Varför strular USB-Com portar?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
malman

Varför strular USB-Com portar?

Inlägg av malman »

Är det någon som lyckats bottna vad som är orsaken till att USB-baserade Com-portar strular i vissa applikationer..?

Ibland skyller man på låga spänningsnivåer… men jag undrar om det är fastställt, då de flesta applikationer idag troligen använder samma typ av drivers med inbyggda charge pumpar för att fixa lämpliga spänningar… borde inte vara knutet till usb adaptrar….

Oscillatorer i usbuartar som hamnar utanför spec?

Har inte själv råkat ut för det så ofta… men har bekanta som sagt att att USB-com portar strulat mot bla Mega-squirt mm…

Hade nu strul med en servodriver, DCS810, där dess mjukvara buggar ur titt som tätt med felmeddelanden om crc fel osv…. jag hittade en forumpost som beskyllde USB-Com adaptrar…

Men började fundera på varför så skulle vara fallet…..

Baudrate i detta fall är ringa 38400…
Akai

Re: Varför strular USB-Com portar?

Inlägg av Akai »

Tycker att de oftast fungerar väldigt bra? Vi har många på jobbet i olika applikationer, även hemma har jag 3 nä hela 4 som går dygnet runt. Tre Atten och en Moxa.

Även två Moxa ethernet - RS232 adaptrar jag kör på POE med splitter.

Ingen har nog strulat.

Jo, en på jobbet som var med från kund. Den var no-name en blå/genomskinlig med ftdi krets. Den bråkade och byttes mot en Moxa.
hummel

Inlägg av hummel »

malman skrev: 25 augusti 2022, 22:17:49 Är det någon som lyckats bottna vad som är orsaken till att USB-baserade Com-portar strular i vissa applikationer..?

Ibland skyller man på låga spänningsnivåer… men jag undrar om det är fastställt, då de flesta applikationer idag troligen använder samma typ av drivers med inbyggda charge pumpar för att fixa lämpliga spänningar… borde inte vara knutet till usb adaptrar….
Vanliga spänningar för RS232 är ±5 V, ±10 V, ±12 V och ±15 V, vilka spänningar använder dina enheter?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

RS232 föreskriver väl +3 - +15V och -3 till -15V mot common, allting utanför är "out of spec" många portar ger inte den negativa spänningen, ofta funkar det, men inte alltid
malman

Inlägg av malman »

Men max232 och liknande har ju funnits i mer än 20 år... dessa har ju chargepumpar för att generera nödvändiga spänningsnivåer....

Har svårt att tänka mig att man snålar in på dylikt i modern elektronik....
Har iofs inte meckat isär adaptern i detta fall....
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Jo, men vissa tillverkare snålar, sedan handlar det ju om drivrutiner också.
malman

Inlägg av malman »

I det senaste fallet körde jag med en Startech usb-232 sak från Dustin…. Hittade fn inte på gömmorna med fler dylika saker…. Någon har städat så jag inte hittar sakerna fn… ;)

Får kanske testa med en ’arduino ’ usb-ttlcom med påhängd max232a på… det hittade jag på på labbbänken…
(Endast rx o tx som nyttjas i denna applikation…)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag hade en del småstrul med den adapter jag använde, det var en Aten.
Ibland la den av utan vettig orsak osv.

Jag la lite tid på att hitta en uppdaterat drivrutin - och hittade faktisk en från Aten.

Efter det var den helt stabil - som en USB-port kan vara.

Det har alltid funnits strul med att USB-hub'en i datorn kan bli dum i skallen, jag upplever själva USB som instabilitetsfaktor.
hummel

Inlägg av hummel »

TomasL skrev: 26 augusti 2022, 00:00:34 RS232 föreskriver väl +3 - +15V och -3 till -15V mot common, allting utanför är "out of spec" många portar ger inte den negativa spänningen, ofta funkar det, men inte alltid
Det stämmer exakt att specen föreskriver det du skriver. Tyvärr är det flera gånger jag upplevt att ”Det är RS232” inte stämmer därav min fråga vilka spänningsnivåer TS har på sina prylar.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag tror det är timing (eller möjligen latens?) som är problemet för dom riktigt krångliga fallen.

Visst, "billiga" sunkiga adapters trasslar oerhört mycket, men när det inte funkar med "bra grejer", men funkar med en HW-serieport, då är det timingen tror jag.

På förra jobbet så roddade jag mycket med det där när gammal styr/mätHW skulle ersättas med modern, slutade med att man valde moderkort med riktiga serieportar, eller serieportar på instickskort.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag misstänker att problemen främst uppstår med mjukvara som tror det är en "riktig" COM-port och därmed försöker använda den på ett ostandardiserat sätt.
agehall

Inlägg av agehall »

Det finns två problem: Dels så har många billiga adapters inte korrekta spänningar. Dels så funkar inte USB VCP exakt som en riktig COM-port i vissa avseenden. Framförallt är det problem att detektera vissa tillstånd i en VCP jämfört med en riktig COM-port.

Om åtminstone en enhet använder bra kretsar så brukar det funka men om båda sidor använder billiga kina-kopior så kan problem uppstå. YMMV.
Skriv svar