Lurigt fel på instrumentkluster
Lurigt fel på instrumentkluster
Fipplar med ett instrumentkluster från 80-talet som inte vill visa hastigheten på displayen.
Klustret jobbat med en läsgaffel som triggas av en perforerad skiva som sitter på hastmätarwire.
Jag får en puls från den på ca 2.3V.
Men det har visat sig att chippet, som är omärkt, kräver en nollgenomgång på ca -0.7V för att börja räkna. När jag kopplar in funktionsgeneratorn och ger 0-2.3V så får jag ingen hastighetssignal, men sätter jag -0,7-1,6 så får jag en fin signal.
Sinus fyrkant eller triangel spelar inte så stor roll, det är nollgenomgången den triggar på, och dit kommer vi aldrig med läsgaffeln.
Har sökt runt på kortet på jakt efter negativa spänningar men hittar inget. Tänker jag fel?
Klustret jobbat med en läsgaffel som triggas av en perforerad skiva som sitter på hastmätarwire.
Jag får en puls från den på ca 2.3V.
Men det har visat sig att chippet, som är omärkt, kräver en nollgenomgång på ca -0.7V för att börja räkna. När jag kopplar in funktionsgeneratorn och ger 0-2.3V så får jag ingen hastighetssignal, men sätter jag -0,7-1,6 så får jag en fin signal.
Sinus fyrkant eller triangel spelar inte så stor roll, det är nollgenomgången den triggar på, och dit kommer vi aldrig med läsgaffeln.
Har sökt runt på kortet på jakt efter negativa spänningar men hittar inget. Tänker jag fel?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Lurigt fel på instrumentkluster
Så här ser kortet ut. Signalen från läsgaffeln går direkt in på pinne 6 på chippet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
utan att veta ett skit så brukar jag göra så att jag har en konstgjort nolla med hjälp av en diod
så den konstgjorda nollan ligger 0.7v högre än 0v chassi eller vad man nu jämför med, kolla så det inte är något sådant och en kortssluten diod
så den konstgjorda nollan ligger 0.7v högre än 0v chassi eller vad man nu jämför med, kolla så det inte är något sådant och en kortssluten diod
Alla dioder löslödda och alla är schyssta. Stora elytarna bytta förebyggande. 
Skiten fixat. Hittade -25v på kortet på en av effekttrissorna. Plockade ut det och la en negativ bias via en enkel spänningsdelare på 480ohm/4,7k och fick ner jorden till -1V. Nu funkar allt.
Hittade ingen trasig komponent. Sannolikt internt fel i chip.