Ladda elbil från växelriktare.
Ladda elbil från växelriktare.
Som ni alla vet vid detta laget så skulle jag koppla ihop min "offgrid" solanläggning med elpatronen i pannan. Detta är på gång. Men tid och allt möjligt annat stör. Skulle försöka ladda elbilen från en växelriktare med. Måste ju förbruka energin som kommer från solen.
Men jag gick bet. Jag har en Renault Zoe. (typ första modellen med 22kWh batteri) Med denna bil följer det en "två hål i väggen" sladd. Har mätt strömmen när den laddar och den verkar ligga på ca 8A. Jag gissar att man har lagt den lite under 10A för att försöka minska risken med denna form av laddning tex varmgång i uttag. Jag har inga problem med en lite lägre strömmen/effekten då jag gärna skulle ladda ännu långsammare. Inte så stort batteri och den är ändå alltid fulladdad när jag ska åka. Och om det är ett problem finns det kraftfulla laddare på "stan" i närheten.
Till saken. Skulle testa att ladda via växelriktare från batteri 48V. Men statuslampan på klumpen på sladden blinkar bara. Den lyser normalt med fast sken så fort den är ansluten till vägguttaget. Det händer dessutom inget alls när jag ansluter den till bilen.
Jag forskade lite på internet... Det hintas om att bilen inte laddar om inte nollan och jorden är ihopkopplade. Kontrollmätte på min växelriktare och det är ingen kontakt mellan någon av stiften och jord.
Hur löser man detta? Det verkar som sagt inte finnas någon anslutning mellan nolla och jord. Men hur vet man vilken som är nollan? Går det ens att koppla dom samman? Har även läst om att sådana här grunkor kan vara 2*115V och då är ju nollan inte anträffbar.
Behöver hjälp av forumets kunskap. Går det att lösa?
/Knut
Men jag gick bet. Jag har en Renault Zoe. (typ första modellen med 22kWh batteri) Med denna bil följer det en "två hål i väggen" sladd. Har mätt strömmen när den laddar och den verkar ligga på ca 8A. Jag gissar att man har lagt den lite under 10A för att försöka minska risken med denna form av laddning tex varmgång i uttag. Jag har inga problem med en lite lägre strömmen/effekten då jag gärna skulle ladda ännu långsammare. Inte så stort batteri och den är ändå alltid fulladdad när jag ska åka. Och om det är ett problem finns det kraftfulla laddare på "stan" i närheten.
Till saken. Skulle testa att ladda via växelriktare från batteri 48V. Men statuslampan på klumpen på sladden blinkar bara. Den lyser normalt med fast sken så fort den är ansluten till vägguttaget. Det händer dessutom inget alls när jag ansluter den till bilen.
Jag forskade lite på internet... Det hintas om att bilen inte laddar om inte nollan och jorden är ihopkopplade. Kontrollmätte på min växelriktare och det är ingen kontakt mellan någon av stiften och jord.
Hur löser man detta? Det verkar som sagt inte finnas någon anslutning mellan nolla och jord. Men hur vet man vilken som är nollan? Går det ens att koppla dom samman? Har även läst om att sådana här grunkor kan vara 2*115V och då är ju nollan inte anträffbar.
Behöver hjälp av forumets kunskap. Går det att lösa?
/Knut
- FormerMazda
- Inlägg: 6442
- Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
- Ort: Asby (Östergötland)
Re: Ladda elbil från växelriktare.
Tycker du har hittat felet, nolla och jord är inte anslutna ihop och det larmar laddaren för.
Jag tror inte du kan lägga ihop "nolla" (egentligen en fas 115V) och jord, växelriktaren kan nog ha åsikter om det.
Men om det går så borde det gå att ladda bilen med den sen, då potentialskillnaden på 115V-115V ju blir densamma som vid 0-230V.
Jag tror inte du kan lägga ihop "nolla" (egentligen en fas 115V) och jord, växelriktaren kan nog ha åsikter om det.
Men om det går så borde det gå att ladda bilen med den sen, då potentialskillnaden på 115V-115V ju blir densamma som vid 0-230V.
Re: Ladda elbil från växelriktare.
Du kan börja med att mäta växelspänning mellan jord och faserna. Vad får du?
Gör även samma mätning med tex 100k eller 1M fas-jord.
Är jord kopplat till batteriets minus?
I så fall får du fundera på om du vill koppla ihop den med AC.
Gör även samma mätning med tex 100k eller 1M fas-jord.
Är jord kopplat till batteriets minus?
I så fall får du fundera på om du vill koppla ihop den med AC.
Re: Ladda elbil från växelriktare.
Varför skulle det vara problematiskt med gemensam AC och DC jord?
Re: Ladda elbil från växelriktare.
Tar bort lite av säkerheten.
Det är tex inte tillåtet att bygga elbilar med HV-systemet jordat i chassiet.
Sen är det kanske vanligt i laptop-adapters och liknande. Men jag gillar det inte.
Det är tex inte tillåtet att bygga elbilar med HV-systemet jordat i chassiet.
Sen är det kanske vanligt i laptop-adapters och liknande. Men jag gillar det inte.
Re: Ladda elbil från växelriktare.
Det finns fördelar och nackdelar, men jag förstod inte vad din invändning var?
Re: Ladda elbil från växelriktare.
Jag ska mäta mellan olika saker och se om man kan göra något antagande utifrån det. Tack så länge... 

-
- Inlägg: 384
- Blev medlem: 30 juli 2018, 06:46:13
Re: Ladda elbil från växelriktare.
Kan du posta en bild på laddklumpen där man ser all text och symboler på den? Hur gammal är den?
Den du har har uppenbarligen övervakning av att PE är på plats. Då fungerar den endast i TN- och TT-nät, inte IT.
Riktigt hur de detekterar en intakt PE är oklart, men standarden anger denna krets när denna funktion typprovas.
Man kan tolka det som att förbindelsen mot PE ska ha en resistans på mindre än 1600 ohm.
Försök inte kortsluta ena polen mot PE i din växelriktare utan att veta hur jordfelsskyddet fungerar i det.
Den du har har uppenbarligen övervakning av att PE är på plats. Då fungerar den endast i TN- och TT-nät, inte IT.
Riktigt hur de detekterar en intakt PE är oklart, men standarden anger denna krets när denna funktion typprovas.
Man kan tolka det som att förbindelsen mot PE ska ha en resistans på mindre än 1600 ohm.
Försök inte kortsluta ena polen mot PE i din växelriktare utan att veta hur jordfelsskyddet fungerar i det.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.