DIY Dynamometer (Bromsbänk)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bearing

Inlägg av bearing »

En lastcell från eBay/japan är lika billig som en trycksensor, kräver förmodligen ingen kalibrering, kräver inte täta slangkopplingar från cylindrar och man kan skicka värden till datorn via uC.

Jag är mer inne på att styra bromsningen med elektronik och köra in datan i datorn än att bromsa/läsa av manuellt. Är lite rädd för att läsa av värden manuellt, för då måste man ligga en längre tid på fullast, vilket kanske leder till haveri innan bestyckning och tändläge är inställt.

Jag har nästan ingen tid alls, men blir väldigt sugen på att bygga. Samlade några delar för en tid sedan. Har en lastcell, några kullagerbockar, svarv och svets.

Det är en sån här lastcell jag har:
http://cgi.ebay.com/Precision-Qual-Load ... dZViewItem
Möjligtvis klarar den lite för låg last, men med 0,5 m hävarm klarar den ju iaf 150 Nm.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Tanken var ju att jag skulle ha en elektronisk trycksensor som loggade automatiskt. Men nu när du sa sådär så märkte jag ju att det verkar vara knepigt att få tag i trycksensorer som pallar med det trycket som det kommer blir. Så jag ska nog satsa på en lastcell iaf.

Har kikat på precis den där lastcellen. Dock hade jag räknat med att den skulle stiga rejält i värde, men det kanske den inte gör? Skulle nästan satsa på den där. Fast jag lär behöva panta burkar för att ha råd. Är ganska pank för tillfället. :oops:

Hur läser man av en sån där lastcell? Är det bara att koppla som en spänningsdelar och mäte spänningen med en bra A/D?
bearing

Inlägg av bearing »

Säljaren verkar sälja många, min var buy-it-know för samma pris. Det blev 30 USD med frakt för mig.

Den innehåller antagligen en whetstonebrygga. Jag vet inte hur mycket spänningen varierar beroende på last, förhoppningsvis kan man hitta data på det, annars får man väl kalibrera. Om det varierar väldigt lite får man förstärka med OP innan ADC:n.

Vill du ha en "kompanion"?
Kan inte bidra med så mycket tid, men en lastcell och ev. svetsning och svarvning med liten svarv.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Kompanion... Jo det vore perfekt, och med tanke på att du bor i stockholm så... 8) Har själv rätt tight med tid då jag gör lumpen nu. Men tanken är väl att jag ska komma gång och mecka lite nästa helg. Svarvning vore ju perfekt då det lär behövas lite olika nav. Svetsningen kan jag nog greja själv. Annars så får farsan fixa det.

Nu i veckan lär jag inte ha så mycket tillgång till dator eller verkstad, så jag ska nog börja fundera lite på hur man ska bygga upp ramen som håller ihop allt. Det ska iaf finnas två rör så man kan sätta fast ett motorfäste till en gokartmotor. På det motorfästet skulle man ju även kunna klippa till lite plåt så man kan skruva fast andra små motorer, typ till mopeder, motorsågar osv. Sen är frågan hur man gör med andra motorer, typ till hojar och sånt.

Finns det rullande landsvägar som är bromsade? De enda jag har sätt har ju haft en accelerande trumma. Eller man kanske skulle kunna kombinera en liten lätt trumma med en broms?
bearing

Inlägg av bearing »

Roligt!

Undrar vad man kan använda som koppling mellan bromsen och motorerna. En koppling som klarar vinkeländring borde man nog ha ifall motorn inte hamnar helt rakt. Knutkors från bil kanske.

Man kan möjligtvis mäta på utgående axel från växellådan, om det inte är för stort moment där. Har för mig att pumpars bromskapacitet beror mycket på varvtalet . På låga varv klarar den inte mycket, men det växer, linjärt, kvadratiskt eller kanske kubiskt av varvtalet. EDIT: detta gäller centrifugalpumpar.
Hittade bilder:
http://www.m-performance.com/Grafik/Dyn ... t/1255.jpg
http://www.m-performance.com/Grafik/Dyn ... gt/125.jpg
Vad är det för bromstyp de använder där?
Ser ni någon lastcell i bilderna?
EDIT: Det är en vattenbroms med inbyggd lastcell
Kort text om bromstyper och hur man använder vattenbroms:
http://www.land-and-sea.com/dyno-dynamo ... rticle.htm

Dynojet har eddy-current-broms som tillval till sina accelerationsbänkar.
Senast redigerad av bearing 12 november 2006, 19:18:08, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

köpte den sortens lastcell för ett bygge , den funkar bra, man får mata in det till en instrumentförstärkare för att få ett annvänbart värde,
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Slängde ihop ett bildarkiv nu också. Finns bilder på mina små motorer jag fick nyligen och gokartmotorn, sen finns det även bilder på hydraulpumpen.

HIT ME!

grym: Instrumentförstärkare? Vad exakt gör en sådan? Har du något schema?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

den är en op eller rättare sagt 3 som är kopplad för att passa just den typen av förstärkning

kolla hos elfa för instrumentförstärkare under ickretsar och ladda hem något datablad tex ina 125 ,73-381-14
bearing

Inlägg av bearing »

Vet någon om/var man kan finna data på boschprodukter baserat på numret.
Visst står det 0 510 585 014?

EDIT: Nej, det står 0 510 565 014

Hittade lite data. Sök efter 565 014.
Den innehåller alltså två pumpar, en ger flödet 11 cm³/varv och den andra 8 cm³/varv om jag förstår rätt. Den verkar kunna bromsa drygt 20 kW vid 3000 rpm (3500 är max) om man pararellkopplar pumparna och inte maxar dem helt. Halva effekten vid 1500 rpm. Vid lägre varv klarar den inte lika högt tryck, så den bromsar bara 1/8 av effekten vid 750 rpm.
Den ska drivas medurs, vilket är bra eftersom de flesta motorer drivs åt det hållet.

Den kostar drygt 700

EDIT: har lagt till text
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Bearing:

Husets skovlar satt på sidan men annars så var det rätt
bearing

Inlägg av bearing »

prototypen: Aha, då förstår jag hur den ska byggas.

chille:
Jag tänkte först att direktdrift vore det bästa, men eftersom den bara tål ca 3000 rpm får vi ju ha en utväxling mellan. Kedja?

När kedjan spänns blir det ju en kraft på lagrena i pumpen. Det står hur mycket den tål i databladet.
Om jag förstod databladet rätt så kommer den den hålla för 20 kW vid 3000 rpm om man använder ett drev på med en diameter på minst 200 mm som monteras max ca 15 mm från kanten av pumpen.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Oj då, det fanns data på pumpen, det hade jag aldrig förväntat mig: 8)

Bara 20kW!? Jjag som funderade på om man skulle ta en ännu mindre, farsan hade sparat en något mindre. Men klarar den 20kW så borde det nog vara ganska lagom, iaf för första versionen.

Jag har funderat lite och kom fram till att det vore guld om man kunde göra en separat bromsdel och chassidel. Då skulle man ju eventuellt kunna montera bromsen direkt på en cross eller liknande, men man skulle även kunna montera bromsen på en ram där man kan skruva fast en motor.

Jag antar att det lär bli jag som bänkar flest motorer, och då blir det ju 2t. Då gör det ju inte så mycket om man tappar bromskraft vid lägre RPM, då de flesta 2taktare har väldigt dåligt bottenvrid. Det är ju oftast vid maxvarv och en bit innan man får ut effekten.

Direktdrift... hur menar du då? Menar du att axeln på bänken ska sitta ihop direkt med pumpen utan drev? Det är nog inga problem. För själva axeln borde ju inte snurra så mycket snabbare än vad ett bakhjul hade gjort. Tanken var ju att göra nav så man kan ta drevet från bakhjulet/bakaxeln och sätta ihop med motorn.

Kan rita lite skisser på hur jag tänkte att det skulle vara, så blir det kanske lite lättare att förstå. :)

Fick även tag i en rejält stor radiator från typ en traktor/hjullastare eller liknande. Den borde nog kunna kyla bort ett antal kW utan problem. Frågan är om den klarar flödet. Fanns även en axel på 40mm som man skulle kunna använda, fast det kanske är lite overkill?
bearing

Inlägg av bearing »

Jag har en scootermoped vars motor jag tänkt att trimma. Bromsen kommer orka med den motorn, men jag har några andra motorer, bl.a. en jetskimotor på ca 80 hk som jag skulle vilja bromsa.

Fast det är helt ok att göra en liten i första skedet. Då kommer vi inte behöva så lång hävarm till lastcellen heller, så konstruktionen kan bli kompakt. Pumpen klarade max 65 Nm, så med t.ex. 30 cm hävarm är det lugnt.

Jag föreslår att vi alltid ser till att vi har en sån utväxling så att det högsta varvtal som motorn kan komma upp i obelastad ger <=3000 rpm på bromsen. Har man växellåda är det ju enkelt, bara välja lämplig växel. För lösa motorer få vi fixa så att man enkelt kan byta drev. Vi kan t.ex. ha ett jättedrev, typ 60 kugg på bromsen och sedan använda 9-20 kugg på motorn beroende på varvtal.

En sak jag tror vi bör tänka på är att pumpen måste hängas i lager som har sitt centrum i drivaxelns centrum. Annars tror jag att kraften i kedjan kommer vrida på pumpen så att lastcellen ger fel värden.
Vi måste alltså sätta en lagerbock på pumpens drivaxel och även fästa en axel på pumpens andra sida i linje med drivaxeln.

Det stod i databladet att det är viktigt att oljan är ren. Vi borde montera ett oljefilter. Kanske borde köra vatten genom kylaren och med värmeväxlare i oljebadet? så slipper vi smutsen som nog finns i kylaren.

Slängdes det några slangar/rör och ventiler tillsammans med pumparna?
Pumpen ger ca 200 bars tryck vid max belastning, så slangarna/rören kan nog vara dyra om vi måste köpa. Annars kan man kanske svetsa ihop vanliga konstruktionsstålrör.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

> Jag föreslår att vi alltid ser till att vi har en sån utväxling så att det högsta
> varvtal som motorn kan komma upp i obelastad ger <=3000 rpm på bromsen.
Självklart. Vore ju jobbigt om man inte kunde varva ur motorn utan att fundera på om bromsbänken håller.

Värmeväxlare tycker jag bara verkar overkill, iaf i den här versionen. Jag tycker vi kör oljan direkt genom kylaren. Att göra rent kylaren och ha ett bra oljefilter brode ju räcka.

Jo, troligtvis finns det både slangar och rör. Ska åka förbi i helgen och se lite vad som finns. Så därför håller jag på sammanställa en lista på precis alla delas som behövs införskaffas/tillverkas.

Ritade även en skiss på hur jag har tänkt. Dock verkar det som om du har lite annorlunda tankar om hur den ska se ut. Finns det någon anledning till att din konstruktion skulle vara bättre om de nu skulle visa sig vara olika?

Tanken med de där rören under motorn är att de ska vara anpassade för ett motorfäste till en gokart. Det fästet kan man ju använda dels till gokartmotorer (:lol:), men så är det även lätt att sätta på en plåtbit med hål i så man kan skruva på en annan motor, till exempel en motorsågsmotor. Hur man löser monteringen av hojmotorer vet jag inte, det kan väl skilja en hel del på olika motorfästen mellan fabrikat/storlek?

Det är altså meningen att man ska ha drev och kedja som hör till motorn och byta olika nav på axeln, fast det är ju inte helt optimalt kom jag på nu. Blir nog på tok för dålig utväxling, man måste ju ändå ha en del snurr på axeln för att pumpen ska orka bromsa.

Det vore ju bra om man kunde få fram vridmomentet genom att man kan mäta vridmomentet samtidigt som motorn accelererar. Då kan man ju bänka en motor som egentligen är för stor för bromsen!?

Bild

Här är iaf en preliminär lista på vilka delas som behövs:

Kod: Markera allt

Finns redan:
* Hydraulpump
* Lastcell
* Stor radiator (från hjullastare/traktor)
* Eventuellt en 40mm bakaxel (är den för stor?)

Behövs svarvas:
* Nav till gokartdrev
* Nav till crossdrev
* Nav till övriga småmotorer
* Fäste mellan hydraulpump och axel

Behövs införskaffas:
* Pulsgivare
* Koppling mellan pulsgivare och axel
* Hävarm till hydraulpump
* Lager + lagerbockar, 3st?
* Hydraulventil/solenoid (finns _kanske_ hos farsan)

Finns eventuellt hos farsan:
* Hydraulslang/rör
* Kopplingar till hydraulslang, med passande gäng

Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

Som jag uppfattar din lilla fina ritning så har du tänkt att strypa/öppna flödet TILL pumpen och ha öppet utlopp FRÅN pumpen.

Det kommer inte att gå bra:
1. Ni kommer aldrig kunna få en bromsfunktion på det sättet.
2. Pumpen kommer att gå åt helvete.

Du måste bromsa oljan FRÅN pumpen.

En hydralpump bromsar inte utan olja och utan olja skär pumpen ihop.

Tänk på att ventilen måste ha omvändfunktion en normal hydralventil är normalt stängd! men det har ni säkert tänkt på

Att ge sig på att svetsa ihop rör till trycksidan är inte att rekomendera då det minsta lilla fel är riktigt farligt, tänk själv en högtryckstvätt är farlig att spruta mot människor med, tänk dig då en liten liten stråle med olja som har högre densitet än vatten och med bra mycket mer tryck än högtryckstvätten!

men det visste ni väl redan 8)

------

En liten ide annars (nu har du ju redan pump men men) varför inte ta hjulupphängningen från tex en saab 900 där har man ju axel och broms, lite fixa blir det ju men det är ju det roliga. sSn får man försöka hitta några bromsklossar för racebruk så dom tål lite värme.

eller ännu bättre en 9000 med abs så har man färdig pulsgivare (teoretiskt sett iaf)

over and out, Jim

edit: kommer på mer saker hela tiden.
Skriv svar