DIY Dynamometer (Bromsbänk)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

> Som jag uppfattar din lilla fina ritning så har du tänkt att strypa/öppna flödet
> TILL pumpen och ha öppet utlopp FRÅN pumpen.
Hoppsan, gjorde fel i skissen. Jo självklart ska jag ju bromsa flödet FRÅN pumpen. :oops:

> Tänk på att ventilen måste ha omvändfunktion en normal hydralventil är normalt stängd!!
Hmm.. till vilken nytta då?

> En liten ide annars
Jo, men det blir nog lite väl meck, jag personligen slipper gärna undan allt jobbigt mekaniskt arbete. Och med tanke på att det närmsta en bil jag har varit är att byta kylare, så skulle det nog inte bli någon höjdare om jag började skruva med delar från en bil. :)
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

för annars så startar den med maxbromsverkan, tanken är väl att börja med nollbromsvekan och se hur långt man kan bromsa.

men vid eftertanke så kanske du har tänkt att styra ventilen elektroniskt och då har det ingen sexuellbetydelse. :o

annars är ju en smart grej en helt vanlig enkel jävla strypventil, gå in på http://www.oie.se (Olssons i Ellös) och sök på strypventil.
Med en sådan ventil så är ju kretsen tämligen säker så att det inte ska behövas någon säkerhetsventil vilket annars kan behövas anser iaf jag.

Vet att det finns killar som är mycket bättre än mig om hydralik här på forumet hoppas dom kan hitta hit å rätta till mina fel. 8)

Ne men nån annan kanske kan snappa upp min ide å spåna vidare :)
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Tanken var ju att först använda en kran för att prova lite, tills vi fått tag i en ventil. Troligtvis lär det väl bli så även nu, ifall ingen hittar en bra ventil.

Säkerhetsventil? Menar du typ en övertrycksventil som öppnar ifall magnetventilen skulle låsa sig och det blir på tok för högt tryck?

Har även forskat lite och kommit fram till att det nog räcker bra med en vanlig stegmotor som pulsgivare. Drivkretsen blir ju inte direkt avancerad, en IC och sex stycken motstånd. Klart mycket billigare än att köpa en. :) Jag tror man kan få ut cirka 200 pulser per varv med en stegmotor.

Tanken är väl ändå att det här ska bli ett ganska enkelt/billigt bygge? Då är det väl lika bra att försöka använda komponenter man redan har.
bearing

Inlägg av bearing »

Stegmotor som pulsgivare, smart!
Det räcker nog gott och väl med en stegmotor från t.ex. kjell, 48 per varv.

Det jag menade med utväxling var att vi siktar på att alltid hamna på knappa 3000 rpm, för då blir det minst tryck i rören, mindre belastning för pumpen.

Jag tycker också vi ska satsa på så låg kostnad som det går. MC-Drev och kedja är ganska dyrt, köper vi nytt blir det nog 1000 kr. Ska se vad vi har för begagnade kedjor/drev i garaget. Du kan kolla pris på t.ex. touring.se

Tror också vi behöver säkerhetsventil, finns nog risk att vi pajar pumpen under testfasen om elektronik styr ventil konstigt. Eller om motorn är för stark.

Jag är rädd att lagret kommer böjas p.g.a pumpens vikt. Så här hade jag tänkt:

Bild

Finns det magnetventiler som tåler det här trycket och flödet?
Jag tror vi får använda servo/stegmotor som styr en kran.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Jag tror man får ut mycket mer än 48 steg om man kör den som pulsgivare. Dessutom har jag redan ett par stycken stegmotorer som ligger och skräpar. Jag skulle ju kunna löda ihop någon exprimentplatta med en AVR, PC-interface och drivare för stegmotorn i helgen. Då skulle jag ju kunna prova mitt accelerationsbänk-program i praktiken, fast utan trumma förståss. :lol: Sen är det bara att bygga på med andra saker vartefter vi får tag i dom.

Tanken med att använda mc-drev och kedja var ju att om man bänkar en hojmotor så har man ju nog en tillhörande hoj där det sitter både kedja och drev. Fast nu slog det mig att kedjan antagligen inte är i rätt längd, och då får man tillverka en kedjespännare från helvettet för att få det att fungera. :evil:

Jo, säkerhetsventil är nog ett bra alternativ. För det lär krävas en hel del labbande innan man lyckas styra ventilen ordentligt. Kan man få tag i en sån säkerhetsventil gratis tro? :D Vad händer om motorn är för stark? Orkar pumpen inte bromsa, eller blir den helt enkelt överbelastad och man får ett helvette om man har otur?

Lagret kommer böjas.. hmm.. pumpen är ju ändå ganska rejäl, så tror du verkligen att lagret kommer ta stryk? Jag hade då inte brytt mig om såna små bagateller(:lol:), men det kanske är som du säger. :-x

Har föresten kikat lite på oljetempsmätare. Vad tror ni om en sån här till exempel, de från bilar borde väl fungera utmärkt? De borde väl ändå klara typ 130 grader, eller kanske lite mer? Vore ju perfekt att plocka en ur någon gammal skrotad bil annars. Billigt och bra :)
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor

Inlägg av Forsgren »

Visst finns det magnetventiler som fixxar det ni vill men då måste ni ha en proportionalstyrd ventil, dvs du måste ju kunna strypa flödet steglöst.. Sådana ventiler är inte billiga och ganska avancerade.. En "vanlig" magnetventil har ju bara av/på vilket skulle göra att motorn tvärstannar när ventilen stängs alternativt så spränger ni pumpen, om ni nu inte har en övertrycksventil som släpper förbi oljan innan.. Men då kan ni ju fortfarande inte bromsa steglöst..
Så en helt vanlig kran är nog det enklaste..
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Oljetempmätarenfrån Biltema verkar ju gå till 150° iaf. Reservgivaren kostar bara 30 spänn om man eldar upp en :D
bearing

Inlägg av bearing »

Det jag menade var att lagret i lagerbocken kommer böjas. Lagerbockar innehållar nämligen sfäriska lager som av konstruktionen göra att lagret vrids/böjs om axeln kommer i en vinkel i förhållande till bocken. Det är meningen, annars skulle lagret paja när axeln böjs.

Som tempgivare kan vi nog använda NTC-motstånd, t.ex.: http://www.kjell.com/content/templates/ ... 0302&path=
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Hmm.. okej.. så trodde jag också att det var, men när vi snackade om det en kväll i min pluton (jag gör lumpen 8)) så klankade folk ner på mig som fan och sa att vanliga hydraulventilen kunde öppna/stänga steglöst och började fråga mig vad det var för jävla skitventiler jag hade som bara var på/av. Så jag tog för givet att det var ganska vanligt med steglöst inställbara ventiler. Men det kanske bara är skitsnack? Kan tilläggas att jag ligger i REP-pluton och de flesta är fordonsmekaniker och har en del kunskap. 8)

EDIT: Oj då, här postas det mycket samtidigt

Jo, NTC skulle ju funka också. Fast en från en bil har ju färdiga gängor. Den på kjell var ju dessutom inga specifikationer. Eller missade jag att det finns ett datablad någonstans? :?

Mätaren från biltema funkar ju inte, måste ju vara elektroniskt. Annars är det ju inget kul. Vi är ju för fan på ELEKTRONIKforumet :lol:

Hmm.. men blir det verkligen så mycket belastning på lagret? :o
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor

Inlägg av Forsgren »

Ska ventilen vara elstyrd och klara en del flöde/tryck så blir den nog rätt avancerad och dyr.. Kan nog finnas små saker för låga flöden och tryck som inte är så dyra..
De steglösa jag kommit i kontakt med är på traktorer, dom fungerar så att du har en liten steglös elventil som styr ett litet servooljeflöde med ett maxtryck på 20 kg, den oljan i sin tur påverkar en större ventil som reglerar den olja man vill kunna reglera (100 liter/min 200kg tex).
Problemet är att om man vill ha en elventil som klarar reglera ett stort flöde med högt tryck så skulle det krävas en rätt enorm magnet/spole..
Har även sett "direktdrivna" steglösa elventiler för högre tryck/flöde men dom orkar inte förändra flödet undet tryck..

Edit: Tycker du skall fråga dina lumparpolare va ventilerna klarar för tryck och flöde.. Klarar dom 200 kg och 60 l/min och inte kostar många tusenlappar styck så får dom gärna berätta vart man får tag i dem för jag skulle behöva några.. ;)
Senast redigerad av Forsgren 14 november 2006, 20:56:23, redigerad totalt 1 gång.
bearing

Inlägg av bearing »

Lagret vrids/förskjuts/böjs eller vad man ska säga helt fritt. Om inte bocken tar i skulle det vridas 90 grader, tror jag. Hittade bild:

Bild

Kjells hade ju också gänga. Datablad hos kjell kanske går att få om man frågar. Men det kan vara så att NTC-motstånden alltid följer samma kurva, så att man kan använda datablad från elfas 6,8k.
Är det någon som har koll på det?
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Chille:Står ju att den drivs med 12v. Men du kanske är högspänningskille och då "räknas" inte 12v :wink:
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Forsgren:
Usch då, det där lät jobbigt. Lite synd om man inte kunde få den elektroniskt styrd. I värsta fall får man ju köra en kran. Men borde man inte kunna ta en vanlig ventil och skruva på ett rejält servo, eller en stegmotor med bra utväxling? Det skulle ju funka? :lol:

bearing:
Oj då, man stressar så mycket på den lilla tid man har här i datorsalen, alltig slagsmål om datorerna: :D Jo, den hade ju M3-gäng ser jag nu. Det är ju perfekt. Jag skulle ju kunna be någon i min familj springa förbi kjell och köpa en sån där så den ligger och väntar på mig sen på fredag.

Hur kopplar man in en termistor till en AD i en AVR? Antar att en vanlig spänningdsdelare med cirka 10k resistor skulle funka? Verkar iaf vara så andra gör. Krävs ju ingen überprecision direkt, det är ju mest för att se så skiten inte brinner upp eller exploderar. :D

Fast jag tror fortfarande inte att det är någon fara med lagret.

Btw, har du ICQ/MSN?

v-g:
Jo, men det betyder ju inte att den är helt elektrisk, dessutom så är ju reservgivaren en oljetrycksmätare medans själva visaren är en oljetempsmätare ;) Fråga mig inte hur biltema får ihop det, måste vara felskrivet...
bearing

Inlägg av bearing »

Man kan beräkna det optimala motståndet för det temperaturområde man är intresserad av. Funkar också bra med ett på samma eller ung. samma resistans som ntc-motståndet har i mitten av området man mäter.

Om inte kopplingen sitter fast på andra axeln och inget tar i skulle pumpen dingla som en fri pendel i lagret, i teorin. Fast röret som går genom lagerbocken kommer ju ta i efter några grader. Och med kopplingen kopplad kommer den ta upp belastningen istället, inte bra.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Oj då, nu förstår jag ju såklart mitt misstag. Jo det är ju självklart att det måste fixas på något vis. :oops: Hmm.. jo man får nog köra efter din ide när det gäller upphängning av pump. Kan iaf inte komma på något bättre förslag för stunden.

Håller du koll på hur man beräknar NTC-motståndet?

Kom föresten på att jag kanske har några 1-wire tempsensorer som går upp till 125c med bra precision. De skulle ju fungera utmärkt för att mäta lufttemperatur (måste vi ha för korrektionen av effektkurvan) och kanske även temp på motorblocket eller liknande, om det nu är av intresse. Skulle ju även kunna börja pilla lite med den också. Gjorde ett försök förut men då funkade det inte riktigt. Ska nog göra om allt från grunden och köra helt egen källkod. Då fungerar det nog utmärkt. :)

Borde vi inte starta en tråd i projektdelen där vi samlar all info? Börjar bli lite rörigt att bläddra mellan sidorna för att se vad vi beslutat om. Vi skulle ju kunna fortsätta allt struntprat i den här tråden och ha den andra ren och fin.
Skriv svar