Oj, wow, det var en ganska vild gissning med 410p och kom ändå rätt nära
Jag har en 410p som jag fick (!!) för cirka fem år sen då den av nån anledning byttes ut hos en bekants bekant. Eftersom det är nästan oövervinnerligt krånligt att transportera den uppför en trappa så har min blivit stående oanvänd, men sommaren för fem år sen då jag just fått den så provkörde jag den utomhus med fulkopplade trädgårdsslangar för kallvatten in och varmvatten tillbaka till husets vattensystem. Med husets befintliga gamla kombipanna med elpatron avstängd och denna värmepump för varmvatten så blev elräkningen markant lägre. Eftersom jag enbart har enfasuttag i närheten där värmepumpen stod vid provkörningen och jag mest var intresserad av att provköra värmepumpen så körde jag inte elpatronen alls. Som bonus ger det fördelen att om man har luckan med elektroniken stängd så verkar resten hålla acceptabel IP-klass. Min erfarenhet är att oavsett om luften som går in till kyla-av-luft-delen är 20 eller 30 grader så når den en bit över 50 grader på varmvattnet med kompressorn.
Min gav aldrig något felmeddelande eller liknande om att elpatronen inte var igång, så om du vill prova spara energi så kan du kanske t.ex. sätta brytare på styrsignalerna till reläerna som kopplar in elpatronens olika effektsteg. Tänk dock på legionellarisken.
(Jag provade också att vända riktning på cirkulationspumpen och ansluta solvärmepaneler där elementslinga ska vara ansluten, men det blev mest ett fiasko på grund av för mycket skugga, jag skulle behöva antingen rejält långa slangar eller ta ned nåt träd i kombination med att sätta panelerna på en väldigt specifik plats på huset, faktiskt på en gavelvägg, för att få mer än enstaka timmars solinstrålning).
Det verkar också som att mjukvaran tillåter att tryckgivare signalerar fel tryck på kompressorsystemet under en viss tid vid uppstart. Om man startar upp den som det är tänkt så går kompressorn som den ska, men om man istället bryter styrsignalerna från mikrokontrollerkortet till reläkortet (för att kunna låta mikrokontrollerns display visa vattentemperatur utan att ha någon värme igång - typ köra kompressorn när man faktiskt behöver varmvatten och i övrigt stå ut med den restvärme man råkar ha) och sen åter igen kopplar in styrsignalerna så larmar mikrokontrollern för för lågt eller för högt tryck (minns inte vilket) på kompressorsystemet. Så om man vill ge sig på att bryta allt helt sådär så lär man också ha en brytare för att bryta strömmen till mikrokontrollern för att göra vaktmästarreset.
Praktiska studier visar också att det verkar gå bra att förlänga kabeln mellan mikrokontrollerkortet och själva värmepumpen med sitt reläkort och ha säg minst kanske tio meter telefonimässig partvinnad kabel. Fritt ur minnet så använde jag antagligen ett par per styrt relä och ett par för varje givare för att minska störningar.
Gissar att elpatronen körs med full effekt om den tycker att elpatronen behövs och om eventuell strömvakt inte tycker att det är dumt att köra full effekt. Om jag förstått rätt så får man väl betala extra mycket på elräkningen om man har höga toppar jämfört med om man har mer jämnare förbrukning, så det kan kanske vara värt att ställa ner eventuell effektvakt och/eller koppla bort effektsteg åtminstone på sommaren när det inte behövs så mycket energi.
Sen kan det väl också vara så att du råkat observera värmepumpen när den bestämt sig för att koka upp vattnet för att få bort legionellabakterier. En kvalificerad gissning är att den kanske gör detta varje gång man slår på strömmen eftersom den inte har nån backup/klocka och därmed inte kan veta när detta gjordes sist.
Bra att tänka på är att din antagligen också använder R290 (det gör min) som är nästan samma sak som gasol, så om du skulle råka skada något på kompressorkretsen så gå omedelbart därifrån utan att röra något elektriskt och slå sen av huvudbrytaren och storvädra, typ. Mängden är väl inte så jättestor, men ändå. Om jag minns rätt så sitter det en slang som ser till att suga lite luft från botten av skåpet via fläkten som drar luft via kallsidan, så skulle man koppla om så att den agerar aircondition på sommaren så vill man kanske ändra detta så att denna luft sugs ut istället för att man suger in eventuellt möglig källarluft och i värsta fall brandfarlig gas och pumpar ut i resten av huset. En fördel med R290 är ju dock att R290 inte omfattas om reglerna som kräver auktorisering för att hantera köldmedel så skulle nåt gå sönder så är det åtminstone inget miljöbrott att laga själv och det är dessutom lätt att köpa rätt köldmedel.
Sorry att jag tjatar om detta men jag tycker ändå det kan vara värt att prova att köra kompressorn på din UPS och se om den orkar starta, eller worst case bygga om med reläer så att den kan starta på nät och växla till batteridrift. Besparingen lär vara stor.