Nm för av vrida den från stängt läge. Vad klarar en skruvdragare?
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Oj då, stackars ventil, den gillar nog inte 60L/min :D Får försöka hitta en annan.

Tror inte det är några problem att driva 30Nm med en skruvdragare. Tror man drar cirka 20-30Nm med handen utan problem, tar man i så kommer man nog upp i bra mycket högre. Dessutom har jag lite gamla skruvdragarmotorer hemma man skulle kunna prova med.
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

Tänk om allt vore enkelt.. :lol:

det måste till en rätt bra nedväxling från en skruvdragare för att inte ventilen ska stängs direkt, för det vill ni väl inte eller är det bara jag som är konstig idag?
Skriv svar